انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان در ایران (آداپ) گزارش ماهانه خود را منتشر کرده است…


شهروند ۱۲۲۵ ـ ۱۶ اپریل ۲۰۰۹


 

انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان در ایران (آداپ) گزارش ماهانه خود را منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است:  فشارها در آذربایجان در ماه مارچ نیز همچون ماههای گذشته ادامه داشت و علیرغم تعطیلی دادگاهها و ادارات در عید نوروز از شدت این فشارها کاسته نشد.

طبق این گزارش رامین صادقی اصل، که ۱۷ بهمن ۸۷ در اردبیل دستگیر شده از فعالان مدنی آذربایجان است که همچنان در بازداشت و تحت شکنجه قرار دارد. برادر او محمد صادقی نیز که به همراه او شکنجه و مجبور به اعترافات دروغین شده بود، ۲۴ اسفند به قید وثیقه آزاد شده است. پیشتر نیز ابراهیم صادقی، برادر کوچکتر نامبردگان پس از تحمل دو هفته بازداشت از زندان آزاد شده بود.

بنا به این گزارش، احکام صادره برای دانشجویان و فعالان مدنی آذربایجان به شرح زیر بوده است: ودود اسدی، فعال حقوق بشر آذربایجانی و حسین رحیمی، دانشجوی رشته ساختمان دانشگاه رشت به ترتیب به تحمل یک سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

ایرج حسنی از فعالان آذربایجانی به دو سال حبس تعزیری محکوم شد.

همچنین در مشگین شهر دادگاه انقلاب اسلامی این شهر، بیت الله برزگر از مدافعان هویت آذربایجانی را به پنج ماه حبس تعلیقی محکوم کرده است.

ابراهیم نوری دانش آموز شانزده ساله آذربایجانی   به دادگاه احضار شده است. نوری در جریان اولین سالگرد تظاهرات اعتراض آمیز خرداد ۱۳۸۵آذربایجان در شهر اهر بازداشت شده بود.

فعالین دانشجویی آذربایجانی در سالهای اخیر با تضییقات فراوانی روبرو بوده اند. قادر کیانی فعال آذربایجانی و دانشجوی ستاره دار دانشگاه تهران پس از مراجعات مکرر به هسته گزینش، مسئولان وزارت علوم به وی اعلام کرده اند که به خاطر فعالیتهای هویت طلبانه ستاره دار است.

امین امامی، ناهید بابازاده، صمد پاشایی ونادر مهد قره باغ نیز به همین بهانه ها از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شده بودند.

از شهرهای مختلف آذربایجان خبر می رسد که ماموران اداره اماکن این شهرها با مراجعه به مغازه هایی که دارای اسامی ترکی هستند صاحبان آنان را در رابطه با نام غیر فارسی مغازه شدیدا تحت فشار قرار داده اند. ماموران در بعضی از این شهرها ضمن پلمپ فوری اماکن دارای نام ترکی، پروانه کسب بازاریان را نیز باطل می کنند.  در همین رابطه شورای تامین استان اردبیل طی مصوبه ای دستور تغییر نام مغازه عباس لسانی را صادر نموده است. طبق این مصوبه لسانی باید نام ترکی مغازه اش را تغییر دهد. آنها تهدید کرده اند که در صورت عدم تغییر نام مغازه تا مهلت مقرر این مغازه را پلمپ خواهند نمود. مغازه لسانی  «چنلی بئل» نام دارد که  نام قلعه کور اوغلی (قهرمان تاریخی آذربایجانیها) است.

 

آموزشگاه موسیقی "آذربایجان" به مدیریت استاد حسن دمیرچی، هنرمند مشهور تبریزی روز ۲۱ اسفند ۸۷ (۱۱مارس ۲۰۰۹) پلمپ شد. پلمپ این آموزشگاه در حالی صورت می گیرد که پیش از این نیز بارها با تهدید مبنی بر توقف فعالیت ها از سوی اداره اماکن نیروی انتظامی استان آذربایجان شرقی و اداره اطلاعات تبریز مواجه شده و برای چندین ماه پلمپ شده بود.

در جریان تظاهرات اعتراض آمیز ۱خرداد ۱۳۸۵شهرهای آذربایجان حسن دمیرچی مدیر این آموزشگاه بازداشت و بعدها از طرف دادگاه انقلاب به یکسال حبس تعزیری محکوم شد.

آموزشگاه موسیقی آذربایجان، با ۱۲ معلم موسیقی و ۱۸۰ هنرآموز یکی از مراکز آموزش موسیقی و آواز ترکی آذربایجانی در تبریز است که در سالهای اخیر کنسرتهای مختلفی در شهرها و دانشگاههای آذربایجان و چندین کشور خارجی برگزار نموده است.

توقیف نشریات دانشجویی

نشریه دانشجویی ترکی فارسی یاغیش به مدیر مسئولی امیر قهرمانی پیش از انتشار اولین شماره، توسط شورای فرهنگی دانشگاه آزاد ارومیه توقیف شد.

توقیف نشریه دانشجویی یاغیش در حالی صورت می گیرد که در طی ماههای اخیر نشریات دانشجویی ترکی – فارسی اولوس، نسیم، آراز، اؤزلوک، اویانیش، ستارخان، کیملیک، یولداش، یاغیش، آیدین گله جک، قیبچاق، گونش، یارپاق، تلنگر، چنلی بئل، یاشیل یول، آنا یورد، سحر، آچیق سوز، سایان، بولود، خلج و ایشیل آی  نیز به دستور مقامات دانشگاههای ایران توقیف یا لغو امتیاز شده اند.