شهروند آرش عزیزی:گلن موری، وزیر حمل و نقلِ انتاریو، آخرین عضو کابینه‌ ی لیبرال است که خواهان دیدار با همتای خود در اتاوا شده است. موری می‌ خواهد از دولت محافظه‌ کار تقاضای بودجه برای توسعه‌ ی حمل و نقل تورنتو، پایتخت استان، کند.

موری در نامه ‌ای به دنیس لبل، وزیر حمل و نقلِ کانادا، نوشت: «زمان آن رسیده که این منطقه آن پشتیبانی و توجهی را که شایسته‌ ی آن است از دولت فدرال دریافت کند تا ترافیک سنگین شکسته شود و روی اشتغال‌ سازی و رفاه اقتصادی سرمایه‌ گذاری شود.»

همین هفته‌ ی پیش بود که جیم فلاهرتی،‌ وزیر داراییِ هارپر، گفت از افزایش یک دلاری مالیات هماهنگ فروش (که بین دولت ‌های استانی و فدرال مشترک است) در منطقه ‌ی تورنتو حمایت نمی‌کند. این بود که چارلز سوزا، وزیر دارایی انتاریو، خواهان دیدار با همتای فدرال خود شد تا در این زمینه گفتگو کنند. فلاهرتی و سوزا هر دو نمایندگان شهرهای حومه‌ ی تورنتو هستند. اولی از حوزه ‌ی «ویتبی- اشاوا» و دیگری از حوزه ‌ی میسیساگای جنوبی.

گلن موری

گلن موری

مترولینکس، آژانس حمل و نقل استان، چهار مالیات را پیشنهاد داده که می ‌توانند خرج سالیانه ۲ میلیارد دلاری گسترش حمل و نقل را تامین کنند. یکی از آن‌ها همین افزایش مالیات هماهنگ فروش، ملقب به اچ.اس.تی، بود که با مخالفت دولت هارپر مواجه شده است.

سخنگوی موری گفت او می‌ خواهد هر چه سریع ‌تر با لبل دیدار کند.

نماینده‌ ی تورنتوی مرکز در نامه‌ ی خود به تجربه‌ ی پیشین خود و همتای فدرالش به عنوان شهردار اشاره می‌کند. در حالی که موری چند سال شهردار وینیپگ، پایتخت استان مانیتوبا، بود، لبل نیز شهردار روبروال، شهر کوچکی در شمالِ شهرِ کبک، بوده است.

موری در نامه ‌اش به لبل یادآوری می‌کند که «ما در زمان شهرداری‌ مان چشم ‌انتظار کمک دولت‌های فدرال و استانی بودیم.»

دفتر لبل دریافت نامه‌ ی موری را تاکید کرد و گفت دو وزیر در اولین فرصت دیدار خواهند کرد.

سخنگوی وزیر محافظه کار در ضمن به ۲/۲ میلیارد دلاری اشاره کرد که دولت محافظه‌ کار از سال ۲۰۰۶ از طریق مالیات گاز و برنامه ‌های فدرال خرج حمل و نقل در منطقه ‌ی تورنتو کرده است. گسترش متروی اسپاداینا، تعمیرات ایستگاه یونیون و بهبودهایی که در بعضی ایستگاه‌ های «گو» ایجاد شده از قبل همین پول بوده ‌اند.