شهروند آرش عزیزی کاوه شهروز، وکیل ایرانیِ مقیم تورنتو که پیش از این نایب رئیسِ کنگره ‌ی ایرانیان کانادا بود، در مقاله‌ ی مشترکی با ایروین کاتلر، نماینده‌ ی لیبرال مجلس کانادا، شش راه مشخص برای کمک دولت کانادا به مردم ایران را نام برده است. کاتلر، که به اقدامات خود علیه جمهوری اسلامی معروف است، نماینده‌ ی مونترال است و «رئیس مشترک «گروه بین‌ پارلمانی حقوق بشر در ایران».

مقاله در ابتدا با اشاره به نزدیکی انتخابات ریاست ‌جمهوری در ایران، می‌گوید: «با توجه به این‌که نامزدها به نسبت وفاداری‌ شان به رهبر ایران و سپاه پاسداران گلچین می ‌شوند، نشریات با حبس روزنامه ‌نگاران مستقل خفه شده‌ اند و رهبران جامعه ‌ی مدنی ایران در حبس هستند، این انتخابات نه آزاد خواهد بود و نه منصفانه».

کاوه شهروز

کاوه شهروز

آن‌ها اما می‌گویند «کانادا در موقعیت خوبی قرار دارد در نبرد علیه استبداد دست یاری را دراز کند و باید این کار را در همبستگی با مردم ایران انجام دهد».

شش راهی که شهروز و کاتلر پیش می‌گذارند از این قرار است:

۱- به عهده گرفتن مسئولیت یکی از زندانیان سیاسی در ایران تحت «پروژه‌ ی دفاع جهانی از زندانیان سیاسی ایران» که گروهی از نمایندگان مجلس کانادا از جمله کاتلر به راه انداخته ‌اند. آن‌ها از سایر نمایندگان مجلس کانادا می ‌خواهند به این پروژه بپیوندند و می ‌گویند این می ‌تواند فرق بین مرگ و زندگی برای زندانیِ مورد نظر باشد.

۲- «مبارزه با فرهنگ غالب مصونیت جمهوری اسلامی با نور تاباندن بر نقض کریه حقوق بشر که تهران به دنبال پنهان کردن است». در همین زاویه‌ نویسندگان به به رسمیت شناخته شدن قتل عام ۶۷ توسط مجلس کانادا اشاره می‌کنند. شهروز از مبتکرین این اقدام تاریخی مجلس بود.

۳- ادامه ‌ی قطع‌ نامه ‌ی سالیانه در مجمع عمومی سازمان ملل که ایران را به خاطر کارنامه‌ ی حقوق بشری ‌اش محکوم می‌کند. نویسندگان در ضمن از دولت می‌خواهند بخصوص با کشورهای جنوبِ جهانی همکاری کنند تا از ایران بخواهند ورود نماینده ‌ی ویژه‌ی سازمان ملل در مورد حقوق بشر به کشور را ممکن سازند تا او بتواند وارد زندان‌ها شود و با مخالفان صحبت کند.

۴- آن‌ها با اشاره به مهاجرت عوامل رژیم به کانادا و «زندگی‌ شان در محلات ثروتمند تورنتو و مونترال» خواهان توقف این ورود و در عوض اعطای پناهندگی سیاسی به فعالان دموکراسی ‌خواه ایرانی می‌شوند.

۵- «تحریم ‌های ما باید بیشتر بر حقوق بشر تمرکز کند.» نویسندگان می‌گویند تحریم ‌های کنونی تنها برنامه ‌ی هسته‌ای را هدف می‌گیرد اما ناقضان حقوق بشر نیز باید هدف تحریم قرار بگیرند.

۶- آخرین پیشنهاد شهروز و کاتلر به تحریم مشخص اعضای سپاه پاسداران تحت «قانون اقدامات اقتصادی ویژه‌» مربوط می‌شود. آن‌ها در ضمن تقاضا می‌کنند سپاه به عنوان سازمانی تروریستی در قانون جزایی کشور به رسمیت شناخته شود. نویسندگان به این‌که دو نفر از نامزدهای کنونی انتخابات، محسن رضایی و علی‌اکبر ولایتی، محکوم به عملیات تروریستی شده ‌اند نیز اشاره می‌ کنند.

مقاله ‌ی مشترک این دو در روزنامه‌ ی گلوب اند میل منتشر شده است که می ‌توان آن‌را مطرح ‌ترین روزنامه ‌ی کانادایی دانست.