تغذیه و بهداشت خانواده

 افرادی که به آنها گیاهخوار می گویند و به گیاهخواری عادت دارند و موادی مانند سبزیجات، میوه جات، دانه های روغنی مانند پسته و بادام و گردو و غیره، در رژیم غذایی آنها یافت می شود، به طور کلی کمتر به بعضی از بیماری های مزمن دچار شده و در نتیجه عمر طولانی تری خواهند داشت.

دانشمندان با مطالعه و پیگیری بیشتر از ۷۳ هزار نفر از پیروان کلیسای Seventh-day Adventist که پنج سال به طول انجامیده معلوم ساخته اند که افرادی که گیاهخوار بودند فقط ۵ نفر از هر یکهزار نفر سالانه به علل بیماری های مختلف می میرند در حالی که در بین افرادی که گوشت و ماهی خور هستند این رقم ۷ نفر می باشد. همانطوری که نشان می دهد همه افرادی که پیرو این کلیسا بودند گیاهخوار نبودند و درصد بالایی از آن ها گوشت و پروتئین حیوانی نیز مصرف می کردند. با در نظر گرفتن همه جوانب این گروه گزارش کرده اند که در بین گیاه خواران حدود ۲۵ درصد کمتر مرگ و  پیری زودرس مشاهده می شود در حالیکه در گوشت خواران این رقم دیده نمی شود. اگر به طور کلی و جهانی روش زندگی گیاهخواران حقیقی را با گوشت خواران واقعی مقایسه کنیم می بینیم که درصد مرگ و میر در گیاهخواران حدود ۱۲ درصد کمتر از گوشت خواران است و این موضوع ثابت می کند که رژیم غذایی در کنار آن روش زندگی سالم مانند دوری از مصرف الکل، سیگار و غیره می تواند نقش مهمی در بهزیستی و سلامتی داشته و از مرگ و میر زودرس جلوگیری کند.

vegetarian

 

نوعی حلزون سبب بیماری مننژیت می شود

در بسیاری از کشورهای دنیا مخصوصا اروپا و آفریقا از حلزون غذاهای لذیذی تهیه می کنند. من خودم سوپ حلزون در فرانسه خورده ام که بسیار لذیذ بود و در مراکش هم حلزون بخارپز (مانند باقلا پخته ایرانی) در پیاده روها به فروش می رسد که طعم و مزه مخصوصی دارد.

نوعی حلزون به نام حلزون آفریقایی که خیلی درشت تر از حلزون های باغچه های منازل در کانادا دیده می شوند و گاهی قد آن به ۳ سانتی متر و درازای آن به ۲۰ سانتی متر هم می رسد در جالیزها و مزارع شناسایی شده که با گزیدن نوعی سم بسیار خطرناک را وارد بدن انسان کرده و در نتیجه این شخص را به بیماری کشنده مننژیت مبتلا می سازد. نام این حلزون Achatina fulica است و تا به حال در آمریکای شمالی دیده نشده بود. به همین جهت برای جلوگیری از تولید مثل این دسته از حلزون ها تا به حال بیشتر از یکصد هزارتای آن ها در فلوریدا جمع آوری شده اند. به هر دلیلی نسل جدید این حلزون ها در آمریکا بسیار کوچکتر بوده و اگر به هر طریقی وارد گردش غذایی انسان شده و خورده شوند می توانند باعث بیماری خطرناک و کشنده مننژیت شوند. از دست زدن به این حلزون ها باید خودداری کرد و سبزیجات و صیفی جات را که با خاک تماس دارند، باید با دقت شست و سپس مصرف کرد. رستوران های معروف دنیا که غذای حلزون تهیه و مصرف می کنند این دسته از حلزون ها را می شناسند و در ضمن برای خودشان مزارع مخصوص برای رشد حلزون دارند، بنابراین نگران صرف غذای حلزون در رستوران های معروف نباشید.

گوجه فرنگی از سکته مغزی جلوگیری می کند

از قدیم شایع بوده که سبزیجات برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری ها مفیدند ولی برای درصد بالایی از آنها دلیل علمی و یا شواهد یکدست ارائه نداده اند. در سال های اخیر پژوهشگران و دانشمندان با کالبدشکافی نسخه های طب سنتی و یا عقاید و آداب و عادات تغذیه ای چندوچون ارزش های غذایی و دارویی این سبزیجات را جستجو می کنند و هرروز خبرهای جدیدی از آن انتشار می یابد.

پژوهشگران کشور فنلاند اخیرا اثر لیکوپن موجود در گوجه فرنگی های قرمز رنگ و بعضی دیگر از سبزیجات و میوه جات را بر روی سلامتی انسان بررسی کرده اند. این گروه عقیده دارند که همه ساله میلیون ها نفر از زنان در سراسر جهان به دلیل بیماری هایی مثل سکته ی مغزی (دو برابر سرطان سینه) جانشان را از دست می دهند. در حالی که خوردن گوجه فرنگی خوشرنگ و هندوانه و غیره که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان لیکوپن هستند امکان بروز سکته مغزی را به طور چشمگیری کاهش می دهد. در نتیجه اگر شخص بتواند روزی یک یا چند عدد گوجه فرنگی به رژیم غذایی اش بیفزاید، تا حدودی از خطر بروز سکته ی مغزی به دور خواهد بود. همانطور که بارها اشاره کرده ایم لیکوپن گوجه فرنگی پخته شده به همراه مقداری روغن بهتر و سریعتر جذب بدن می گردد. ایتالیایی ها با خوردن مقدار زیادی گوجه فرنگی به همراه روغن زیتون و به صورت غذاهای مختلف مخصوصا پیتزا سبب سلامتی آنها است و با وجودی که ممکن است چاق تر باشند ولی باز میزان بروز بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی و سرطان و غیره در آنها پایین تر است.

با ویتامین C فشار خون خود را کنترل کنید

vitamin-c

پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز نتایج ۲۰ مطالعه تحقیقاتی درباره نقش ویتامین C و فشار خون را به وضوح تجزیه و تحلیل نموده و دریافتند که مصرف حدود ۵۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز ( علاوه بر آنچه که از طریق رژیم غذایی وارد بدن می گردد) و به مدت ۷ هفته، فشار خون بالا را تقلیل داده و اگر ادامه یابد می توان آن را به راحتی کنترل کرد. ویتامین C محلولی است در آب و به راحتی جذب بدن می گردد و مقدار زیادی آن از بدن خارج می شود. رژیم غذایی روزانه ای که حاوی مقداری ویتامین C می باشد در تقویت سیستم دفاعی بدن نقش مهمی دارد و یکی از عملکردهای جدید آن تقلیل فشار خون بالا و کنترل آن می باشد. اکثر مردم به هر دلیلی کمبود ویتامین C دارند زیرا کمتر به این ویتامین محلول در آب  اهمیت می دهند، در حالی که این ویتامین سبب سوخت و ساز مواد غذایی در بدن شده و سلول ها را از گزند عوامل بیماری زا محفوظ نگه می دارد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com