گر گرفتن در موقع یائسگی که یکی از عوارض این دوره است و گاهی همراه است با عرق کردن و احساس گرمای شدید می تواند به شدت از بروز سرطان سینه جلوگیری کند. این هم یکی دیگر از یک بام و دو هواهای پزشکی است که سبب تعجب شده و نشان می دهد که با وجود پیشرفت علم پزشکی و علوم وابسته هنوز ما چیزی درباره ی طبیعت بدن انسان و اقیانوس درون آن نمی دانیم.

دانشمندان مرکز تحقیقات سرطان Fred Hutchinson طی مطالعات دقیق و پیچیده ای دریافتند که زنانی که در دوره ی یائسگی به عارضه ی گر گرفتن و عوارض دیگر دچار می شوند، ۶۰درصد کمتر به سرطان سینه دچار می شوند. به عبارت دیگر زنانی که دوره ی یائسگی ساده و بدون عوارض دارند بیشتر از دیگران در معرض بروز سرطان سینه قرار دارند.

جالب اینکه هر قدر عوارض دوره ی یائسگی در یک زن شدیدتر باشد و عارضه ی گر گرفتن غیرقابل تحمل به نظر رسد، امکان بروز سرطان سینه در این شخص کمتر خواهد بود. ۶۰درصد تخفیف بروز نوعی سرطان به خاطر عکس العمل طبیعی بدن به علت کم کاری و یا از کار افتادن تخمدان ها و تخفیف هورمون های زنانه رقمی است بالا و این خود نعمتی است که طبیعت به این دسته از زنان ارزانی داشته که بدنشان قادر است با سلول های سرطان سینه مبارزه کرده و از به ثمر رسیدن آنها جلوگیری نماید.

در مطالعه ی مورد بحث تعداد ۱۴۳۷ تن از زنانی که دوره ی یائسگی خود را گذرانیده اند شرکت داشته و ۹۸۸ نفر از آنها به سرطان سینه دچار بوده اند. در این صورت این عده از زنان که سرطان داشتند با ۴۴۹ نفر بقیه که سرطان نداشتند از نظر روش زندگی و مخصوصا عوارض دوره ی یائسگی به دقت بررسی و مقایسه شده اند(عوارض مهم دوره ی یائسگی عبارتند از گر گرفتن، عرق شبانه، بی خوابی، افسردگی، خشکی واژن، خونریزی رحم و غیره). رویهم رفته همانطور که اشاره گردید زنانی که به عوارض یائسگی مخصوصا گر گرفتن و عرق شبانه دچار بودند، خیلی کمتر به سرطان سینه دچار شدند که هنوز علت یا علل اصلی آن معلوم نیست ولی باید اضافه کرد که این عوارض به هر صورت امکان بروز سرطان سینه را کاهش می دهند. در این صورت زنانی که چنین عوارضی دارند نباید فورا به مصرف هورمون و داروهای مختلف پناه برند و حرکت طبیعی و عکس العمل ناشناخته ی بدنشان را که سبب پیشگیری سرطان سینه می شود، متوقف و خاموش کنند.

با این گزارش جدید ما می توانیم به صدها سال گذشته برگردیم که مادران و مادربزرگانمان در موقع یائسگی به عوارض مختلف آن تن می دادند و خیلی کمتر به سرطان سینه دچار می دند، ولی ما در قرن جدید و به خاطر دسترسی به طب مدرن قدرت تحمل عوارض زودرس را نداریم و به هورمون ها و داروهای مختلف پناه می بریم و نمی گذاریم بدن ما با طبیعت فوق العاده حساس از خود دفاع کند.

این خبر مهم در آینده سبب کشف بسیاری از حقایق پنهان مانده در بدن خواهد شد.

 

رابطه غذا و افسردگی

فقط در آمریکا هر ساله ۱۸ میلیون نفر به تازگی به عارضه افسردگی دچار می شوند. گروهی از این افراد این ضایعه را به روش های زندگی و مشکلات مربوط به آن نسبت می دهند و برخی از آنها باور دارند که بیماری های مختلف و مصرف داروهای شیمیایی نقشی در بروز و پیشرفت عارضه ی افسردگی دارند. تحقیقات علمی در این مورد ثابت کرده که تغذیه و برخی از غذاها می توانند در این زمینه مهم باشند که یکی از آنها مصرف بی بندوبار و درازمدت غذاهای بازاری و از پیش تهیه شده (Processed Foods) است. این دسته از غذاها حاوی مقدار زیادی مواد افزاینده غذایی، رنگها، نمک و نشاسته و مواد قندی و غیره هستند که افسردگی به وجود می آورند. برعکس افرادی که در رژیم غذایی روزانه ی خود مقدار لازم و کافی سبزی و میوه و ماهی منظور می کنند خیلی کمتر به عارضه ی افسردگی دچار می شوند.

الکل از دسته خوراکی هایی ست که رابطه ی مستقیم با افسردگی دارد. الکل احساس سردرگمی و سرسختی و عصبانیت را افزایش می دهد که نتیجه ی آن نوعی افسردگی و گوشه گیری است. در این میان مصرف زیاد مواد قندی و کافئین دار نیز در بروز و پیشرفت افسردگی نقش دارند. میزان متعادل کافئین در بسیاری از مردم نوعی آرامش به وجود می آورد ولی زیاده روی در مصرف آن زیانبار بوده و نوعی خمودی و افسردگی به دنبال دارد. درضمن بالا رفتن قند خون به علت مصرف زیاد مواد قندی نیز نوعی افسردگی به وجود خواهد آورد.

 

چگونه دارچین سبب کاهش قند خون می شود

مطالعات بیشماری ثابت کرده اند که دارچین متابولیسم و سوخت و ساز قند را در بدن افزایش می دهد و در نتیجه میزان قند را کاهش داده و سبب تندرستی و سلامتی می شود.

بشر از هزاران سال قبل دارچین را می شناخته و از آن به عنوان ادویه در غذا و همچنین درمان بسیاری از بیماری ها مانند سرماخوردگی، گرفتگی سینوس ها، اسهال و غیره استفاده می کرده. طب مدرن با بررسی دقیق دارچین نشان می دهد که این ادویه حاوی مقدار قابل توجهی آنتی اکسیدان های قوی است که از بروز و پیشرفت بیماری های مزمن مخصوصا بیماری قند جلوگیری می کند. نه تنها دارچین سبب فعال شدن نوعی آنزیم در بدن می شود که در ترشح انسولین مهم است، بلکه در سوخت و ساز قند در بدن نقش دارد و خاصیت ضد افسردگی و اضطراب آن هم معلوم و مسلم است.

دارچین حاوی مقدار زیادی کلسیم، کرومیوم، مس، ید، آهن، منگنز، فسفر، پتاسیم، روی و ویتامین های A و B وC   می باشد که همگی در پیشگیری و درمان بیماری قند موثر می باشند. مصرف نصف قاشق چایخوری پودر دارچین در روز و یا مخلوط چوب (پوست) دارچین با چای توصیه می شود.

 

در آمریکا یک خانواده از هر هفت خانواده گرسنه است

گرسنه و گرسنگی در کشورهای مختلف دنیا تعریف مخصوصی دارد ولی به طور کلی در علم تغذیه اگر مقدار لازم و کافی غذا به کسی نرسد و این عمل برای مدتی ادامه یابد، شخص به عارضه ی گرسنگی دچار خواهد شد. آمار جدید دپارتمان کشاورزی آمریکا (USDA) نشان می دهد که یک خانواده از هر هفت خانواده در آمریکا غذای کافی ندارند و گرسنه سر به بالین می گذارند. به عبارت دیگر حدود ۱۵ درصد از خانواده های آمریکایی به همراه ۳۷ میلیون بزرگسال و ۱۷ میلیون کودک مطمئن نیستند که پس از صرف یک وعده غذا در روز قدرت تهیه و مصرف غذای وعده ی بعدی را داشته باشند. موضوع مهم اینکه فقط ۹ درصد از جمعیت گرسنه دسترسی به کمک های غذایی و کوپن های مخصوص غذا دارند و بقیه به هر دلیلی قادر نیستند از این دسته کمک ها استفاده کنند.

شاید بجا باشد اگر اضافه کنیم که فقط مخارج ضرر و زیان مصرف الکل و درمان عوارض آن در آمریکا ۱۷۶ بیلیون دلار در سال بوده و این رقم برای مصرف سیگار ۱۳۷ بیلیون دلار تخمین زده شده است.

 

 

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com