بی بی سی: وزیر کشور اعلام کرد که حسن روحانی، با کسب اکثریت مطلق آرای یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران پیروز شد.

مصطفی محمد نجار روز شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۲ در جمع خبرنگاران اعلام کرد که حسن روحانی توانسته است با کسب ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رأی از مجموع ۳۶ میلیون و ۷۰۴ هزار و ۱۵۶ رأی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به پیروزی برسد.

روحانی نامزد مورد حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بود.

حضور گسترده مردم در خیابان های ایران

حضور گسترده مردم در خیابان های ایران

به گزارش ایرنا، حسن روحانی در بیانیه‌ای از آنچه خلق حماسه‌ای سیاسی توسط مردم ایران خواند، تشکر کرد.

او همچنین در ارتباط زنده‌ای که با شبکه اول تلویزیون ایران داشت، گفت: “باور کنیم که با همت مردم فصل جدید همدلی آغاز شده است. من دست همه اعتدال‌گرایان، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را به گرمی می‌فشارم.”

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز به آقای روحانی تبریک گفته است. در پیام آقای خامنه‌ای آمده است: “رئیس‌جمهور منتخب، رئیس‌جمهور همه ملت است. همه باید برای دست یافتن به آرمان‌های بزرگی که رئیس‌جمهور و همکاران وی در دولت، متعهد و مسئول تحقق آنند، به آنان کمک و با آنان همکاری صمیمانه کنند.”

 

پایکوبی در خیابان

براساس گزارش‌ها از تهران، پایتخت، پس از اعلام رسمی نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، جمعیت کثیری از هواداران آقای روحانی در خیابان‌ها حاضر شده و به جشن و پایکوبی مشغولند.

گزارش‌هایی از شادمانی خیابانی مردم در دیگر شهرهای ایران از جمله مشهد، مهاباد و تبریز نیز منتشر شده است.

نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران روز چهارشنبه به تایید رسمی شورای نگهبان رسید. طبق قانون، مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور پس از تایید شورای نگهبان توسط رهبر جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

طبق اعلام وزیر کشور ایران، در این انتخابات ۷/۷۲ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند. او تعداد واجدان شرایط رأی دادن را بیش از ۵۰ میلیون نفر اعلام کرد.

نجار گفت که بعد از آقای روحانی، محمد باقر قالیباف با کسب ۶ میلیون و ۷۷ هزار و ۲۹۲ رأی نفر دوم و سعید جلیلی با کسب ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار و ۹۳۶ رأی نفر سوم شده است. در این انتخابات، محسن رضایی ۳ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۴۱۲ رأی، علی‌اکبر ولایتی ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۷۵۳ رأی و محمد غرضی ۴۴۶ هزار و ۱۵ رأی کسب کردند.

در پی اعلام نتیجه نهایی یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، محمدرضا عارف، محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی، محسن رضایی، غلامعلی حداد عادل و علی‌اکبر ولایتی دیگر نامزدهای انتخابات، پیروزی حسن روحانی را تبریک گفتند.

 

استقبال مجلس ایران از پیروزی روحانی

نمایندگان مجلس ایران با استقبال از پیروزی حسن روحانی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، از این پیروزی با عنوان “فصل جدیدی برای ساختن کشور بر پایه عقلانیت و سواد” و ” فرصت به وجود آمده برای کشور” یاد کرده اند.

این بیانیه روز دوشنبه ۲۷ خرداد منتشر شده و ۲۲۵ نماینده مجلس آن را امضا کرده اند. مجلس ایران ۲۹۰ کرسی دارد.

 

حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد

حسن روحانی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد

پیام تبریک آیت الله صانعی و عبدالله نوری

در ادامه واکنش به پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، آیت الله یوسف صانعی و عبدالله نوری، دو تن از روحانیون منتقد دولت فعلی، این انتخاب را تبریک گفته اند.

آیت الله یوسف صانعی، از مراجع تقلید ساکن قم، در بیانیه ای نوشته است: انتخاب حسن روحانی “بیانگر زمان شناسی، شور و شعور و خواست ملت در انتخاب اعتدال، اخلاق، آزادی های قانونی و مشروع در جهت نفی هرگونه ظلم و ستم و بی عدالتی است.”

آیت الله صانعی در جریان اعتراض به نتیجه اعلام شده انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری از نامزدهای معترض حمایت کرد و محمود احمدی نژاد را مورد انتقاد شدید قرار داد.

آیت الله صانعی قبل از رای گیری در انتخابات اخیر نیز از نامزدی حسن روحانی به عنوان “یکی از یاران و همسنگران” اکبر هاشمی رفسنجانی استقبال کرده بود.

پیام عبدالله نوری

همچنین، عبدالله نوری، وزیر کشور پیشین و از چهره های جناح اصلاح طلب در جمهوری اسلامی، در پیام تبریک خود به حسن روحانی، شرکت گسترده مردم در انتخابات را مورد ستایش قرار داده و گفته است که مردم در برنامه ها، گفتار و شعارهای آقای روحانی “روزنه ای از امید یافتند و در میان کسانی که با وعده حل مشکلات پیش قدم شدند، شما را شایسته دانستند و به امید حل آنها، به دولت تدبیر و امید دل بستند.”

آقای نوری مسئولیت ریاست دولت را بسیار سنگین خوانده و گفته است که دولت آینده با “فهرستی بلند بالا از مشکلات و دشواری ها در عرصه های گوناگون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی” روبروست.

عبدالله نوری در پیام خود از “تورم و گرانی روزافزون، بیکاری، پایین آمدن سطح تولیدات داخلی، تشدید تحریم ها و کاهش درآمدهای نفتی، بدهی فراوان دولت به بخش خصوصی و کسری بودجه شدید، فساد اداری و حاکم شدن روابط به جای ضوابط، اقتصاد رانتی، رشوه و اختلاس، نابسامانی در روابط خانوادگی و رشد طلاق، گسترش اعتیاد، زوال و افول ارزش های اخلاقی” به عنوان بخشی از مشکلات موجود سخن گفته است.

وی همچنین “تنگناهای سیاسی در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، حاکمیت فضای امنیتی و محدودیت آزادی های سیاسی و اجتماعی، حصر و حبس شخصیت های خدوم و ارزشمند ملی، تنش و بحران در روابط خارجی، مواجهه با تحریم های روز افزون و کاهش اعتبار بین المللی” ایران را نیز در این فهرست ذکر کرده است.

وزیر کشور سابق در این پیام تبریک، از دولت آینده خواسته است تا از نظرات گوناگون استفاده کند، علاقمند به گسترش آزادی ها باشد و بدون واهمه از انتقادها، “شرایط امن را برای توسعه و رشد احزاب، انجمن های مردم نهاد، مراکز علمی و پژوهشی و رسانه ها و مطبوعات مستقل و آزاد فراهم آورد.”

عبدالله نوری از مقامات با سابقه جمهوری اسلامی است که از زمان رهبری آیت الله روح الله خمینی سمت هایی را در تشکیلات حکومتی برعهده داشت و بعدها در دولت های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی به سمت وزیر کشور منصوب شد. آقای نوری در نتیجه استیضاح نمایندگان مجلس از مقام وزارت کشور در دولت محمد خاتمی برکنار شد اما به فعالیت های سیاسی و مطبوعاتی ادامه داد که به محاکمه او در دادگاه ویژه روحانیت و محکومیت پنج سال زندان منجر شد. وی سه سال از دوره محکومیت خود را در زندان گذراند و در سال ۱۳۸۱ با میانجیگری گروهی از نمایندگان مجلس، به دستور رهبر جمهوری اسلامی، از زندان آزاد شد.

 

چه کسانی به حسن روحانی تبریک گفتند؟

ایران نیوز- مقامات سیاسی کشورهای دنیا طی پیام‌های مختلف پیروزی حسن روحانی در یازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، ایران را تبریک گفتند.

*مقامات ایتالیا ضمن تبریک به رئیس‌جمهور منتخب ایران از مقامات ایرانی خواستند تا روابط خود را با رم افزایش دهند.

اما بونینو، وزیر خارجه ایتالیا طی بیانیه‌ای ضمن تبریک به حسن روحانی، خواستار افزایش روابط رم و تهران شد.

وزیر خارجه ایتالیا همچنین به ملت ایران برای شرکت میلیونی در انتخابات تبریک گفت.

*وزیر خارجه آلمان طی بیانیه‌ای پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفت.

گیدو وستروله، در این بیانیه از آمادگی مقامات برلین برای گسترش روابط با تهران خبر داده است.

*وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را به مردم ایران تبریک گفت.این وزارت ضمن تبریک به حسن روحانی، خواستار افزایش روابط پاریس و تهران شد.

در این ‌بیانیه که در پایگاه اینترنتی وزارت خارجه این کشور منتشر شده است آمده است: انتظار جامعه بین الملل از ایران بالاست؛ به‌ویژه در مورد برنامه هسته‌ای و موضوع سوریه، فرانسه آماده است در این زمینه‌ها با دولت جدید ایران کار کند.

*وزارت خارجه انگلیس، روحانی روابطی سازنده با جامعه بین‌الملل برقرار کند

انگلیس پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری کشورمان از وی خواست رویکرد متفاوتی در عرصه بین‌المللی پیش بگیرد.

وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای نوشت لندن امیدوار است حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران نگرانی‌های بین‌المللی در باره برنامه هسته‌ای تهران را مدنظر قرار دهد.

*دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از تمایل ۲۷ کشور عضو این اتحادیه برای مذاکره و ارتباط با رئیس‌جمهور جدید خبر داد.

کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دفتر وی با رئیس‌جمهور جدید ایران وارد همکاری خواهد شد تا راهی دیپلماتیک برای پایان بخشیدن به مسئله هسته‌ای ایران فراهم شود.

*دولت آمریکا به مردم ایران تبریک گفت

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای به مردم ایران به‌خاطر مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور و انتخاب یک رئیس‌جمهور “اعتدال‌گرا” تبریک گفت.

کاخ سفید در این بیانیه همچنین تأکید کرد که دولت “باراک اوباما” آماده برگزاری مذاکرات مستقیم با مقامات تهران درباره برنامه هسته‌ای این کشور است.

*پیام تبریک حاکم امارات

رئیس شیخ‌نشین امارات و سایر مقامات این کشور طی پیام‌هایی جداگانه انتخاب رئیس‌جمهور جدید کشور را به وی تبریک گفته آرزومند موفقیت و پیشرفت بیشتر ایران شدند.

وی در این پیام گفت: “ما علاقه‌مند به برقراری روابط با جمهوری اسلامی ایران بر اساس همکاری هستیم”.

*رئیس‌جمهور افغانستان پیروزی حسن روحانی را تبریک گفت

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان انتخاب حسن روحانی را به‌عنوان رئیس جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران، به مردم این کشور دوست و برادر تبریک گفت.

*بان‌کی‌مون انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران را به وی تبریک گفت

دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن تبریک به رئیس‌جمهور منتخب ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقشی مهم و سازنده در حل مسائل بین‌المللی ایفا کند.

*پیام تبریک سیدحسن نصرالله

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیامی به حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران، پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.

*اسرائیل: تحریم‌ها علیه ایران باید افزایش یابد

یک مقام ارشد اسرائیل مدعی شد علی‌رغم انتخاب حسن روحانی به ریاست‌جمهوری ایران، باید تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران تشدید شود.

*پوتین خواستار تعمیق روابط روسیه و ایران شد

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پس از برگزاری انتخابات ایران و انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران خواستار افزایش روابط میان دو کشور روسیه و ایران شد.

*امیر قطر ریاست‌جمهوری روحانی را تبریک گفت

شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی امیر قطر در پیامی به حسن روحانی، پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.

* وزارت خارجه ترکیه ضمن ارسال پیام تبریک به‌مناسبت انتخاب رئیس‌جمهور جدید کشورمان بر تداوم روابط دوستانه بین دو کشور تأکید کرد.

*مخالفان سوریه خواستار تجدید نظر ایران در مناسبات خود با دمشق شدند

گروه مخالفان خارج‌نشین بشار اسد موسوم به “ائتلاف ملی سوریه” از حسن روحانی رئیس جمهور جدید خواستند تا در حمایت ایران از دولت سوریه تجدید نظر کند.

در بیانیه‌ این گروه آمده «ائتلاف ملی سوریه معتقد است که وظیفه دارد از رئیس جمهور جدید ایران بخواهد اشتباهات این کشور در خصوص سوریه را جبران کند».

*سولانا پیروزی روحانی را یک حماسه بزرگ خواند

خاویر سولانا رئیس پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا با واکنش درباره پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران این پیروزی را یک حماسه بزرگ نامید.

*بشار اسد هم به حسن روحانی تبریک گفت

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در پیامی به حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری تبریک گفت.

رئیس جمهور سوریه در پیام تبریک خود به دکتر روحانی اعلام کرد: سوریه در ادامه روابط دوستانه خود با ایران مصمم است.

*تبریک حماس به حسن روحانی و تاکید محمود الزهار بر گسترش روابط با ایران

محمود الزهار، عضو ارشد حماس امروز ضمن تبریک به حسن روحانی به مناسبت پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام کرد که این جنبش به ادامه روابط خود با تهران بدون دخالت خارجی ادامه خواهد داد.

*مادورو ریاست ‌جمهوری روحانی را تبریک گفت

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در پیامی به حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران برای دستیابی به این منصب مهم تبریک گفت.

*تبریک پادشاه عربستان به رئیس‌جمهور منتخب ایران

پادشاه عربستان در پیامی به حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران پیروزی وی را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور تبریک گفت.

ملک عبدالله ضمن تبریک، از اظهارات روحانی در مورد تقویت همکاری و روابط ایران و عربستان تمجید کرد.

*اسپانیا به رئیس جمهور منتخب ایران تبریک گفت

خوزه مانوئل گارسیا مارگایو، وزیر خارجه اسپانیا روز یکشنبه طی بیانیه‌ای پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را تبریک گفت و از ابراز رضایتمندی مقامات این کشور از روند برگزاری این انتخابات خبر داد.

*جاناتان گودلاک، رئیس‌جمهور نیجریه، با ارسال پیامی انتخاب حسن روحانی را به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران تبریک گفت.