تغذیه و بهداشت خانواده

 

خانم هایی که روغن ماهی مصرف می کنند خیلی کمتر از دیگران در معرض بروز سرطان پستان قرار دارند. این گزارشی است که پژوهشگران مرکز بررسی سرطان Fred Hutchinson منتشر نموده اند.Fish oil

در یک پروژه تحقیقاتی بزرگ بیش از ۳۵ هزار نفر از خانم های  بیش از ۵۰ سال شرکت نموده و به مدت طولانی درباره تغذیه مخصوصاً ویتامین مصرفی آن ها تحقیق به عمل آمده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که خانم هایی که همیشه روغن ماهی می خوردند ۳۲ درصد کمتر به سرطان پستان دچار شده اند، مخصوصاً آنهایی که در ده سال گذشته مرتباً روغن زیتون مصرف می کردند. هیچ کدام از روغن های دیگر چنین رابطه ای را در جلوگیری از سرطان پستان نشان ندادند. یکی از عوامل موجود در روغن ماهی آنتی اکسیدان های بسیار قوی آن است که یکی از مهمترین عملکردهای آن پیشگیری از التهاب بدن می باشد. ما می دانیم که خانم هایی که عارضه التهاب سلول های سفید دارند خیلی بیشتر و زودتر از دیگران به این سرطان دچار می شوند و متأسفانه درمان آن هم پیچیده تر و مشکل تر از انواع سرطان های دیگر است. امگا ۳ موجود در روغن ماهی از نظر کیفیت در صدر غذاهای دیگر جدولی قرار دارد که در سلامتی بدن مخصوصاً قلب و عروق نقش دارند. در مصرف روغن ماهی باید توجه مخصوصی به عمل آید زیرا رقیق کننده خون است و در افرادی که ناهنجاری های دستگاه گوارش مانند زخم معده دارند سبب خونریزی می شود. در ضمن این روغن در برابر نور و حرارت خیلی سریع اکسیده می شود. روغن ماهی کمپانی های شناخته شده را باید خریداری و مصرف نمود زیرا گاهی روغن های ماهی از تهیه تا مصرف سالها به حال خود باقی می مانند و جز سم خطرناک خاصیت دیگری ندارند.

مغز گردو از بروز و پیشرفت سرطان های پروستات و پستان جلوگیری می کند:

در سال جاری حدود ۲۵ درصد از یک میلیون مرد در آمریکا به بیماری سرطان پروستات دچار خواهند شد و متأسفانه حدود ۳۰ هزار نفر از این بیماران نیز جان خود را از دست خواهند داد. نوعی از سرطان پروستات به سرعت رشد می کند و کنترل آن تقریباً غیر ممکن است ولی انواع دیگر آن در بدن پخش نمی شوند و شخص می تواند سالها با آن کنار آید و زندگی کند. آمار تهیه شده از مردانی که در تصادفات جانشان را از دست داده اند (بیشتر از ۴۰ سال) نشان می دهد که ۴۰ درصد آنها به نوعی سرطان پروستات دچار بوده اند ولی خود اطلاعی از این موضوع نداشتند.

valnout

تغذیه خوب و روش زندگی سالم می تواند از رشد و پیشرفت این سرطان جلوگیری کند. مغز گردو یکی از انواع غذاهایی است که از بروز و پیشرفت سرطان پروستات پیشگیری می کند.

اخیراً پژوهشگران دانشگاه تکزاس نتیجه مطالعات جالب خود را در رابطه با نقش مغز گردو در پیشگیری سرطان پروستات منتشر نموده اند که بیانگر این حقیقت است. مطالعات قبلی نیز ثابت نموده اند که مغز گردو همین نقش را در مورد سرطان پستان بازی می کند. اسیدهای چرب موجود در مغز گردو به همراه آنتی اکسیدان های قوی و املاح و ویتامین های دیگر و شاید هم فیتو کمیکال های شناخته و ناشناخته در مغز گردو قادرند در سالم ماندن سلول های بدن مخصوصاً سینه و پروستات عملکرد چشمگیری داشته باشند.

آیا عسل مانوکا (Manuka) از بروز سرطان پروستات جلوگیری می کند؟

چند سالی است که شایعات زیادی در مورد قدرت و توانایی عسل مانوکا در درمان بیماری های مزمن به گوش می رسد و تا به حال از نظر علمی بررسی درستی در این مورد به عمل نیامده است. اخیراً پژوهشگران دانشگاه UAE پس از ۵ سال تحقیقات علمی گزارش کرده اند که این عسل در درمان سرطان ها نقش دارد. یکی از عملکردهای این عسل خاصیت ضد عوامل عفونی در آن است و پراکسید هیدروژن موجود در آن از نظر کیفیت بی نظیر می باشد. در دپارتمان ایمونولوژی دانشگاه UAE اثر این عسل بر سلول های سرطانی در آزمایشگاه به این صورت گزارش شده که سبب خودکشی یا Apoptosis آنها می شود. در این بررسی علمی تا به حال ۳ نوع سرطان مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن چشمگیر است. اکنون دانشمندان کشورهای دیگر از این عسل و عصاره آن در تحقیقات عملی پیشرفته تری استفاده می کنند تا به وضوح نقش آن را در درمان سرطان ها و پیشگیری بسیاری دیگر از بیماری ها معلوم سازند.

نقش صبحانه در سلامتی قلب و عروق:

پژوهشگران دانشگاه هاروارد نتایج بررسی ۱۶ ساله خود را بر روی خوردن صبحانه و سلامتی قلب و عروق منتشر نموده اند. افرادی که به هر دلیلی صبحانه نمی خورند امکان دچار شدن آنها به بیماری های قلب و عروق خیلی زیادتر از افرادی است که به طور مرتب صبحانه مصرف می کنند. به عبارت دیگر خوردن صبحانه امکان بروز بیماری های قلب و عروق، مخصوصاً سکته قلبی را تا حدود ۲۷ درصد کاهش می دهد که رقمی است بزرگ. در این بررسی حدود۲۷ هزار نفر (۴۵ تا ۸۲ ساله) شرکت کرده بودند. در این گزارش اشاره شده است که افرادی که پس از خوردن شام و قبل از خوابیدن عادت به خوردن غذا دارند نیز بیشتر از دیگران در معرض بروز گرفتار شدن به بیماری های قلب و عروق قرار دارند. البته نباید فراموش کرد که عوامل محیط زیست و روش های زندگی زیانبار مانند مصرف الکل و سیگار و غیره نیز در بروز و پیشرفت این بیماری نقش دارند که در بررسی مورد بحث به آنها توجه شده است.

مصرف قهوه گرایش به خودکشی را کاهش می دهد:

دانشگاه هاروارد و گروه های تحقیقاتی آن شهرت جهانی دارند و کارهای علمی آنها همیشه از بهترین ها بوده است. گروهی از این پژوهشگران با تجزیه و تحلیل ۳ پروژه تحقیقات پزشکی درباره فوائد و ضرر و زیان قهوه که ۴۳هزار نفر مرد و  ۷۴ هزار نفر زن در آن شرکت داشتند معلوم ساخته اند که افرادی که هر روز مقداری قهوه می نوشند (بیشتر از ۴ سال سابقه مصرف) ۵۰ درصد کمتر از آنهایی که قهوه مصرف نمی کنند دست به خودکشی می زنند. مقدار قهوه مورد نیاز در این بررسی ۴-۲ فنجان در روز گزارش شده است. افرادی که قهوه بدون کافئین مصرف می کردند تفاوتی با افرادی که قهوه مصرف نمی کردند، نداشته و بی اثر بودن قهوه بدون کافئین را مسلم نمودند. این گروه تحقیقاتی بر این باورند که کافئین خاصیت ضد افسردگی دارد و متأسفانه با وجود این فوائد مهم در افرادی که به افسردگی مزمن گرفتار هستند مصرف قهوه بیشتر از ۴ فنجان در روز توصیه نمی شود.

آیا می دانستید:

برنج غذای اصلی و مهم ۵۰ درصد مردم دنیا است.

به طور متوسط هر شخصی ۲۵ سال از عمرش را در خواب می گذراند.

در موقع رعد و برق و برخورد آن به زمین حرارتی حدود ۵۴ هزار درجه فارنهایت تولید می شود.

هنوز کشور کوبا بزرگترین صادرکننده شکر در دنیا است.

در کشورهای به اصطلاح مترقی و پیشرفته ۲۷ درصد غذای آماده برای مصرف به دور ریخته می شود.

هر ساله در رستوران های دنیا حدود یک بیلیون حلزون به مصرف می رسد.

*دکتر پرویز قدیریان استاد دانشگاه مونتریال در تغذیه، استاد دانشگاه مک گیل در سرطان شناسی، کارشناس سازمان بهداشت جهانی و همکار شهروند است.

www.allnaturalremedies.net

www.cancerriskinfo.com