Ostadmohammad-News

رادیو فردا: محمود استادمحمد، نمایشنامه‌نویس و کارگردان باسابقه تئاتر، روز پنج‌شنبه، سوم مرداد در بیمارستان جم تهران درگذشت.

خبرگزاری‌های ایران علت فوت آقای استادمحمد را سرطان کبد عنوان کرده‌اند، بیماری که این هنرمند در دو سال اخیر با آن دست و پنجه نرم می‌کرد.

دوستاران هنر تئاتر در ایران از محمود استادمحمد نقش‌‌آفرینی در نمایش «شهر قصه» را به یاد دارند، اثری به کارگردانی بیژن مفید که پیش از انقلاب هم به‌صورت رادیویی اجرا شد و هم به روی صحنه رفت.

بجز این، آقای استادمحمد نگارش و اجرای نمایشنامه‌هایی مانند «آخرین بازی»، «دیوان تئاترال» و «عکس خانوادگی» را در کارنامه کاری خود دارد. نمایشنامه «آسید کاظم» نیز از آثار معروف اوست که اواخر دهه ۱۳۴۰ منتشر شد.

اما آخرین حضور محمد استادمحمد در مجموعه‌ای مانند تئاتر شهر تهران که بارها شاهد اجرای نمایشنامه‌های او بوده است، تنها به چند روز قبل، ۲۰ تیر، بازمی‌گردد.

این حضور نه به بهانه نقش‌آفرینی یا تهیه یک نمایش، بلکه تنها برای دیدار دوباره با صحنه و حضور در میان هنرمندان تئاتر بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، فردای آن روز گزارش داد که آقای استادمحمد در جمع همکاران خود گفته است: «مدت‌ها بود به تئاتر شهر نیامده بودم اما دوست دارم و از شما می‌خواهم از همین جا سلام ویژه محمود استادمحمد را به همه اهالی تئاتر ایران که این روزها نمایشی روی صحنه دارند، برسانید.»

بیماری آقای استادمحمد و شرایط درمان او چندی پیش نیز توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد، زمانی که دختر این هنرمند از نایاب شدن داروهای او به دلیل «نوسانات قیمت ارز» گلایه کرد.

مانا استادمحمد به خبرگزاری ایسنا گفت که به‌ناگزیر داروهای پدرش را قطع کرده‌اند در حالی که استفاده از این داروها برای او حیاتی است.

او در نهایت اظهار داشت: «برای یک بیمار سرطانی خیلی سخت است در مقابل تمام سختی‌های سرطان مقاومت کند اما ناچار شود به دلیل نبود دارو در مقابل بیماری تسلیم شود.»

محمود استاد محمد به هنگام مرگ ۶۳ سال داشت. مراسم تدفین او صبح شنبه، پنجم مرداد، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تهران برگزار شد.