استقبال جامعه ایرانی از سفر دکتر احمد شهید گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران

دکتر احمد شهید در ادامه ی سفرهای خود به سراسر جهان جهت دستیابی به حقیقت در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران – از تاریخ ۲۳ تا ۲۸ جولای- به تورنتوی کانادا سفر کرد. ایشان در این سفر با اقشار و نمایندگان مختلف جامعه ایرانی ساکن تورنتو کانادا از جمله روزنامه نگاران – اعضای سازمان دگرباشان جنسی ایرانی (ایرکو) – اعضای جامعه بهایی – نمایندگان کردها و آذری (ترکهای) مقیم تورنتو – نمایندگان احزاب و سازمانهای سیاسی – فعالان نهادهای مدنی – شخصیت های علمی و ….دیدار و گفت و گو کرد. روزانه این دیدارها  به صورت فردی و یا گروهی از ساعت نه صبح شروع و تا ظهر ادامه داشت – با یک زمان یک ساعته برای نهار – و مجددا از دو بعد از ظهر شروع تا ساعت پنج یا شش ادامه می یافت  و در مجموع بیش از ده تن از ایرانیان را هر روزه شامل می شد.

Shaheed

در این نشست ها دکتر احمد شهید با تیم همراهش جلسات را هدایت می کرد.

این جلسات که از قبل و با هماهنگی کانون ایرانی کانادایی حقوق بشر – تورنتو انجام می شد، افراد و گروه های مختلف ایرانی را در بر می گرفت. ایرانیان به همراه مدارک و اسناد و با وقت از قبل تعیین شده به دیدار دکتر احمد شهید می آمدند و مسایل و موارد نقض حقوق بشر در مورد خود یا گروه خود را با او در میان می گذاشتند.

کنفرانس مطبوعاتی

فشرده مطالبی که دکتر احمد شهید در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه ۲۶ ژوییه در پاسخ به سئوالات حاضران اظهار داشت:

“گزارش من باعث شده تا کشورهای بیشتری با مسایل نقض حقوق بشر در ایران آشنا شوند . و همچنین نشان می دهد که گزارشات من موفقیت آمیز بوده است به این دلیل که اگر قبلا کشورهای بیشتری در مجمع عمومی از ایران پشتیبانی می کردند هم اکنون این پشتیبانی کمتر شده است. گاهی شده یک گزارش من باعث نجات جان یک فرد محکوم به اعدام شده است. ممکن است کسی فکر کند که تلاش من بیهوده است – اما این طور نیست گزارشات من و ثبت آنها باعث می شود تا بسیاری از موارد نقض حقوق بشر فراموش نشود. در جلسات حقیقت یابی چنانچه کسی ادعا کند در زندان بوده است – من سابقه او را بررسی می کنم و از دو منبع اطمینان حاصل می کنم که حرف ها و گزارشش موثق باشد.

فرق ایران با کشورهای دیگر مثلا عربستان یا اسراییل این است که مقامات ایران مرا  از رفتن و دیدن از زندان ها و زندانیان منع کرده اند در حالی که گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل در امور عربستان می تواند به آن کشور رفته و گزارش تهیه کند و یا مثلا گزارشگر سازمان ملل در امور اسراییل می تواند به مناطق اشغالی رفته و گزارش تهیه کند.

رژیم ایران گزارشات من را قبول ندارد و بر من می تازد اما خود از گزارشات گزارشگران در امور  دیگر کشورها جهت مقاصد خود استفاده می کند.

در تهیه گزارش، تا تاثیرات آن،  صبر بخشی از پروسه است. “

سخنرانی در مرکز مانک دانشگاه تورنتو

پس از کنفرانس مطبوعاتی در روز جمعه دکتر شهید راهی مرکز مانک دانشگاه تورنتو برای ایراد سخنرانی شد. بسیاری از چهره های فعال ایرانی به همراه عده ای از استادان و دانشجویان کانادایی در این سخنرانی حضور داشتند. خلاصه مطالبی  که دکتر شهید مطرح کرد چنین بود:

“خوبه که شنوندگان من ـ ایرانی و کانادایی – با هم در اینجا حضور دارند . من در کارم مستقل عمل می کنم . سازمان ملل به من یک کارمند و یک بودجه ای را اختصاص داده برای دستیابی به حقیقت. تاکنون با ۵۰۰ ایرانی مصاحبه کرده ام که این مصاحبه با فرد یا گروه یک تا یک ساعت و نیم طول کشیده است. با توجه به این که از رفتن به ایران برای تهیه گزارش در مورد نقض حقوق بشر توسط رژیم ایران منع شده ام  – این نوع مصاحبه برای دستیابی به حقیقت تنها وسیله ای ست که در اختیار دارم. وسیله ی دیگری که من در اختیار دارم برای این کار – دو گزارش سالانه است یکی برای مجمع عمومی و دیگری برای شورای حقوق بشر که هر گزارش نباید از ۱۰۷۰۰ کلمه تجاوز کند.

در مجمع عمومی ۴۷ عضو سخنرانی می کنند و منهم ۴۵ دقیقه وقت دارم که برای ۱۹۰ عضو سخنرانی کنم. تاکنون ۱۳ قطعنامه علیه ایران صادر شده که رژیم ایران باید به آنها پاسخ دهد. در نیویورک هم قطعنامه علیه ایران صادر شده که رژیم ایران باید به آن پاسخ دهد. رای بالا علیه ایران  در مجمع عمومی باعث می شود تا هیئت ایرانی نگران شده و پس از بازگشت به ایران تصمیماتی در این مورد اتخاذ نماید.

Shaheed-1

گزارشات من بر اساس کدها و استانداردهای سازمان ملل تهیه می شود و ما پس از هر گزارش به ایران زمان می دهیم تا پاسخ دهد. تا به حال در گزارشاتم به ۱۸۰ مورد نقض حقوق بشر در ایران اشاره کرده ام که  رژیم ایران تعدادی را قبول و بسیاری را رد کرده و ندیده می گیرد. رژیم ایران معتقد است که سازمان ملل مخصوصا با گزارشاتش ایران را هدف حملات خود قرار داده – در حالی که چنین نیست – شورای حقوق بشر سازمان ملل نقض حقوق بشر در اسراییل و عربستان را هم گزارش می کند.

چنانچه کشوری از سفر گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل  به کشور خود جلو گیری کند، نشانگر آن است که در آن کشور اتفاقات بدی افتاده و یا می افتد که رژیم آن کشور نمی خواهد گزارشگر به آنجا سفر کرده و موارد را گزارش کند و این نگران کننده است.”

دکتر احمد شهید در ادامه سخنرانی اش به موارد متعدد نقض حقوق بشر پرداخت و در پایان به سئوالات حاضران پاسخ گفت که از طریق پروفسور “لوی” استاد دانشگاه تورنتو اداره و مطرح می شد.

در این مرحله به دلیل زمان کوتاه اگرچه همه علاقمندان نتوانستند با دکتر شهید دیدار داشته و موارد نقض حقوق بشر را با او در میان بگذارند، اما در مراحل بعدی از طریق”ارتباط اسکایپی ” می توانند با او به گفت وگو نشسته و مدارک خود را به ایشان ارایه دهند.

کانون ایرانی کانادایی حقوق بشر تورنتو