۲۰ سپتامبر تا ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۲

 

حسن نزیه درگذشت

 

حسن نزیه، حقوقدان و از سیاستمداران پیش و پس از انقلاب بهمن ۵۷ و رییس شرکت ملی نفت ایران در دولت مهدی بازرگان روز جمعه ۲۴ شهریور در سن ۹۱ سالگی در پاریس درگذشت.

حسن نزیه در روزهای پیش از انقلاب از حامیان محمد مصدق رهبر نهضت ملی ایران و جبهه ملی و پس از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سقوط دولت مصدق نخست وزیر وقت، به منتقدان حکومت محمدرضا شاه پهلوی پیوست.

او در سال های پیش از انقلاب همچنین عضو نهضت مقاومت ملی ایران و از یاران نهضت آزادی ایران و سپس رییس کانون وکلای ایران شد. آقای نزیه بلافاصله پس از انقلاب در دولت موقت مهندس مهدی بازرگان به ریاست هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران منصوب شد. مخالفت او با اصل ولایت فقیه پیش از تصویب قانون اساسی سبب برکناری و خروج او از ایران شد.

در این پیوند، به مقاله ی محمد تاج دولتی در همین شماره ی شهروند، مراجعه کنید.

یادبود منوچهر آگاه

(۱۳۹۱-۱۳۰۹)

درگذشت منوچهر آگاه (۱۳شهریور / ۳ سپتامبر)، دوستان، همنشینان، همکاران و دانشجویان او را در اندوهی سخت و سنگین  فرو برد.

آگاه دوستی یگانه و همدل بود: یارِ شاطر و نه بارِ خاطر. حضورش آرامش  بود. بیهوده‌گو و بیهوده‌کار نبود. در سخنش فرزانگی، مهر و آرامی بود. آرام می گفت و در شنیدن سخنان دیگران سراپا گوش بود. نکته ها که می‌گفت و می جست از رسمیت محضرش می‌کاست و شادی پر شیطنتی را بر دلها و اندیشه ها  می افزود. با فکر و ذکر ایران و ایرانی زیست و زندگی کرد.

منوچهر آگاه

 آگاه مدیری مسئول و بصیر و همکاری کاردان و روشن بین بود. نه اهل خشم و ترشروئی بود و نه از زبان تملق و تعارف چیزی می شناخت. حرمت خرد و کلان را پاس می داشت و به صراحت  آنچه را درست و صلاح می‌پنداشت می گفت و از جهد و کوشش برای حصول به آنچه در مصلحت همگان می دانست باز نمی ایستاد. با فرودستان همانی بود که با فرانشینان. نه به آنان فخر می‌فروخت و صدرنشینی می‌نمود و نه به اینان کوچک ابدالی می کرد و افتخار.  کردار و گفتارش   با زور و خودسری و تحکم یکسره در بیگانگی  بود. بزرگواری بود در رعایت اصل و اصولی که بهتر و بیشتر به خیر و صلاح مردمان بینجامد. این چنین بود که هر بار  که درهر کجا در مسئولیت و مدیریتی بود همۀ همکارانش، از خرد و کلان، خود را در همۀ آنچه می‌شد سهیم و شریک می‌دیدند. و هم این چنین بود که خاطرۀ احترام‌انگیز و ستایش‌آمیزش درذهنها و یادها می‌ماند و  دوران مدیریت آگاه به “عصر طلائی”  بدل می‌شد.

آگاه تحصیلات دانشگاهی خود را با اخذ درجۀ دکتری اقتصاد از دانشگاه اکسفورد (انگلستان) در ۱۹۵۸ به پایان رسانده بود:  از برجسته ترین اقتصاددانان ایران بود. پایان نامۀ دکتری او که به بررسی و تحلیل تجربۀ نوسازی اقتصاد ایران در نیمۀ نخست قرن بیستم می‌پر‌دازد، هنوز هم همچنان خواندنی است و در شمار بهترین نوشته‌های موجود دربارۀ آن موضوع و آن زمان و زمانه.

آگاه استادی دانا و توانا بود. دقیق و روشن سخن می‌گفت و سخنش عمیق و بدیع بود و هم از تازگی علمی بهره داشت و هم اینجا و آنجا از نکته های نغز و دلنشین. درس او زمزمۀ محبتی بود. مشکل دانشجو را مشکل خود می‌دانست و در جست و جوی راهی و  چاره‌ای هرگز از پا نمی‌نشست.

آگاه تحقیق و  پژوهش علمی را ارج می‌گذاشت. در راهنمایی کارهای تحقیقی و پایان‌نامه های دانشجویان نمونه بود. به افزایش و گسترش امکانات و تسهیلات کار پژوهشگران توجهی ویژه داشت. و پس تصادفی محض نیست که در دوران خدمت و مدیریت و همکاری او، چه در بانک مرکزی ایران، چه در دانشکدۀ اقتصاد دانشگاه تهران و چه در مؤسسۀ برنامه‌ریزی ایران سازمان برنامه و بودجه، کتابخانه ها رونق تازه‌ای  یافت  و به بررسیها و پژوهشهای اقتصادی  توجهی دیگر ‌شد و کیفیت و کمیت آنچه انتشار  یافت بهبودی محسوس داشت.

تا یاد این دوست فرزانه  پایدار بماند.

۱۶ شهریور ۱۳۹۱/۶ سپتامبر ۲۰۱۲

احمد اشرف – علی بنوعزیزی – سهراب بهداد  – ناصر پاکدامن – آذر پورآذر- علی پورقاضی – فرشید جمالی – ماندانا جمالی – عباس حیدری – امیرپرویز خزیمه علم – حسن خسروشاهی – لطفعلی خنجی –  علی رضوی – هوشمند ساعدلو – مهدی شفاء‌الدین – علینقی عالیخانی –  آنا عنایت – محمدعلی همایون کاتوزیان – اسفندیار کریمی – احمد کوروس – جان گرنی – حبیب لاجوردی –  هدایت متین دفتری – حسنعلی مهران – هما ناطق – فرهاد نعمانی – مهشید نوشیروانی – وحید نوشیروانی –  هما نوشیروانی – شاداب وجدی.

 

توقیف محموله های «مشکوک» به مقصد ایران توسط امارات و بحرین

 

رادیو فردا: امارات عربی متحده و بحرین محموله ای از برخی اقلام صادراتی به ایران را که دارای کاربرد دوگانه برای استفاده در برنامه هسته ایران بوده را توقیف کرده اند.

چند دیپلمات در سازمان ملل به خبرگزاری رویترز گفته اند این اقدام نشان می دهد که روند اعمال تحریم های سازمان ملل علیه برنامه هسته ای ایران پیوسته در حال بهبود یافتن است.

یکی از اقلام ضبط شده محموله الیاف کربن بوده است. این ماده در ساخت سانتریفوژهای پیشرفته کاربرد دارد.

بهمن ماه سال گذشته، سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که «نسل چهارمی از سانتریفوژهای الیاف کربن راه‌اندازی کرده ‌است که سرعت بیشتری دارند، ضایعات کمتری تولید می‌کنند و در حالی که با سرعت فراصوتی برای خالص‌سازی اورانیوم می‌چرخند فضای کمتری نسبت به مدل‌های پیشین اشغال می‌کنند».

در میان شرکت های ایرانی که برای واردات کالاهایی با کاربرد دوگانه تلاش کرده اند، نام شرکت «کالای الکترونیک» در تهران به چشم می خورد که قبلا مرکز تحقیقات ساخت سانتریفوژ در ایران بوده است.

 

 

 

مهمان‌پرست: سخنان فرمانده سپاه تحریف شده‌است

رادیو فردا: به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در گفت‌وگو با شبکه العالم، شبکه تلویزیونی عرب‌زبان جمهوری اسلامی، گفت: «نقل قول برخی از رسانه‌های غربی و عربی از سخنان اخیر سردار جعفری فرمانده سپاه، گزینشی، نادرست و با هدف سیاسی صورت گرفته‌است.»

این واکنش وزارت خارجه ایران در حالی است که روز یک‌شنبه خبرگزاری فارس از محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه، اینگونه نقل قول کرد که: «از زمانی که نیروی قدس تشکیل شد، باهدف حمایت از ملت‌های مظلوم بخصوص مسلمان حرکت‌هایی انجام داده‌است و در کشورهای لبنان و سوریه تعدادی از نیروی قدس سپاه حضور داشتند.»

رامین مهمان‌پرست اما با تکذیب این موضوع روز سه‌شنبه تاکید کرد: «ایران به هیچ وجه در منطقه و به ویژه در سوریه حضور نظامی ندارد.»

قطع ارز دولتی ایرلاین‌ها؛ احتمال افزایش ۱۰۰درصدی بلیت

رادیو فردا: سید عبدالرضا موسوی، رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، گفت اعلام قطع ارز ۱۲۲۶ تومانی که تاکنون به شرکت‌های هواپیمایی تعلق می‌گرفت ما را شوکه کرده است.

موسوی می گوید « اگر این موضوع اجرا شود و بر انجام آن پافشاری کنند یا صنعت هوایی کشور از بین می‌رود و یا باید برای جبران ارزی که شرکت‌های هواپیمایی استفاده می‌کنند قیمت بلیت هواپیماها را صد‌درصد افزایش دهیم.»

وی در گفتگویی با ایسنا که سه شنبه، ۲۸ شهریور ماه، منتشر شد، افزود این هفته از سوی بانک مرکزی به ما اعلام شد که از این به بعد ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی تعلق نمی‌گیرد.»

رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین گفت: «این‌که اجازه ندهند نرخ بلیت را افزایش دهیم و از طرفی بر سر قیمت سوخت هواپیماها نیز با شرکت نفت اختلافاتی وجود داشته باشد و به تازگی بگویند ارز دولتی به شما تعلق نمی‌گیرد همگی باعث مشکلات فراوان برای صنعت هوایی کشور است.»

تشدید تحریم ها علیه موسسات مالی ایران و صادرات نفت این کشور، بازار ارز ایران را به شدت آشفته کرده و موجب سقوط ارزش ریال شده است.

خروج آخرین گروه بزرگ مجاهدین خلق از کمپ اشرف

رادیو آلمان: سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای از انتقال آخرین گروه بزرگ اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران از کمپ اشرف به کمپ لیبرتی بغداد خبر داد. این اقدام برای انتقال اعضای سازمان مجاهدین به دیگر کشورها صورت می‌گیرد.

روز یکشنبه (۲۶ شهریور/ ۱۶ سپتامبر) سازمان ملل متحد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مارتین کوبلر، نماینده ویژه سازمان ملل برای عراق از خروج آخرین گروه اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران از کمپ اشرف استقبال کرده است.

در بیانیه آمده که “امروز ۶۸۰ تن از اعضای سازمان مجاهدین منتقل شده‌اند. از مجموع ۳۲۸۰ نفری که در کمپ اشرف ساکن بودند تنها گروهی کوچک موقتا در آن باقی مانده‌اند تا به امور بستن این کمپ رسیدگی کنند.”

اردوگاه اشرف در زمان صدام حسین‌، رئیس جمهور معدوم عراق و در اوایل دهه ۱۹۸۰ در جریان جنگ هشت ساله ایران و عراق احداث شد و اعضای سازمان مجاهدین خلق اجازه یافتند در آن ساکن شوند.

شهریار کیا، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق ایران پیش از این گفته بود، حدود ۲۰۰ نفر از اعضای این سازمان در کمپ باقی خواهند ماند تا امور فروش اموال سازمان را سامان دهند.

انتقال اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران به اردوگاه حریت بخشی از توافق‌نامه ۲۵ دسامبر ۲۰۱۱ میان دولت عراق و سازمان ملل متحد با هدف انتقال مجاهدین به خارج از عراق است.

سلمان رشدی: یک آخوند ایرانی به دنبال شهرت است

رادیو فردا: سلمان رشدی، نویسنده کتاب جنجالی «آیه های شیطانی»، تهدیدهای جدید علیه خود را بی اهمیت دانسته و آن را نتیجه حرف های «یک نفر آخوند به دنبال شهرت در ایران» توصیف کرده است.

به گزارش روزنامه آمریکایی «بوستون هرالد»، نویسنده «آیه های شیطانی»، روز سه شنبه ۲۸ شهریور، در سخنانی در یکی از شعبه های کتابفروشی معروف «بارنز اند نوبل» در برابر جمعیتی حدود ۴۰۰ نفره، در حالی از بی اهمیت بودن تهدیدهای جانی تازه علیه خود صحبت می کرد که سال ها از زمان فتوای آیت الله خمینی در ۱۹۸۹مبنی بر ارتداد وی و برخی تلاش ها برای قتل این نویسنده می گذرد.

پس از بالا گرفتن اعتراض های خونین مسلمانان در خاورمیانه به ساخت فیلمی که بسیاری آن را توهین آمیز نسبت به پیامبر اسلام تلقی می کنند، یکی از بنیادهای نیمه رسمی در ایران (بنیاد ۱۵ خرداد) که تحت مدیریت آیت الله حسن صانعی قرار دارد، جایزه قتل رشدی را از ۲/۸ میلیون دلار به ۳/۳ میلیون دلار افزایش داد.

در واکنش به این اقدام، سلمان رشدی که فیلم یاد شده را «بدترین فیلم سایت یوتیوب» توصیف کرده، می گوید مدتی طولانی است که صانعی برای قتل او جایزه تعیین کرده اما افراد زیادی او را جدی نگرفته اند.

این نویسنده جنجالی تهدید جدید را صرفاً محصول تازه ای از «کارخانه خشم» دانسته و افزوده است که «هیچ سندی» وجود ندارد که نشان دهنده آن باشد افرادی به جایزه تعیین شده علاقه نشان داده باشند.

سلمان رشدی می گوید نگرانی او از بابت جوخه های مرگ دولتی و «قاتلان حرفه ای» است. نویسنده کتاب «بچه های نیمه شب» همچنین تصریح می کند که روزهای اختفا برای او به پایان رسیده و اکنون دیگر به آزادی در خیابان ها پیاده روی می کند، در صف سوپرمارکت می ایستد و مانند دیگر نویسندگان در جلسات کتابخوانی شرکت می کند.

دولت ایران مدتهاست که از حکم و فتوای خمینی فاصله گرفته اما احساسات ضد سلمان رشدی همچنان در این کشور وجود دارد.

اما اصل موضوع سخنرانی نویسنده ۶۵ ساله بریتانیایی هندی تبار درباره کتاب جدیدش بود با عنوان «جوزف آنتون» که شرح حال او از ماجرای فتوا و زندگی پرماجرایش را روایت می کند، کتابی که با فروش دلگرم کننده و نقدهای خوبی مواجه شده است.

دخترک افغان را کفن پوشاندند و شلاق زدند

بی بی سی: رخت سفیدی را به نشانه کفن برتنش کردند، او را بردند به یک میدان فوتبال، خلقی گرد هم آمدند. روحانی، دستور را خواند و یک پلیس که از اهالی همان محل بود، جلو آمد و دختر را که ۱۵ یا هم ۱۷ سال دارد، ۸۰ ضربه شلاق زد.

این روایتی است که پخش آن در فضای اجتماعی و اینترنت، واکنش گسترده و بحث های جدی را به دنبال داشت.

این کار در ولسوالی جاغوری یکی از ولسوالی های غزنی رخ داده است. ظفر شریف ولسوال جاغوری در روز نخست، وقوع چنین رخدادی را انکار کرد. اما فردای آن روز در یک تماس تلفنی چنین گفت: داستان به گونه ای که در رسانه ها بازتاب یافته است، نبوده. این دختر دره (حد شرعی) زده نشده کفن پوشانیده نشده و در ملاء عام شلاق زده نشده. بلکه متنفذان محل، خواسته اند دختری را که هنجارهای اجتماعی را زیاد رعایت نمی کرده، تنبیه کنند.

آقای شریف افزود: ما پیگیر ماجرا هستیم هیات به محل رفته است دختر را با خود به شفاخانه خواهند آورد تا ببینیم اصل ماجرا چه بوده.

از اظهارات آقای شریف بر می آید که شماری از متنفذان محل و عده ای از روحانیون، دختری را که در قوانین بین المللی و نیز قانون افغانستان کودک است، شلاق زده اند. حالا چه کفن بر او پوشانیده باشند یا نه.

جرم این دختر در دادگاه صحرایی محل، رابطه نامشروع اعلام شده اما پسری که او نیز به جرم مشابهی متهم است، ظاهرا با دادن هشتاد هزار افغانی جریمه نقدی، تن از شلاق حاکمان شرع در محل رهانیده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز پس از فرستادن هیاتی به محل، با انتشار اعلامیه ای چنین کاری را محاکمه صحرایی خوانده و آن را محکوم کرده است.

در اعلامیه ای کمیسیون حقوق بشر سن این دختر ۱۵ سال ذکر شده است.

اتفاقی شبیه آنچه در جاغوری رخ داد در گوشه و کنار افغانستان زیاد پیدا می شود، اما این اتفاق باید زنگ خطر را به صدا درآورد.