یک خطر بالقوه

شاید ندانید که خط لوله ای از قلب تورنتو می گذرد که نفت خام را از مونترال به سارنیا می رساند. این خط خط شماره نه نام دارد و متعلق به شرکت ان بریج است. خط ۹ از میان منطقه ایرانی نشین تورنتو یعنی شمال خیابان فینچ عبور می کند. اخیرا این خط لوله مورد مناقشات زیادی بوده و سروصدای زیادی به پا کرده است. بد نیست دلائل این مناقشات را با هم مرور کنیم.

طرح تغییر جریان نفت

همانطور که ذکر شد این خط در حال حاضر نفت سبک را از مونترال به سارنیا می رساند. اما وقتی شرکت ان بریج با مخالفت های شدید در برنامه انتقال نفت قیری آلبرتا به جنوب و انتقال به غرب از طریق ایالت بریتیش کلمبیا مواجه شد، تصمیم گرفت از خط های لوله موجود در شرق استفاده کند و نفت شنی آلبرتا را از طریق سارنیا، تورنتو، مونترال به ایالت مین در ایالات متحده برساند. از آن جا سوپر تانکرها می توانند نفت را به بازارهای جهانی ارسال کنند.

Line-9

مشکل این است که خط شماره نه در سال ۱۹۷۵برای انتقال نفت خام احداث شده است. لوله ها کهنه اند. از طرف دیگر نفت قیری درجه حرارت و فشار بالایی دارد. به علاوه انتقال نفت شنی نیاز به مواد شیمیائی سمی دارد که زنگ زدگی را افزایش می دهد. ترکیدن این لوله محیط زیست را به شدت آلوده می کند و خطرات جانی و مالی بسیاری را به دنبال دارد.

در جولای ۲۰۱۰ خط لوله دیگر این شرکت که به کهنگی خط شماره نه بود در ایالت میشیگان ترکید و میلیون ها گالن نفت قیری را به رودخانه کالامازو سرازیر کرد. نشت نفت محیط زیست را تا ۵۶ کیلومتری آلوده کرد. صد ها نفر بطور دائم مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند و متجاوز از ۷۶۵ ملیون دلار خسارت به بار آ مد.

از سال ۱۹۹۹ تاکنون بیش از هشتصد بار لوله های انتقال سوخت شرکت ان بریج ترکیده اند و سبب  خسارات جانی و مالی بسیاری گردیده اند. حوادث خط های حاوی نفت شنی %۳۵۰ برابر نفت عادی بوده است.

نفت قیری به غلظت کره است و برای جاری شدن باید توسط مواد شیمیائی سمی رقیق گردد. این مواد حاوی بنزن، هیدرو کربورهای سیکلیک و غیره اند که روی سلسله اعصاب اثر می گذارند. گزارش اداره بهداشت ایالت میشیگان حاکیست  که %۶۰ اهالی مجاور رودخانه کالامازو دچار اختلالات تنفسی، گوارشی و عصبی هستند. اینها همه علائم مسمومیت با بنزن و سایر مواد موجود در خط لوله است. فلزات سنگین نشت شده مانند وانادیم، آرسنیک، نیکل و غیره برای همیشه در محیط باقی می مانند. این فلزات سرطان زا هستند.

شرکت ان بریج قصد دارد روزانه  بین ۵۰۰۰۰ تا ۹۰۰۰۰ بشکه نفت را از این خط عبور دهد. این شرکت خاطر نشان می کند که این خط می تواند تا ۱۵۰۰۰۰ بشکه نفت را در روز منتقل کند.

لازم به یادآوری ست که حادثه اخیر انفجار قطار در کبک که مرکز شهر لک مگانتیک را به آتش کشید، ناشی از سودجوئی شرکت مربوطه و انتقال بیش از ظرفیت سوخت از راه آهن کبک بوده است. این شرکت دو هفته قبل از حادثه متجاوز از ۱۵۰ نفر از کارکنان خود را اخراج کرده بود. قطار منفجر شده در  شب حادثه بی سرپرست مانده بود. سود جوئی شرکت های بزرگ حد و حصری ندارد.

متاسفانه در ماه جولای سال ۲۰۱۲ شرکت ان بریج توانست اجازه تغییر مسیر نفت از سارنیا تا همیلتون  را کسب کند. این شرکت تقاضای ادامه پروژه را به سازمان ملی انرژی داده است.  انتظار می رود چون این لوله در حال حاضر موجود است و دولت هارپر اخیرا قانونی را از مجلس گذرانده است که قدرت را از سازمان ملی انرژی می گیرد و به دولت فدرال واگذار می کند این تقاضا مورد قبول قرار گیرد.

متاسفانه دولت هارپر سیاست حمایت کورکورانه از شرکت های بزرگ را اتخاذ کرده است و به سرنوشت انسان ها و محیط زیست آنان کمتر توجه دارد.

آب آشامیدنی شهر تورنتو

آب شهر تورنتو از دریاچه اونتاریو تأمین می شود. خط شماره نه همه رودخانه هائی که به این دریاچه می ریزند را قطع می کند. هرگونه حادثه ای آب آشامیدنی تورنتو و شهرهای مجاور دریاچه اونتاریو را آلوده می کند. نفت قیری سنگین تر از آب است و ته نشین می شود. به همین خاطر در صورت نشت کردن، پاک کردن دریاچه بسیار مشگل است.

 لوله شماره نه قرار است انتقال نفت شنی را تسهیل کند.

نفت شنی مهمترین منبع گازهای گلخانه ای کانادا و بنابراین عامل عمدهای در افزایش انسان دمای زمین انسان ساخته و حوادث مربوط به ناپایداری هواست که همه روزه شاهدش هستیم.

پیش  بینی می شود که قیمت خانه هائی که در مسیر این لوله قرار دارند پائین بیاید.

این خط لوله از مناطق شماره ۲′ ۳‘ ۷‘ ۸‘ ۱۰′ ۲۳′ ۲۴′ ۳۳′ ۳۹′ ۴۱′  ۴۲  شهر تورنتو می گذرد.

لوله مزبور ۷۵ اینچ قطر دارد و در عمق ۹۰ سانتیمتری می گذرد. در برخی نقاط هم  روی آن باز است.

چه باید کرد؟

اگر ساکن این محلات هستید گوش بزنگ باشید و با داوطلبینی که برای افزایش آگاهی به منازل سر می زنند همکاری کنید. نصب  پلاکارد Stop line nineدر جلوی منزل کار مفیدی است.

اطلاع رسانی در درجه اول اهمیت قرار دارد. در گفت و  گو با دوستان و آشنایان موضوع را در میان بگذارید.

Line 9-2

اطلاعیه های مربوط به خط لوله را از طریق سایت های ارتباط جمعی مانند فیس بوک و غیره میان مرتبطین خود پخش کنید.

به اطلاعیه هائی که برای تجمع ساکنان محلات در گیر ارسال می شود پاسخ مثبت بدهید.

با نماینده محل خود تماس بگیرید و نگرانی خود را به اطلاع او برسانید. مشخصات و آدرس نماینده محل خود را می توانید از سایتwww.stoplinenine-toronto.ca به دست آورید.

متاسفانه به دولت فدرال امید چندانی نیست. به نظر می رسد تنها راه جلوگیری از عملی شدن پروژه در دست دولت استان انتاریوست. اگر دولت اونتاریو دستور بررسی محیط زیستی پروژه را صادر کند، شرایط فرق خواهد کرد.  دولت کبک دستور این بررسی را در مورد قسمتی از لوله که از ایالت کبک می گذرد صادر کرده است. دولت خانم کاترین وین مردمی تر است. فقط باید خواست مردم اونتاریو منعکس شود.

 با نماینده پارلمان اونتاریوی محل خود تماس بگیرید و تقاضای بررسی محیط زیستی پروژه تغییر خط شماره۹  را به او ارسال دارید.  آقای دکتر رضا مریدی وزیر تحقیقات و بررسی ها در دولت اونتاریو شخص معتبر و  با نفوذی است من امیدوارم ایشان به این مطلب توجه کنند و در این راه با مردم اونتاریو  همراهی نمایند.

اگر خط لوله مستقیما از کنار منزل شما رد می شود و نگران حوادث آینده هستید یا در رشته محیط زیست تخصص دارید می توانید اعتراض خود را به سازمان ملی انرژی تسلیم کنید. سایت این سازمان  www.neb-one.gc.ca است.

تصمیم امروز ما حوادث آینده را شکل میدهد. تنها مردم میتوانند جلوی لجام گسیختگی شرکت های بزرگ را بگیرند. سکوت امروز میتواند موجب پشیمانی آینده باشد.

۲۵ جولای ۲۰۱۳