حادثه تاسف بار تیراندازی در یکی از بزرگترین مراکز خرید تورنتو حیرت همگان را برانگیخت و در پایان یک کشته و ۷ زخمی به جا گذاشت. طبق آماری که پلیس بعد از حادثه اعلام کرد این مورد از نظر زمان تحقق و مکان آن به هیچ عنوان قابل پیش بینی نبوده است و برای مسئولان زنگ خطری است که حتی نام نیک تورنتو را ممکن است به عنوان امن ترین شهر در آمریکای شمالی به خطر بیندازد.

 

از نظر مبانی حقوقی بیمه بواقع مسئولیت جبران غرامت به عهده کیست؟

 مسئولیت به عهده صاحب و یا هر شخصی که تصرف قانونی در محل داشته می باشد به این معنی که هر شخصی که به دعوت شخص دیگر یا برای انجام کار یا بیزینسی یا انجام وظیفه ای با اجازه تصرف کننده یا مالک مکان مورد نظر وارد آنجا می شود مسئولیت حفظ جان و سلامتیش با مالک یا تصرف کننده مکان خواهد بود.

حال برگردیم به تمرکز روی محل تحقق که از مهمترین عوامل تعیین جبران غرامت است. این حادثه در محوطه ی غذاخوری اتفاق افتاده که محل عمومی و جزو محل های مشترک در مرکز خرید است، لذا مسئولیت به هیچ صاحب بیزینسی در آنجا برنخواهد گشت و میتوان در این مرحله به مدیریت مرکز خرید اشاره کرد که آیا این مساله در زمره مسئولیت های ایشان طبقه بندی می شود یا خیر؟

تعداد نگهبانان و دوربین های کنترل کننده و آمادگی مسئولان برای مواجهه با چنین موردی از اهم امور است. آیا اصلا مدیریت مرکز خرید خود را برای چنین موردی آماده کرده بود یا خیر؟ طبق مدارک به دست آمده از گزارشات مدیریت ریسک و کنترل کیفیت به هیچ عنوان هیچ کدام از مراکز خرید تورنتو چنین پیش بینی را نکرده بودند و این مورد زنگ خطری است که توجه مسئولان را به خود جلب کرده است. پس در پاسخ به اینکه مسئولیت جبران غرامت بیمه ای به عهده کیست بایستی عنوان کرد که این غرامت به راحتی در زمره موارد بیمه ای طبقه بندی نشده و بایستی مورد به دادگاه ارجاع شود.

 

از نظر مبانی حقوقی آیا مسئولیتی برای جبران غرامت وجود دارد یا خیر؟

عدم تعهد بیمه باعث نخواهد شد که در مسئولیت مدیران مرکز خرید خللی وارد شود ایشان همواره بایستی جبران درد و رنج و ناراحتی صدمه دیدگان و بازماندگان حادثه اخیر را بنمایند. در این مرحله تمامی حقوق از دست رفته صدمه دیده گان طبق قانون بررسی و محاسبه خواهد شد و طی مراحل قانونی به ایشان پرداخت و رضایتشان اخذ می گردد.

روش محاسبه غرامت در مورد هر فرد متفاوت است به این معنی که اگر شخص کشته شده یک دکتر طب، حدود ۴۰ ساله، با درآمدی معادل ۳۰۰ هزار دلار و دارای دو فرزند ۸ و ۱۰ ساله بود، بایستی برای این سناریو سرپرستی و خرج تحصیل فرزندان تا سن ۱۸ و سپس ۲۵ تعیین شود بعد درآمد از دست رفته برای ۲۵ سال(از ۴۰ تا ۶۵ سال)محاسبه گردد و متناسب با این مطلب در وجه بازماندگان پرداخت گردد.  معمولا رقم های درخواستی ۵ میلیون دلار خواهد بود.

مسئولان بلند پایه بیمه ای بعد از این حادثه دست اندرکار طراحی پوشش بیمه ای مکملی شدند تا برای اماکن مشابه قابل خرید باشد و چنانچه در آینده شاهد چنین مواردی بودیم لااقل بازماندگان و مصدومین احتیاجی به مراجعه به مراکز قانونی برای احقاق حقوق خود را نداشته باشند و مساله جبران غرامت در بیرون دادگاه و توسط مسئولان بیمه ای حل و فصل شود.

* فرهاد فرسادی بروکر انواع بیمه است.

ffarsadi@sympatico.ca