این روزها بین مردمان ما همدلی و اتحاد بزرگی ایجاد شده است. ما خواهان اصلاح دولت هستیم اما اصلاح ملت چی!؟ اگر این دو بال بسان 

 

شهروند ۱۲۶۳ – پنجشنبه ۷ ژانویه ۲۰۰۹


ترک + کرد + عرب+ بلوچ + لر+ فارس+ گیلک… = ایران


 





















این روزها بین مردمان ما همدلی و اتحاد بزرگی ایجاد شده است. ما خواهان اصلاح دولت هستیم اما اصلاح ملت چی!؟ اگر این دو بال بسان ۳۰ سال گذشته هر دو با هم معیوب و خراب باشد که در حسرت درجا زدن هم خواهیم ماند! چرا که مدام پسرفت هم خواهیم کرد.

بنابراین اکنون که اندیشه تغییر فراگیر شده است فرصتی مغتنم پیش آمده که لایه های مختلف جامعه را هم با تزریق فرهنگ زندگی بهتر تغییر دهیم تا در سالهای آینده ایران بهتری را برای زندگی خود و فرزندانمان داشته باشیم.

بیاییم برای تحکیم پیوند بین قومیتهای مختلف کشورمان هرگونه جوک، پیام کوتاه یا حکایتی را که در آن به قومی از اقوام ایرانی یا شهروند هر شهری از ایران توهین شده، تحریم کنیم.

از همان وسیله ای که برای انتقال سریع جوکهای مخربمان استفاده می کردیم باید در اشاعه این فرهنگ والا بکوشیم. لطفا این پیام سبز را با موبایل و یاهو مسنجر و وبلاگ به اطلاع دیگر سبزاندیشان برسانید.

 این پیشنهاد چندی پیش در بالاترین مطرح شده بود. برخی از نظرات کاربران سایت بالاترین به عنوان مشتی از خروار جامعه ایرانی می تواند به ذهن خلاق شما در یافتن راهی برای زندگی بهتر کمک نماید:

ـ باید این رسم مضحک را که متاسفانه قاجارهای بی کفایت پایه گذارش بودند از بین ببریم. قاجارها وقتی تهران را پایتخت کردند در زمان فتحعلی شاه برای اینکه برتری سیاسی داشته باشند نسبت به شهرهای مهم دیگر ایران از جمله تبریز با اینکه خودشان ترک بودند جوک گفتن علیه ترک های تبریز و بقیه نقاط را رواج دادند. در زمان رضاشاه هم جوک گفتن بر ضد گیلانی ها رواج پیدا کرد. دلیلش هم میرزا کوچک خان بود. به هر حال ریشه همه این جوک گفتن ها سیاسی بوده ولی متاسفانه هنوز هم ادامه داره…

ـ این پیشنهاد ارزشمند یعنی مبارزه با لمپنیسم. یعنی شکست سیاست تفرقه بیانداز و حکومت کن. یعنی اشاعه آدمیت و خردگرایی. درود

ـ شک نداشته باشین که حکومت همواره یکی از ابداع کنندگان و تشویق کنندگان لطیفه های قومی بوده و هست. این موضوع حتی در مورد شخصیت های سیاسی هم مصداق داره؟ همه به یاد داریم جوکهای مربوط به منتظری رو که توی دهن مردم انداخته بودن.

ـ مثل اینکه نسل جدید روشنتر شده. اگه روشنفکرهای جامعه هم مثل اکثر کاربران اینجا فکر بکنند امیدی به ساختن کشوری دمکرات و مدرن هست. ایران فقط میتونه با احترام متقابل و امتیازدهی متقابل به فرهنگهای مختلف سرپا بمونه. کسانی که مدعیند ترک هستن و به ترکها جوک میگن، بهتره فکر کنند که به جای یه روزی یه ترکه … بگن یه روزی پدرم، یه روزی مادرم، یه روزی داداشم…. آیا به همون راحتی می تونن جوک بگن؟