گزارش هفتگی نه‌ما‌نه‌سینما

 

در هفته نهم بررسی‌ سینمای هنری مستقل، فیلم “موتور‌های مقدس” ساخته ی کارگردان مطرح فرانسوی لئوس کارکس با ارائه دکتر محمود خوشچهره به نمایش گذاشته شد. کارگردان این فیلم از جمله منتقدان و سناریست‌های بنام سال‌های اخیر سینمای فرانسه به شمار می آید که در کارنامه خود بازی در چند فیلم از اواسط دهه هشتاد و کارگردانی چند فیلم کوتاه و شش اثر بلند را دارد. او در کار‌های خود از ژان لوک گدار الهام زیادی گرفته است و از دنیس لاوانت به عنوان بازیگر اصلی‌ و جان اسکوفیر به عنوان فیلم بردار در بیشتر آثار خود استفاده کرده است.

در قسمت ارائه، دکتر خوشچهره، به تحلیل ساختاری فیلم پرداخت. او اذعان داشت که فیلم در قالبی اپیزودیک و در طول یک روز، به بررسی حوادث غیر منتظره‌ای که برای زندگی‌ قهرمان داستان در پاریس رخ می دهد می پردازد و در این کار با استفاده قوی و آگاهانه کراکس از دوربین، بازیگران، اشارات سینمایی و نماد‌ها روبروییم.

HolyMotors-H

خوشچهره اثر را ترکیبی‌ از ژانر‌های مختلف از جمله کمدی، جنایی دانست که در چارچوب کلی‌ ژانر رمانتیک قرار می‌گیرد. او با تحلیل قسمت‌های مختلف اپیزودی فیلم، هر اپیزود را تلاش و مبارزه قهرمان داستان با وجود تنهایی و اضطراب اگزیستنسیل برای یافتن مقصد و اتوریته در غیاب هر دو برشمرد و با اشاره به صحنه‌های متفاوت مثل مرگ، نواختن دست جمعی آکاردئون، صحنه‌های داخل ماشین و صحنه نهایی بازگشت به خانواده، آن‌ها را نشانه‌هایی بر وجود نوعی حس پیوستگی با وجود گسست فرمی و محتوایی فیلم دانست.

در قسمت پرسش و پاسخ، بحث‌های متعددی توسط شرکت‌کنند‌‌گان مطرح شد. در ابتدا، عده‌ای با اشاره به گذشته سینمایی کارگردان و مؤلفه‌های تکرار شونده در کارهایش، به نمایش پرسش برانگیز عصر تکنولوژیک و عشق‌های دردناک در آثار این کارگردان اشاره کردند و این فیلم را پخته‌ترین کار او دانستند. عده‌ای دیگر به تأکید کارگردان به قدرت تصویر و ایماژ بر محتوای فیلمی و استفاده از عنصر شگفتی و زیر سئوال بردن مکرر واقعیت توسط او برای ایجاد شوک و تلاش برای آگاهی‌ دادن به مخاطب اشاره کردند. همچنین با توجه به چند لایه بودن فیلم، بخش دیگری از حاضران، فیلم را با استفاده از فلسفه بازی مورد بررسی قرار دادند و آن را گوشزد کارگردان به توجه نقش آفرینی افراد در زندگی‌ روزمره و عدم آگاهی‌ آن ها از آن مرتبط دانستند. این گروه با اشاره به عناصر حاضر در فیلم مثل اسم اسکار، وجود نماد‌هایی مثل ماسک و شخصیت‌های عجیب و متعدد برای قهرمان داستان آنها را در قالب فلسفه بازی تحلیل کردند.

در هفته آینده فیلم “گل های شانگهای” اثر هوشیا شی‌یِن کارگردان تایوانی با ارائه امیرحسن اصغری پخش و بررسی خواهد شد.

*برنامه ی هفتگی “نه ما نه سینما” به همت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تورنتو، روزهای شنبه بین ساعات ۱۸ تا ۲۲ در اتاق شماره ۵۱۵۰ ساختمان اویزی دانشگاه تورنتو برگزار می شود.