شهروند- علی شریفیان: پنجشنبه گذشته در مراسمی از مجسمه جک لیتون، این سیاستمدار مردمی و متشخص تاریخ کانادا و رهبر درگذشته و برجسته ان دی پی،  با حضور اعضای خانواده اش و شماری از مقامات پرده برداری شد. این مجسمه برنزی به اندازه طبیعی ساخته شده و جک لیتون را سوار بر دوچرخه نشان می دهد. الیویا چاو، نماینده مجلس عوام و همسر جک لیتون، پسرش مایکل و دخترش سارا لیتون به همراه نوه لیتون بئاتریس در این مراسم با خوشحالی گفتند این مجسمه خاطرات با ارزش همسر و پدرشان را برای آنها زنده می کند. راب فورد، شهردار تورنتو هم در مراسم پرده برداری از مجسمه جک لیتون که پیش از پرداختن به سیاست در سطح فدرال مدتها از اعضای شورای شهر تورنتو بوده، حضور داشت.

Jack-Layton

جک لیتون یکی از فعال ترین و محبوب ترین اعضای شورای شهر تورنتو بود و به عنوان نماینده و دیرتر رهبر ان دی پی هم موفقیت های زیادی به دست آورد و محبوبیت استثنایی پیدا کرد. لیتون فقید با رهبری هوشمندانه خود موفق شد در انتخابات سال ۲۰۱۱ با به دست آوردن بیش از یکصد کرسی پارلمان برای حزب تحت رهبری اش به بزرگترین موفقیت در تاریخ این حزب دست یابد و با کنار زدن حزب لیبرال و شکست فاحش بلوک کبکوا در کبک، توانست برای اولین بار ان دی پی را به جایگاه حزب اپوزیسیون دولت در قدرت برساند.

لیتون در ۲۲ ماه اوت ۲۰۱۱ بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت و روز ۲۷ ماه اوت در کمتر از یک هفته پس از درگذشتش، پیکرش با برگزاری مراسمی رسمی و دولتی تشییع شد.