Mohammad-Rahimian

کودک چاق، خصوصاً در فرهنگ ایرانی دوست داشتنی و زیبا تلقی می شود. مادران باردار با دیدن عکس کودکان چاق آرزو می کنند چنین کودکی داشته باشند، اما آیا این باور درست است؟ حقیقت این است که خطرات زیادی سلامتی کودکان چاق را تهدید می کند. افزایش آمار چاقی در کودکان یکی از مشکلات بهداشتی دنیا شناخته شده است. از سال ۱۹۸۶ تاکنون، آمار کودکان چاق دو برابر افزایش را نشان می دهد. بیشتر کودکانی که در سنین کم خصوصاً زیر ۷ سال مبتلا به چاقی می شوند، در نوجوانی و بزرگسالی افرادی چاق خواهند بود.

معمولن اغلب والدین زمانى متوجه چاقى فرزندشان مى شوند که او تقریباً ۲۰ درصد از حد وزن طبیعى خود سنگین تر شده است. چاقى زمانى بروز مى کند که فرد بیشتر از حد سوخت و ساز بدنش کالرى مصرف مى کند. به عبارت دیگر، میزان خوراک او بیشتر از فعالیت و نیاز بدنش باشد. بهترین فردى که مى تواند چاقى کودکان را تشخیص دهد، پزشک خانوادگى آنهاست. یک پزشک با توجه به اندازه گیرى میزان رشد قد و وزن کودکِ در حال رشد، مى تواند درصد اضافه وزن او را معین نماید. از آن جایى که کودکان در حال بزرگ شدن و رشد هستند، هرگونه افزایش وزن آنها را نمى توان در زمره چاقى دانست، زیرا گروهى از بچه ها ابتدا چند کیلویى وزن مى گیرند و سپس قد مى کشند.

دلیل افزایش چشمگیر چاقی کودکان، غذا خوردن بیشتر نیست. تحقیقات نشان داده است، میزان انرژی مصرفی کودکان طی ۲۰ سال گذشته، تغییر چندانی نداشته و دلیل افزایش چاقی کودکان، تحرک کمتر آنهاست. زندگی در خانه های آپارتمانی و کوچک، مجال دویدن و بازی کردن را از کودکان گرفته است. آنها زمان فعالیتشان را پای تلویزیون یا کامپیوتر می گذرانند از اینرو یا خیلی کم اشتها و کم خوراک می شوند، یا پرخور و چاق. تبلیغات تلویزیونی، در دسترس بودن شیرینی و تنقلات فراوان و علاقه شدید به خوردن نوشیدنی های گازدار و پر کالری، دلایل مهمی برای چاقی کودکان است. ما نمی‌توانیم شرایط جامعه بیرونی را تغییر دهیم، با فست‌فودها، هله‌هوله‌ها، کامپیوتر و تلویزیون بجنگیم و آنها را از دور و بر فرزندمان دور کنیم. تنها کاری که از دست ما برمی‌آید این است که از ابتدا روش‌های تغذیه سالم و درست تصمیم گرفتن و جایگزینی تحرک بر عدم تحرک را به او یاد بدهیم تا برایش به عادت تبدیل شود. مطمئن باشید عادت‌هایی که تدریجی برایش جا افتاده و در مدت طولانی انجامشان داده همیشه با او خواهند بود و زمانی که از خانه خارج می‌شود هم همراه او می‌روند.

بهتر است کودکان را با میان وعده هایی مانند انواع میوه ها، خشکبار، ساندویچ های نان و پنیر، تخم مرغ و تنقلاتی مثل کنجد و شاهدانه آشنا کنیم.

کم تحرکی و دریافت مواد غذایی کم ارزش و پر انرژی و عادات نامناسب غذایی در زندگی کودکان آنها را به سمت اضافه وزن و چاقی سوق می دهد. اضافه وزن و چاقی کودکان احتمال ابتلاء آنان به بیماری های مزمن را در سنین بزرگسالی افزایش می دهد. از جمله بیماری های مزمنی که متعاقب عادات غذایی نادرست در سنین کودکی و نداشتن تحرک بدنی کافی ایجاد می شود عبارتند از :

بیماریهای قلبی

فشار خون

افزایش چربی های خون

بیماری های کبدی

بیماری های تنفسی

فرزندمان بزرگترین دارایی ما محسوب می شود و برای آنها آرزوها در سر داریم. چه خوب که به فکر فعل و آینده فرزندمان با تهیه بیمه و برنامه ریزی های مالی مناسب در بهترین زمان باشیم .

پرسش های خود را در زمینه بیمه های مختلف از طریق ایمیل زیر با ما در میان بگذارید.

news@insufin.com

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن   Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

www.youtube.com/ sherkatbimeh