لیلا مجتهدی ـ دکتر رضا مریدی، نماینده ی ایرانی تبار مجلس انتاریو،  با ارائه ی طرحی به مجلس انتاریو، خواستار به رسمیت شناختن ۲۱ فوریه 

 شهروند ۱۲۶۹ ـ پنجشنبه ۱۸ فوریه ۲۰۱۰

متن طرح پیشنهادی دکتر رضا مریدی در خصوص

روز جهانی زبان مادری در پارلمان انتاریو


 

دکتر رضا مریدی، نماینده ی ایرانی تبار مجلس انتاریو، روز ۲۸ می ۲۰۰۹ با ارائه ی طرحی به مجلس انتاریو، خواستار به رسمیت شناختن ۲۱ فوریه به عنوان روز جهانی زبان مادری در انتاریو شد. این طرح با موافقت اعضای پارلمان از سه حزب لیبرال، محافظه کار و دموکرات جدید تصویب شد و روز ۲۱ فوریه به عنوان روز جهانی زبان مادری در استان انتاریو به رسمیت شناخته شد.

در این جلسه، دکتر رضا مریدی در ابتدا به زبان های بنگلادشی، فارسی، ترکی، کردی، عربی، چینی، دانمارکی، هندی، پنجابی، آلمانی، هلندی، هاوایی، یونانی، اسپانیایی، روسی، تایلندی، ارمنی، آسوری، فیجی، پرتغالی، عبری، و … به حاضران سلام و خطاب به رئیس پارلمان اشاره کرد، اگر بخواهیم سلام را به تمامی زبان های موجود کره زمین که بالغ بر شش هزار زبان است، ادا کنیم، به شش میلیارد و پانصد میلیون نفر خوشامد گفته ایم.

در زیر فشرده ای  از ترجمه ی سخنرانی دکتر مریدی  را می خوانید:


 دکتر رضا مریدی هنگام قرائت متن روز جهانی زبان مادری

جناب آقای رئیس!

شایسته است مجمع قانونگذاری انتاریو برای تجلیل و ترویج تنوع زبانی و فرهنگی ۲۱ فوریه را به عنوان روز جهانی زبان مادری اعلام کند.

من امروز در این جلسه برخاسته ام تا از صمیم قلب به رسمیت شناختن و بزرگداشت زبان های مادری مان را به شما همکاران محترم ارائه دهم.

موضوع به رسمیت شناختن زبان مادری در اصل به همت جمعیت کانادایی "دوستداران زبان مادری در دنیا" آغاز و در نوامبر ۱۹۹۹ با حمایت دولت بنگلادش، سازمان فرهنگی یونسکو وابسته به سازمان ملل متحد، روز ۲۱ فوریه را روز جهانی زبان مادری اعلام کرد که هدف آن بالا بردن سطح آگاهی از سنت های فرهنگی و زبانی بر اساس تفاهم، مدارا، گفتگو و همچنین ترویج تنوع زبانی و آموزش و پرورش چند زبانی در جهان است.

استان انتاریو همواره در هماهنگی و به رسمیت شناختن فرهنگ و میراث شهروندان خود پیشرو بوده است. تصویب این طرح اقدام دیگری در جهت پذیرش، تحمل، درک و فهم و به رسمیت شناختن ارزش های مختلف جامعه ی چندفرهنگی ما است.

روز جهانی زبان مادری توسط مجمع عمومی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است، به طوری که این سازمان سال ۲۰۰۸ را به عنوان سال بین المللی زبان ها اعلام کرد. یونسکو و مجمع عمومی سازمان ملل به خاطر اهمیت ترویج  و اطمینان از بقای ۶۰۰۰ زبانی که در سراسر جهان امروزه صحبت می شوند،  این روز را به رسمیت شناختند.

دکتر کوچیرو ماتسورا مدیر کل یونسکو بر تلاش های یونسکو برای ترویج چند زبانی بخصوص در نظام آموزش و پرورش از طریق تشویق مهارت در حداقل سه زبان یعنی زبان مادری، زبان ملی و زبان ارتباطی تأکید می کند.

ترویج گفتگو میان مردمان، فرهنگ ها و تمدن ها به تشویق تنوع زبانی و فرهنگی یاری می رساند. روز جهانی زبان مادری هر ساله توسط بسیاری از دولت های عضو یونسکو در سراسر جهان گرامی  داشته می شود.

زبان سنگ بنای فرهنگ است و وسیله ای است برای ارتباط بین مردم جهان. زبان از سالیان دراز وسیله ای برای یادگیری و ابزاری برای ارتباط بوده و در تعیین هویت فردی و شخصیتی جایگاهی مهم داشته است.

انتاریو مسکن مردمانی از دویست ملیت مختلف است که به بیش از ۱۵۰ زبان گوناگون صحبت می کنند که نمایندگان بسیاری از آن ها امروز در بالکن مخصوص پارلمان  حضور دارند و شاهد تصویب این طرح برجسته هستند.

زبان قدرتمندترین ابزار برای حفظ میراث های مادی و معنوی ما و همچنین وسیله ای مهم در آموزش و پرورش کودکانمان است.

 گلوبالیزاسیون یا جهانی شدن منجر به افزایش قابل توجهی در ارتباطات بین ملیت های گوناگون شده است. در همین رابطه دکتر جیم کامنز، استاد و رئیس قسمت پژوهش در زمینه ی آموزشی در بخش مطالعات و آموزش دانشگاه تورنتو (OISI) می گوید:"تنوع زبانی، فرهنگی، نژادی و مذهبی در داخل مدارس نتیجه ای از ارتباطات جمعیت هاست. برای نشان دادن این واقعیت ۵۸درصد کودکان دبستانی در تورنتو در خانواده هایی بزرگ می شوند که انگلیسی استاندارد در آن خانواده ها زبان معمول نیست."

نتایج پژوهش ها در زمینه ی زبان مادری به اهمیت نقش زبان مادری بر رشد شخصی و آموزش کودکان تاکید دارد. کودکانی که در سالهای ابتدایی تحصیل توانایی های خود را در دو یا بیش از دو زبان توسعه می دهند، درک عمیق تری از زبان به دست آورده و یاد می گیرند که به طور موثر آنها را استفاده کنند. مطالعات و پژوهش های انجام شده در ۳۵ سال گذشته، قویاً این سخن گوته، فیلسوف آلمانی را یادآوری می کند که گفت، "کسی که فقط یک زبان را می داند، در اصل آن زبان را هم نمی داند."

متأسفانه زبان های بسیاری در معرض انقراض هستند. طبق اطلس جهانی زبان های در معرض خطر ناپدید شدن، مثلاً از ۱۲۱ زبان بومی آمریکایی در کانادا، تنها شش زبان کاملا به کار برده می شود و حدود ۱۰ زبان از بین رفته است. حفاظت از ارزش های  فرهنگی وظیفه و تعهد همه ی ماست.

این اطلس همچنین به برخی آمارهای نگران کننده اشاره می کند. حدوداً از شش هزار زبان موجود در دنیا، بیش از دویست زبان در طی سه نسل گذشته،  از بین رفته اند. ۵۳۸ زبان به طور وخیمی در معرض انقراض اند، ۵۰۲ زبان به طور جدی با خطر ناپدید شدن مواجه اند، ۶۳۲ زبان به طور قطعی از بین می روند و ۶۰۷ زبان در وضعیت ناپایداری قرار دارند.

مرگ یک زبان می تواند اثر فاجعه باری داشته باشد. اشکال بسیاری از میراث فرهنگی، سنت ها و ادبیات شفاهی در یک جامعه از قبیل شعر، افسانه و حتی طنزها می توانند ناپدید شوند.

ما در سراسر استان بزرگمان انتاریو، به وجود تنوع و گوناگونی فرهنگ ها و زبان ها افتخار می کنیم. ما در زندگی روزمره از تنوع و گوناگونی موجود در جامعه مان در جنبه های مختلف زندگی، سرمایه های ارزشمندی به دست آوردیم. زبان همواره به شکلی در میان جوامع بشری، در ایجاد حس تعلق فرهنگی نقش داشته است.

این جوامع کوچک ما، مهره های اصلی و شالوده ی قدرت ما در انتاریو هستند. حفاظت از این جوامع و گروه های قومی بیش از هر زمان حائز اهمیت است و به رسمیت شناختن روز جهانی زبان مادری، گامی پیشرو در رسیدن به این هدف خواهد بود.

بیایید امر مهم حفظ و ترویج زبان ها را بپذیریم. با تصویب این طرح، انتاریو، نقش حیاتی در حراست و حمایت از زبان ها و در روند نظارت به نفع تنوع فرهنگی و چندزبانی در سطح بین المللی ایفا خواهد کرد.

به علاوه، بیایید کوشش های خود را در راه منافع سیاست های زبانی ادامه دهیم، چرا که کانادا در این زمینه در صحنه ی بین المللی شهرت دارد. 

بیایید به افزایش تعداد افراد تکلم کننده به زبان های بومی در انتاریو یاری رسانیم. پذیرش "روز جهانی زبان مادری" به پیشرو بودن انتاریو در حمایت از تنوع زبانی یاری می رساند.

 


 

در پایان، حمایت همکاران محترم را از این طرح خواستارم به طوری که بتوانیم آگاهی عمومی در اهمیت تنوع زبانی و فرهنگی در انتاریو را تداوم و ارتقا بخشیم.

دکتر رضا مریدی پس از این سخنرانی باز به زبان های مختلف از نمایندگان و رئیس مجلس تشکر کرد.


 

پس از پایان سخنرانی دکتر مریدی، به رسم پارلمانی چند تن از نمایندگان احزاب لیبرال، محافظه کار و دموکرات جدید در تائید طرح رسمیت روز جهانی زبان مادری سخنرانی کردند و این ابتکار دکتر مریدی را ستودند. در پایان جلسه، رئیس پارلمان طرح ارائه شده توسط دکتر مریدی را به رأی گذاشت که با اکثریت تام نمایندگان این طرح تصویب شد  و روز ۲۱ فوریه رسماً هر سال به عنوان روز جهانی زبان مادری در استان انتاریو اعلام گردید.