در پی اعلام ورشکستگی بانک لیمن برادرز در آمریکا، قیمت سهام در بازارهای جهان کاهش یافت.


شماره ۱۱۹۵ ـ ۱۸ سپتامبر ۲۰۰۸


سقوط ارزش سهام در بازارهای جهانی


 

بی بی سی: در پی اعلام ورشکستگی بانک لیمن برادرز(Lehman Brothers) در آمریکا، قیمت سهام در بازارهای جهان کاهش یافت.

در بازار سهام وال استریت نیویورک، ارزش شاخص سهام داوجونز، دو و نیم درصد کاهش یافت.

کاهش ارزش مهمترین شاخص سهام در لندن، حدود ۵ درصد بود.

از ارزش سهام در بازارهای فرانکفورت و پاریس نیز نزدیک به ۴ درصد کاسته شده است.

در تحول مهم دیگری، بانک آمریکا اعلام کرده است که با خرید مریل لینچ، که بزرگترین موسسه فعال در زمینه کارگزاری اوراق بهادار در جهان محسوب می شود، موافقت کرده است.

ساختمان لمان برادرز

 

این موسسه به دلیل مشکلات مالی به مبلغ پنجاه میلیارد دلار به "بانک آمریکا"، بزرگترین بانک تجاری ایالات متحده، فروخته می شود.

 

در همین حال گزارش شده که شرکت بیمه AIG که بزرگترین شرکت بیمه دنیاست از بانک مرکزی آمریکا درخواست ۴۰ میلیارد دلار کمک اضطراری کرده

است.

جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا در اولین اظهار نظر درباره بحران مالی جاری، از واکنش سریع مقامات آمریکا به این بحران ابراز رضایت کرده و گفته است او به مقاومت درازمدت و انعطاف پذیری بازارهای مالی اعتماد دارد.

باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بحران مالی موجود را ناشی از این فلسفه جمهوریخواهان دانست که حتی یک نظارت و کنترل منطقی را هم لازم نمی دانند.

جان مک کین، رقیب اوباما از حزب جمهوریخواه، گفت بحران

 

مالی جاری نشان می دهد که نظارت موثرتر بخش مالی ضرورت دارد.

موسسه لیمن برادرز، که در زمینه های مختلف خدمات مالی از جمله بانک سرمایه گذاری، مدیریت و معاملات اوراق بهادار و خدمات بانکی فعال بوده، بزرگترین موسسه مالی ایالات متحده است که در نتیجه مشکلات ناشی از بحران مالی یک سال اخیر اعلان ورشکستگی کرده است.

 

 

حمله به سفارت آمریکا در یمن


 

بی بی سی: انفجار بمبی که سفارت آمریکا در صنعا پایتخت یمن را هدف قرار داده بود موجب کشته شدن دست کم ۱۶ نفر شده است.

شش نفر از کشته شدگان، حمله کنندگان به سفارت آمریکا بودند.

رایان گلیها، یک سخنگوی سفارت آمریکا گفت آسیبی به کارمندان سفارت وارد نشده است.

این سخنگو افزود از آنجا که انفجار بمب در فاصله زیادی با ورودیه سفارت رخ داده به ساختمان سفارت آسیبی وارد نشده است.

بنا بر گزارش ها انفجار بمب که در یک اتومبیل کار گذاشته شده بود همزمان با تبادل آتش بین حمله کنندگان و گاردهای امنیتی سفارت آمریکا بود.

این حمله در ساعت هشت و نیم صبح به وقت محلی رخ داد.

گروهی که خود را جهاد اسلامی برای یمن خوانده مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است.

دولت یمن که از جنگ آمریکا با تروریسم حمایت می کند تا کنون شبکه القاعده را عامل حمله به هدف های خارجی در این کشور معرفی کرده است.

در حال حاضر نیروهای ویژه آمریکایی به دولت یمن در مبارزه با پیکارجویان اسلامگرا کمک می کنند.

دولت یمن همچنین سرگرم جنگ با شورشیان شیعه مذهب در شمال کشور است.

مقامات یمن، شورشیان را متهم می کنند که قصد دارند قدرت را به دست گرفته و قوانین اسلامی را در این کشور پیاده کنند.

شورشیان، دولت یمن را متهم به فساد و تبعیض کرده و بخصوص از ائتلاف کنونی دولت یمن با آمریکا خشمگین هستند.

این دومین حمله به سفارت آمریکا در یمن در سال جاری میلادی است.

در اوایل سال ۲۰۰۸ با آتش خمپاره به سفارت آمریکا در صنعا حمله شد.

سفارت آمریکا از این حمله مصون ماند و خمپاره به دبستانی در نزدیکی ساختمان سفارت اصابت کرد.

در پی این حمله سفارت آمریکا در یمن به پرسنل غیرضروری خود دستور داد از یمن خارج شوند.


 

 


 

هشدار درباره امکان بازگشت ناآرامی به عراق


 خشونت ها در عراق نهادینه شده

ژنرال ریموند اودیرنو، فرمانده جدید نیروهای آمریکایی در عراق می گوید دست آوردهای امنیتی اخیر در عراق شکننده بوده و بازگشت ناآرامی ها امکان پذیر است.

به گزارش بی بی سی، ژنرال اودیرنو، در مراسمی که در یکی از کاخ های صدام حسین رهبر سابق عراق در حومه بغداد برگزار شد کار  را از ژنرال دیوید پتریوس تحویل گرفت.

ژنرال اودیرنو که از سال ۲۰۰۷ معاونت فرماندهی نیروهای آمریکایی در عراق را داشته گفت او به ماموریت دشواری که دارد کاملا واقف است و افزود که خود عراقی ها هم باید مسئولیت مبارزه را عهده دار شوند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا که در این مراسم حضور داشت دست آوردهای ژنرال پتریوس و ژنرال اودیرنو را در عراق ستود.

ژنرال پتریوس نقش مهمی در کاهش ناآرامی ها و برقراری امنیت در عراق داشته و توانسته است حملات شبه نظامیان را کاهش دهد و به اندازه قابل ملاحظه ای از میزان خشونت ها در عراق بکاهد.

در این حال، به گفته کارشناسان دو عامل دیگر هم در کاهش خشونت ها نقش اساسی داشته است: توافق ارتش آمریکا با قبایل سنی مذهب و آتش بس یک طرفه شبه نظامیان شیعه مذهب سپاه مهدی.

ژنرال پتریوس پیش از ترک عراق در مصاحبه ای با بی بی سی هشدار داد که دست آوردهای امنیتی اخیر آمریکا در عراق غیرقابل برگشت نیست و آمریکا همچنان با یک مبارزه طولانی در این کشور مواجه است.

در تحولی دیگر، در آستانه جابجایی فرماندهی نظامی آمریکا در عراق، عملیات بمبگذاری انتحاری توسط یک زن در استان دیاله، بیش از بیست کشته برجای نهاده است.

مایک سرجنت خبرنگار بی بی سی در عراق می گوید این حادثه نشان می دهد که موج خشونت ها می تواند به سهولت به عراق بازگردد.

به گفته او بزرگترین چالش فراروی ژنرال اودیرنو، پیدا کردن راهی برای ممانعت از افزایش خشونت در عراق همزمان با اجرای روند خروج تدریجی نظامیان آمریکایی از این کشور است.

ژنرال پتریوس که ارتقاء مقام یافته اکنون فرماندهی نیروهای آمریکایی در سراسر خاورمیانه، افغانستان و شاخ آفریقا را برعهده می گیرد.


 

درگذشت ریچارد رایت یکی از اعضای پینک فلوید


 

پینک فلوید دهه ی 60

بی بی سی: ریچارد رایت، نوازنده کیبرد و یکی از بنیانگذاران گروه راک پینک فلوید بر اثر ابتلا به سرطان در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

ریچارد رایت (ریک)، راجر واترز، سید بارت، و نیک میسون که همه دانشجوی دانشگاه کمبریج بودند در سال ۱۹۶۵ گروه پینک فلوید را پایه گذاشتند. در سال ۱۹۶۸ دیوید گیلمور جایگزین سید بارت شد که به دلیل مشکلات روحی  ـ روانی از گروه کناره گرفته بود.

در سال ۱۹۸۳ راجر واترز از این گروه جدا شد و پینک فلوید با سه عضو دیگر راه خود را ادامه داد.

راجر واترز بارها از دیوید گیلمور، نیک میسون و ریچارد رایت به دلیل استفاده "بدون اجازه" از آثارش، شکایت کرد.

آخرین باری که این چهار نفر با هم بر روی صحنه رفتند، در جریان کنسرت "لایو – ایت" در تابستان سال ۲۰۰۵ بود.

تعدادی از آهنگهای بهترین آلبومهای این گروه از جمله "نیمه تاریک ماه" و "کاش اینجا بودی" از ساخته های ریچارد رایت است.


 


 



 


 


 

ژولیت بینوش؛ نقاش پرتره ی عباس کیارستمی


 

عباس کیارستمی و پرتره ای که ژولیت  بینوش کشیده است

ایلنا: شهر لندن این روزها میزبان نمایشگاه جالبی از نقاشی های«ژولیت بینوش» بازیگر فرانسوی است. این نمایشگاه در حاشیه برنامه بزرگداشت بینوش درلندن برگزار شده است و تا پنجم اکتبر در این شهر ادامه دارد.

همه فیلم‌های ژولیت بینوش در این برنامه طی شش هفته در موسسه بی‌اف‌آی به نمایش درمی‌آید و در کنار آن نمایشگاهی از نقاشی‌های او با عنوان «در چشم‌ها» در یکی از سالن‌های اصلی بی‌اف‌آی به تماشا گذاشته خواهد شد.

نمایشگاه نقاشی ژولیت بینوش که از روز دوم سپتامبر در موسسه بی‌اف‌آی در ساوت بنک لندن برپاست، شامل تابلوهای سیاه و سفید و طرح هایی از صورت نقاش و کارگردان‌هایی است که با آن‌ها کار کرده است.

دراین نمایشگاه ژولیت بینوش، کیارستمی را بدون عینک کشیده، اما خطوط سیاه دور چشم‌های کیارستمی، فریم عینک را تداعی می‌کند.


 

 


 


 

آمار تلفات ارتش گرجستان در جنگ اعلام شد


 

ایسنا: طبق بیانیه‌ی صادر شده از سوی ارتش روسیه آمار واقعی تلفات جانی ارتش گرجستان در حمله به اوستیای جنوبی و جنگ‌های بعد از آن بالغ بر سه هزار تن می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری نووستی،‌ ارتش روسیه در بیانیه‌ای شمار واقعی آمار تلفات جانی گرجستان را در پی حمله به اوستیای جنوبی و جنگ‌های بعد از آن حدود سه هزار تن اعلام کرد.

سخنگوی ارتش روسیه نیز در این ارتباط گفت: دولت گرجستان به طور همزمان تلاش می‌کند ابعاد خسارات و تلفات خود را مخفی نگه داشته و تاکنون تنها خبر از کشته شدن ۷۰ تن داده است.

نووستی در ادامه می‌افزاید که روسیه درصدد است سفارت خود را تا پایان سال در آبخازیا باز کند.


 

نقش افغانستان و عراق در انتخابات آمریکا


 

در مبارزات انتخاباتی امسال در آمریکا، عراق سر و صدای زیادی ایجاد نکرده و موضوع افغانستان هم تقریبا در حاشیه مانده است.

هیچیک از این دو مورد بحران بین المللی که سالهاست در مرکز سیاست خارجی آمریکا بوده اند، در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری امسال باعث بروز اختلافات تعیین کننده بین دو نامزد نشده اند.

در کمال تعجب در ذهنیت رای دهندگان آمریکایی این دو جنگ تحت الشعاع مسائلی دیگر قرار گرفته اند؛ نظیر شخصیت دو نامزد انتخاباتی، هراس از رکود اقتصادی کشور و تمرکز غیرقابل تصور و گاه عجیب مباحث روی موضوع انرژی.

به گزارش بی بی سی، بعید است تصمیم اخیر جورج بوش برای خارج کردن حدود هشت هزار نفر از نیروهای رزمی و پشتیبانی آمریکا از عراق روی روند این مبارزات انتخاباتی تاثیر مستقیمی داشته باشد.

به گفته یک مقام ارشد در حزب دمکرات آمریکا بحران عراق به کم اهمیت ترین موضوع سیاسی ماههای اخیر بدل شده و اکثریت مردم آمریکا دیگر هیچ علاقه ای به شنیدن در مورد آن ندارند.

 

امتیاز برای جان مک کین

با این همه خبر خروج سربازان آمریکایی از عراق باعث تقویت موضع دولت جورج بوش خواهد شد و نشان می دهد که هر چند بسیار کند اما وضعیت امنیتی در عراق به حد کافی رو به بهبود است که می توان بخشی از نیروها را از آن کشور خارج کرد.

بین دو رقیب انتخابات، جان مک کین از بهبود امنیت و ثبات در عراق امتیاز خواهد گرفت. او یکی از مدافعان سرسخت سیاست نظامی اخیر آمریکا در عراق بوده و اکنون می تواند از اصولیت موضع خود بهره برداری کند.

در همین زمینه از سیاست خارجی آمریکا شواهد نشان می دهد که تصمیم اخیر پرزیدنت بوش برای اعزام ۴ هزار نظامی دیگر به افغانستان بعید است به موضوع بحث برانگیزی در مباحث انتخاباتی بدل شود.

باراک اوباما بارها تاکید کرده که جنگ در عراق توجه آمریکا را از مسئله عاجل افغانستان منحرف کرده است. بنابر این همزمان با وخامت اوضاع در افغانستان اوباما بر موضع خود بیشتر تاکید خواهد کرد. اما این به خودی خود موضوعی نیست که بتواند روند و یا نتیجه مبارزات انتخاباتی را تغییر دهد.

افغانستان در رسانه های آمریکا پوشش بسیار کمی دارد و اطلاعات افکار عمومی این کشور از جنگ و وضعیت افغانستان بسیار ناچیز است.

به عنوان مثال در وبسایت جان مک کین موضوع افغانستان آنقدر کم اهمیت است که حتی صفحه مجزایی به آن اختصاص داده نشده است.

اما جان مک کین اعلام کرده که طرفدار اعزام سه تیپ رزمی بیشتر به افغانستان، خواستار تشکیل یک سرفرماندهی مشترک برای نیروهای آمریکایی و نیروهای ناتو و دو برابر کردن شمار و توانایی رزمی نیروهای مسلح افغانستان است.

در وبسایت باراک اوباما نیز صفحه جداگانه ای به جنگ و یا وضعیت در افغانستان اختصاص داده نشده است، اما وی متعهد شده که دو تیپ رزمی بیشتر به افغانستان اعزام خواهد کرد و یک میلیارد دلار به کمک های غیر نظامی به افغانستان خواهد افزود.

بحران

هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری معتقدند که نتیجه جنگ در افغانستان بر امنیت آمریکا تاثیرگذار خواهد بود. هر دو معتقدند که شرایط در افغانستان بسیار حساس و خطرناک است و تلاشهای بین المللی برای کنترل این بحران باید افزایش یابد. به این ترتیب در مورد افغانستان مواضع دوطرف تفاوت چندانی ندارد.

فقدان بحث یا اختلافات جدی در مورد افغانستان در این انتخابات کمی عجیب است. این در حالی است که در محافل نظامی و دیپلماتیک در داخل و خارج از آمریکا همه می دانند که افغانستان دستخوش یک بحران جدی است.

دیپلماتها در صحبتهای خصوصی هشدار می دهند که دولتهای غربی اعتماد خود را به حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان تا حدی از دست داده اند و با وجودی که طالبان از حمایت مردمی برخوردار نیست، وضعیت امنیتی در مناطق پشتون نشین رو به وخامت است.

فرانسیس وندرل نماینده ویژه اتحادیه اروپا در افغانستان به بی بی سی گفت که دولت جورج بوش کماکان می خواهد تغییرات افغانستان را یک نمونه موفق از سیاست آمریکا جلوه دهد و بنابراین حاضر نیست متناسب با وخامت اوضاع در این کشور استراتژی خود را تغییر دهد.

فرانسیس وندرل می گوید "ما باید منتظر تغییر دولت در آمریکا باشیم که البته انتظاری طولانی نیست چون آنچه اکنون در افغانستان جریان دارد مسلما با موفقیت روبرو نخواهد شد."

یک منبع مطلع در محافل نظامی آمریکا می گوید که فرماندهان نظامی آن کشور در افغانستان نیز به آینده جنگ در آن کشور خوشبین نیستند. به اعتقاد این فرماندهان نظامی به جای وعده افزایش نیرو آمریکا باید به فکر تغییر استراتژی خود در افغانستان باشد.

این منبع مطلع در محافل نظامی آمریکا می گوید ما باید لحن و زبان خود را در مورد وعده حل بحران در افغانستان تغییر دهیم، باید از این پس از تعهد ۱۰ و یا حتی ۲۰ ساله برای حل این بحران صحبت کنیم، این مدت زمانی است که برای حل معضل افغانستان واقعا به آن نیاز هست.

بعید است هیچیک از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری چنین واقعیات تلخی را در گفتارهای خود مطرح کنند. به اعتقاد کارشناسان در واشنگتن چنین کاری یک استراتژی انتخاباتی زیانبار خواهد بود.

به اعتقاد آنتونی کوردسمن، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هیچ تمایلی به برخورد صریح و صادقانه با بحران در عراق و افغانستان ندارند.

به اعتقاد وی هر دو نامزد در یک بازی و یا نمایشی از اظهارنظرهای بی ربط و بی پایه درگیرند و با گفتن حرفهای دهان پرکن می کوشند آن را به عنوان سیاست های عملی و استراتژی های کارآمد جلوه دهند.

آنتونی کوردسمن می گوید آمریکا و ائتلاف بین المللی دارد جنگ را در افغانستان می بازد و با این وجود در کارزار انتخاباتی جاری هیچ مباحثه جدی در این مورد صورت نگرفته است.


 


 


 




 

دولت ائتلافی اوکراین سقوط کرد


 

آفتاب: سخنگوی پارلمان اوکراین رسما سقوط دولت ائتلافی اوکراین را اعلام کرد و بدین‌ترتیب سران انقلاب نارنجی از یکدیگر جدا شدند.

 

یوشچنکو و خانم تیمشنکو

«ویکتور یوشچنکو» رئیس جمهور اوکراین در جریان یک سری مباحث طولانی با خانم «یولیا تیمشنکو» نخست وزیر این کشور از اوایل ماه سپتامبر از دولت ائتلافی کناره گرفت و سخنگوی پارلمان این موضوع را رسما اعلام داشت.

پارلمان سی روز فرصت دارد تا یک دولت ائتلافی جدید را تشکیل دهد در صورت عدم موفقیت در این زمینه یوشچنکو پارلمان اوکراین را منحل نموده و خواستار برگزاری انتخابات جدید خواهد شد.

گفته می‌شود مسائلی از جمله تقویت روابط اوکراین با اتحادیه اروپا و ایالات متحده باعث سردی روابط این کشور با مسکو گردید و دولت ائتلافی در یافتن هویت خود دچار شکاف شد.

«یوشچنکو» و «یولیا تیمشنکو» دو اصلاح‌طلبی که در انقلاب نارنجی سال ۲۰۰۴ به پیروزی رسیدند، بر سر عملکرد «کیف» در مقابل مسکو دچار مشکلاتی شدند.

شایان ذکر است اخیرا خانم «تیمشنکو» به دلیل انتقاد به سخنان معترضانه یوشچنکو علیه روسیه و پیوستن اوکراین به ناتو فردی خائن خطاب شد.


 

شیر خشک آلوده موجب سنگ کلیه نوزادان چینی شد


 

بی بی سی: مقامات چین می گویند تعداد نوزادانی که در اثر مصرف شیرخشک آلوده سنگ کلیه پیدا کرده اند اکنون به ۴۳۲ نفر رسیده است.

مقامات چین گفته اند مسبین این حادثه به سختی مجازات خواهند شد و هم اکنون ۱۹ نفر در ارتباط با این واقعه دستگیر شده اند.

آزمایشات نشان داده که شیرخشک مصرف شده به ماده شیمیایی صنعتی ملامین آلوده بوده است.

تا کنون یکی از این کودکان بیمار فوت کرده است.

گائو چیانگ، یک مقام وزارت بهداشت چین گفت شیرخشک آلوده به هیچ کشوری صادر نشده است.

این مقام افزود که به گروه سانلو، تولیدکننده این شیرخشک آلوده دستور داده شده تولید آن را متوقف کند.

کارخانه تولید کننده فرآورده های لبنیاتی فونترا، که دفتر آن در زلاند نو است و در گروه سانلو، صاحب سهام است دستور جمع آوری نزدیک به ۷۰۰ تن شیرخشک آلوده به ملامین را داده است که تصور می شود در حال حاضر در بازار در معرض فروش گذاشته شده است.

ملامین، یک ماده شیمیایی سمی است که برای تهیه پلاستیک، کود شیمیایی و مواد شوینده از آن استفاده می شود.

تولید کنندگان غذاهای دامی در چین از این ماده برای اینکه این غذاها پروتئین بیشتری داشته باشد استفاده می کردند.

سال گذشته مصرف این غذای دامی، موجب شد هزاران حیوان خانگی در آمریکا در اثر دچار شدن به سنگ کلیه و از کار افتادن کلیه تلف شوند.

در سال ۲۰۰۴ مصرف شیر خشک تقلبی در استان آنهوی، در شرق چین موجب مرگ دست کم ۱۳ نوزاد شد.

در پی تحقیقاتی که صورت گرفت معلوم شد که این شیرخشک فاقد مواد مغذی است.

جار و جنجالی که در پی افشای این ماجرا به وجود آمد سبب شد که تحقیقات گسترده ای برای اطمینان از بی خطر بودن مواد غذایی در چین صورت گیرد.