شهروند ۱۱۹۶ ـ ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۸
بنا بر اخبار رسیده به کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان-آسمک مأمورین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران ساعت ۱۱ صبح امروز پنج‌شنبه ۲٨ شهریور ۱٣٨۷ وارد منزل مسکونی مهندس علیرضا صرافی نویسنده و روزنامه نگار بازداشت شده آذربایجانی در تهران شده و بیش از ۳ ساعت آنجا را تفتیش کرده اند.

مأمورین کامپیوتر منزل، دو لپ تاپ متعلق به علیرضا صرافی و پسرش، دست نوشته ها، کارهای تحقیقی، کتابهای قدیمی این نویسنده آذربایجانی، کتابهای پسرش، پاسپورتهای علیرضا صرافی و همسر و پسر ایشان، کارتهای [شناسایی] ملی علیرضا صرافی و همسرش را با خود برده اند. بنابر این گزارش با تجمع همسایه ها که با شنیدن فریاد اعتراض خانم وجیهه صرافی (فکور) همسر علیرضا صرافی به آنجا آمده بودند و همچنین مأمورین مجبور به کوتاه کردن زمان بازرسی منزل کرده اند. به علت آشفته شدن وضعیت روحی خانم فکور پسرش آسلان صرافی صورت جلسه اشیاء ضبط شده توسط مأمورین را امضا کرده است. بنا بر گفته های آسلان صرافی هیچ نسخه ای از این صورت جلسه به خانواده صرافی داده نشده است.


مأمورین برای بازرسی منزل دست نوشته ای حاوی مهر و امضا با مضمون «برای مقابله با افراد پانتورکیست و قومگرا اجازه ورود و دستگیری و حذف موانع فیزیکی داده می شود.»


علیرضا صرافی از زمان بازداشت در ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ تا کنون هیچ تماس حضوری یا تلفنی با خانواده خود نداشته است. روز یکشنبه ۲۵ شهریورماه به خانم وجیهه فکور، همسر علیرضا صرافی، در مراجعه به دادگاه انقلاب گفته شده که همسرش در سلول انفرادی در اوین به سر می‌برد. متین راسخ، بازپرس دادگاه انقلاب، به وی گفته است که همسرش نمی‌تواند وکیل مدافع داشته باشد.


علیرضا صرافی؛ نویسنده کتاب کثرت قومی و هویت ملی ایرانیان، صاحب امتیاز و مدیر مسئول ماهنامه ماهنامه اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دیلماج که تا تاریخ توقیف آن در مهرماه ۱۳۸۶ به دوزبان ترکی و فارسی منتشر می شد، از اعضای هئیت تحریریه مجله دوزبانه فارسی و تورکی وارلیق، مدرس فولکلور آذربایجان در دانشگاه های تهران، برگزار کننده سمینارهای زبان مادری در تبریز و از مؤسسین شورای ملی صلح است.


حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر از نیروهای امنیتی لباس شخصی جمهوری اسلامی ایران شامگاه روز چهارشنبه ۲۰ شهریور با یورش ناگهانی به یک ضیافت افطار در خیابان نواب تهران بدون ارائه حکم جلب اقدام به دستگیری مهندس علیرضا صرافی و ۱۸ آذربایجانی دیگر کردند. بیشتر بازداشت شدگان از نویسندگان، معلمان و روزنامه نگاران سرشناس هستند. ۹ نفراز آنها همچنان در زندانند: علیرضا صرافی، حسن راشدی، اکبر آزاد، سعید محمدی، مهدی نعیمی اردبیلی، حسن رحیمی بیات، عباس نعیمی، حسین حیدری، و صیاد محمدیان. هیچکدام از این ۹ تن تا کنون ملاقات و حتی تماس تلفنی با اعضای خانواده خود نداشته اند. رقیه علیزاده به همراه سه فرزند خود و اکرم نجاری، رباب عظیمی و فرهاد رضایی آزاد چند ساعت بعد دستگیری، یوسف هوشیار، شهباز ابراهیم زاده و محمد عباسپور نیز روز ۲۴ شهریور آزاد شدند.


علیرضا جوانبخت

سخنگوی کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان-آسمک

quluncu@gmail.com

http://www.asmek.org/

پنج‌شنبه ۲٨ شهریور ۱٣٨۷ – ۱٨ سپتامبر ۲۰۰٨