شهروند علی شریفیان: چند خبر کوتاه از نگاه آمار

۳۶ میلیارد دلار:

 harper-

خبرگزاری کانادا از کوالالامپور، پایتخت مالزی گزارش داد که استفن هارپر، نخست وزیر کانادا موفق شده نظر موافق یک شرکت بزرگ دولتی این کشور واقع در جنوب شرقی آسیا را برای ۳۶ میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنایع نفت و گاز و منابع طبیعی کانادا جلب کند و موافقت نامه های اولیه هم از سوی مقامات دو کشور به امضاء رسیده است. این یکی از بزرگترین سرمایه گزاری های یک کشور خارجی در کاناداست. توماس مولکر، رهبر ان دی پی، حزب اپوزیسیون رسمی دولت محافظه کاران در مصاحبه ای با رادیو سی بی سی از این تصمیم هارپر انتقاد کرده و می گوید:«جزییات این توافقنامه باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. اگر قرار باشد چنین سرمایه گذاری از سوی یک شرکت دولتی، یعنی یک کشور در کانادا و در استفاده از منابع طبیعی کشور انجام شود باید با در نظر گرفتن استقلال کانادا انجام شود. دولت کانادا باید بتواند بر فعالیت چنین شرکتی نظارت و کنترل داشته باشد.»

۵۰۰ هزار دلار:

کوئینز پارک مبلغ ۵۰۰ هزار دلار بودجه برای برگزاری مسابقه ستارگان لیگ ملی بستکبال سال ۲۰۱۵ در نظر گرفته که قرار است برای آن هزینه شود. دادن این بودجه به شهرداری تورنتو و Maple Leaf Sports and Entertainment  سازمانی که برگزاری این مسابقه مهم را بر عهده دارد، با انتقاداتی روبرو شده است. انجمن مالیات دهندگان کانادا از جمله در اعتراض به این اقدام خانم کاتلین وین، گفته انجام اینکار با توجه به کسری بودجه انتاریو، هدر دادن پول مالیات دهندگان است. نخست وزیر دولت لیبرال انتاریو اما از این تصمیم خود دفاع کرده و هزینه کردن چنین مبلغی را کمک به رونق اقتصادی تورنتو و انتاریو توصیف کرده است. بر اساس برآوردی برگزاری این مسابقه حدود ۱۰۰ میلیون دلار صرفه اقتصادی برای تورنتو خواهد داشت.

۳۹ درصد:

روز یکشنبه سوم نوامبر انتخابات شهری مونترال برای تعیین اعضای شورای شهر و شهردار دومین شهر بزرگ کانادا برگزار می شود. بر اساس نظرسنجی که هفته پیش، حدود یک ماه به این انتخابات انجام شده، دنی کودر، سیاستمدار با سابقه و نماینده حزب لیبرال در مجلس عوام از آرای  ۳۹ درصد کسانی که تصمیم خود را گرفته اند، برخوردار است. دنی کودر سال ها از شمال مونترال نماینده یک حوزه انتخاباتی بوده و برای تصدی مقام شهرداری مونترال از نمایندگی مجلس استفاده داده است. از حدود یک سال پیش به این سو دو شهردار مونترال به اتهام فساد مالی از مقام خود برکنار شده اند و اظهار امیدواری شده انتخابات سوم نوامبر بتواند مسئولانی را به قدرت برساند که امورشهری مونترال را سر و سامان بدهند.

۱۸ هزار نفر:

مقامات مسئول امور خدمات درمانی منطقه پیل انتاریو روز دوشنبه ۷ اکتبر خبر دادند که یک کارت الکترونیکی حاوی اطلاعات مربوط به ۱۸ هزار نفر از کسانی که در بیمارستان های منطقه کمک های درمانی دریافت کرده اند، گم شده است. این کارت روز ۲۴ سپتامبر از خودرو یکی از کارکنان سرقت شده و اطلاعات شامل نام، سن، آدرس، تاریخ تولد و وضعیت تاهل بیماران بوده اما اطلاعات دیگری مثل شماره کارت خدمات درمانی در آن ثبت نشده بوده است. این اطلاعات مربوط به کسانی بوده که عمدتا بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ کمک های درمانی دریافت کرده اند. آنها گفته اند در تلاشند تا جزییات بیشتری درباره چگونگی به سرقت رفتن این کارت به دست آورند.

۲ میلیارد دلار، ۱۱۷ هزار شغل :

خانم پولین ماروآ، نخست وزیر کبک همراه با نیکلاس مارسو، این هفته اعلام کردند دولت دو میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در زمینه های مختلف در نظر گرفته است. این بودجه قرار است تا سال ۲۰۱۷ در مجموع ۴۰ هزار فرصت شغلی در کبک ایجاد کند. از جمله قرار است از همین بودجه به شرکت ها ۷۰۰ میلیون دلار اعتبار و بخشودگی مالیاتی داده شود تا آنها بتوانند این مبلغ را برای ایجاد فرصت های شغلی سرمایه گذاری کنند. با این ترتیب با دیگر طرح هایی که دولت کبکی ها تا کنون اعلام کرده ، قرار است تا سال ۲۰۱۷ در مجموع ۱۱۵ هزار فرصت اشتغال مستقیم بوجود آید. احزاب اپوزیسیون این طرح را یک وعده و مانور تبلیغاتی انتخاباتی خوانده و می گویند دولت پول و اعتباری برای اجرای این طرح ندارد.

۵۳ کرسی :

روز سه شنبه ۸ اکتبر در انتخابات استانی نوا اسکاشیا، لیبرال ها به رهبری استفان مک نیل موفق شدند با آرای مردم این استان آتلانتیک کانادا از ۵۱ کرسی مجلس قانونگذاری ۳۱ کرسی به دست بیاورند و به حکومت اکثریت برسند. ان دی پی که حزب در قدرت بود تنها توانست ۷ کرسی به دست آورد. دارل دکستر، نخست وزیر و رهبر این حزب هم با اختلاف ۳۱ رای کرسی خود را از دست داد. محافظه کاران پیشرو با ۱۱ نماینده اپوزیسون رسمی دولت لیبرال خواهند بود. لیبرال ها بعد از ۱۴ سال دوری از قدرت توانسته اند در نوا اسکاشیا دوباره به قدرت برسند. در جریان مبارزات انتخاباتی جاستین ترودو، رهبر حزب لیبرال فدرال برای کمک به پیروزی لیبرال ها به آن استان سفر کرده بوده است.