رادیو آلمان: سازمان عفو بین‌الملل از ایران خواسته است که از اعدام دوباره مردی که هفته گذشته در بجنورذ اعدام شد اما زنده ماند، خودداری کند.  مقام‌های ‌قضایی ایران می‌گویند بنابر قوانین او دوباره اعدام خواهد شد.

رادیو آلمان: روز (پنج‌شنبه ۲۵ مهر، ۱۷ اکتبر) سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تصمیم مقام‌های قضایی ایران درباره اعدام دوباره مردی که یک بار چهارشنبه هفته گذشته در بجنورد اعدام شده بود، اعتراض کرد.

فیلیپ لوتر، مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل در این رابطه گفت: «مقام‌های ایرانی باید فورا اعدام وی را متوقف کنند و برای دیگر محکومان به اعدام نیز یک مهلت قانونی در نظر بگیرند.»
وی تاکید کرد که مجازات اعدام به امن شدن بیشتر جامعه کمک نمی‌کند. آقای لوتر همچنین مجازات اعدام برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر را «گمراه کننده و نقض قوانین بین‌المللی» خواند.

به گزارش “جام جم” مردی ۳۷ ساله که به اتهام قاچاق یک کیلو شیشه از سه سال پیش در زندان بسر می‌برد، چهارشنبه هفته گذشته (۱۸ مهر) در بجنورد به دار آویخته شد. این مرد که ۱۲ دقیقه بر دار مانده بود پس از تایید مرگ از سوی پزشک قانونی به سردخانه فرستاده شد. ولی فردای آن روز و زمانی که قرار بود جسد وی را تحویل خانواده‌اش دهند، یکی از پرستاران پزشکی قانونی متوجه بخاری می‌شود که براثر تنفس مرد زیر نایلون به وجود آمده بود. پس از این که پزشکان متوجه می‌شوند که “علیرضا – م” هنوز زنده است، او را برای درمان به بیمارستان منتقل می کنند.

execution-S

درمان برای اعدام دوباره

خبرگزاری‌های ایران از خوشحالی خانواده این مرد، بخصوص دو دختر وی نوشته‌اند. اما گویی این شادی چندان ادامه نخواهد یافت.

قاضی بهروز مهاجری، بازپرس دادسرای عمومی انقلاب‌ اسلامی گفته است: «اعدام از دیدگاه قانون به معنای سلب حیات است و بنابر این از آنجا که در مراسم صبح روز چهارشنبه سلب حیات رخ نداده است، به حکم قانون محکوم باید بار دیگر اعدام شود.»

محمد عرفان، قاضی دیوان عدالت اداری نیز گفته است که بنابر قوانین جمهوری اسلامی حکم مرگ سرجایش خواهد ماند: «حکم صادر شده از سوی دادگاه انقلاب، حکم مرگ بوده و اصالت رای مشخص است و در چنین مواردی حکم بار دیگر با بهبود مرد محکوم، اجرا خواهد شد.»

به گفته وی حمل و نگهداری بیش از ۳۰ گرم شیشه مجازات مرگ دارد و این حکم شامل “علیرضا – م” هم خواهد شد.

اعتراض حقوقدانان به اعدام دوباره

گروهی از وکلا و حقوقدانان در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه، ریاست دیوان‌عالی کشور، دادستان کل کشور، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بجنورد و دادیار ناظر زندان شهرستان بجنورد، نسبت به اعدام مجدد این فرد اعتراض کرده‌اند. آن‌ها در نامه‌ای به این مقام‌ها نوشته‌اند: «مطابق گزارش پزشک قانونی حاضر در صحنه اعدام، مرگ محکوم‌ علیه از نظر پزشکی و علمی به اثبات رسیده و جسد پس از تنظیم صورتجلسه اجرای حکم و تائید مراتب اجرای کامل حکم توسط دادیار اجرای احکام یا نماینده دادستان تحویل سردخانه شده است. همین موضوع موید این مطلب است که مدلول حکم که ستاندن جان محکوم علیه بوده به طور کامل اجرا شده و دادنامه متضمن این حکم اجرا شده محسوب می شود. به همین دلیل اجرای مجدد دادنامه‌ای که یک بار اجرا شده است، فاقد مجوز قانونی بوده و تخلف محسوب می شود.»

حقوقدانان ایرانی در نامه خود به قواعد فقهی نیز اشاره کرده‌ و نوشته‌اند:«به موجب قواعد فقهی هرگونه شبهه‌ای اعم از موضوعیه یا مصداقیه در رابطه با حدود و تعزیرات منجر به برداشته شدن حکم حد یا تعزیر می‌شود و قاضی حق اجرای مجازات را ندارد.»

پرسش مذهبی از علما

اجرای دوباره حکم اعدام حتی به موضوع استفتاء از مراجع تقلید تبدیل شد. خبرگزاری ایسنا به نقل از دفتر آیت‌الله گلپایگانی نوشته است: «در پی سؤالات تعدادی از مردم از دفتر حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی دامت برکاته در رابطه با اعدام دوباره قاچاقچی، دفتر استفتائات معظم له اعلام نمود: مسأله‌ای که در کتاب جامع الأحکام جلد دوم می‌باشد ارتباطی به موضوع مذکور ندارد و معظم‌له نسبت به این مسأله نظر دیگری دارند.»