Mohammad-Rahimian

بیماری پارکینسون برای اولین بار توسط دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون (James Parkinson) در سال ۱۸۱۷ میلادی مطرح شد و بنابراین نام این بیماری به او تعلق یافت. در کانادا انجمن هایی در خصوص پارکینسون فعالیت می کنند. بیش از ۱۰۰هزار کانادایی به این بیماری دچار هستند.

سومین کنگره جهانی پارکینسون از اول تا چهارم اکتبر با حضور بیش از ۳۰۰۰ نفر با هدف تبادل اطلاعات و ارایه آخرین تحقیقات دراین خصوص در مونترال کانادا برگزار شد.

این بیماری همان لرزش در وضعیت استراحت است که شیوع آن بیشتر در سنین پیری است، اما در جوانان هم دیده می‌شود. پراکندگی بیماری در تمام مناطق دنیا یکسان است یعنی درصد پراکندگی بیماری با تغییر در منطقه خیلی فرق نمی‌کند. به طور کلی این بیماری بر اثر از بین رفتن سلول‌هایی که ماده دوپامین (انتقال دهنده عصبی) ترشح می کنند، رخ می‌دهد.

نتایج یک تحقیق جدید هشدار داده است، افرادی که مبتلا به افسردگی هستند تا سه درصد بیشتر از سایرین دچار پارکینسون می شوند.

بیماری پارکینسون یا فلج رعشه‌ای اختلال مغزی است که موجب لرزش، سفتی و ضعف عضلات می‌شود. علائم زودرس بیماری پارکینسون شامل: سفتی عضلات، خستگی زودرس نسبت به حالت معمول، رعشه که به طور معمول با لرزش خفیف در یک دست، بازو و یا پا شروع می‌شود. این لرزش زمانی که بدن در حال استراحت است تشدید می‌شود، اما عموما وقتی که بدن در حال انجام فعالیت است، متوقف می‌گردد به عنوان مثال زمانی که دو انگشت شست و سبابه به هم مالیده می شود، لرزش وجود ندارد.

با پیشرفت بیماری علائمی مانند: ریزش آب دهان، کاهش اشتها ، سفتی عضلات در طرفین بدن، ضعف، لرزش ماهیچه‌ها، سخت ایستادن، حرکت آهسته، بی قراری، قدم‌های نامتعادل، لرزش مداوم دست‌ها و سر و به سختی خم شدن بروز می‌کند. در مراحل بعدی بیماری، شخص توانایی کنترل حرکات خود را از دست می‌دهد، فعالیت‌ها به سختی صورت می‌گیرد و به تدریج قوه ادراک نیز تحت تاثیر بیماری قرار می‌گیرد. حدود یک سوم از افراد مبتلا به پارکینسون از افسردگی رنج می‌برند .

نتیجه یک رشته تحقیقات نشان می دهد که بیش از ۸۰ درصد افراد مبتلا به بیماری پارکینسون غالبا دچار افسردگی می شوند.

مشخص ترین نشانه های بیماری پارکینسون لرزش دست ها و پاها است.

ولی نگرانی بیماران از ابتلا به پارکینسون می تواند موجب افسردگی آنان شود. البته افسردگی می تواند ناشی از تاثیرات روانی بیماری پارکینسون نیز باشد.

برای این بررسی، بیماران مبتلا به پارکینسون در کشورهای فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا تحت نظر قرار گرفتند.

ماری بیکر یکی از محققانی که در این زمینه کار کرده می گوید، کسانی که از بیماران مبتلا به پارکینسون مواظبت می کنند می گویند، یکی از دشوارترین شرایطی که باید با آن کنار بیایند، احساس افسردگی بیماران است. محققان در تایوان با تحقیق سوابق پزشکی ۴۶۳۴ نفر مبتلا به افسردگی و ۱۸ هزار و ۵۴۴ نفر بدون بیماری افسردگی طی ۱۰ سال این نتایج را به دست آوردند.

آلبرت سی وانگ از محققان این تحقیق در بیمارستان عمومی تایپه در تایوان گفت: افسردگی به سایر بیماری‌ها از جمله سرطان و سکته نیز ارتباط دارد. نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که افسردگی یک عامل خطر مستقل برای بیماری پارکینسون است.  وی افزود: بسیاری از پرسش ها از جمله این که آیا افسردگی نشانه اولیه بیماری پارکینسون است یا این که صرفا یک عامل خطر مستقل به شمار می رود هنوز بدون پاسخ باقی مانده اند.

بیماری پارکینسون یک بیماری سخت است بنابر این بهره مندی از بیمه در این مورد پیشنهاد منطقی و مناسبی است که افراد می توانند خود را در این مورد  بیمه نمایند. فردی که مبتلا به این بیماری می شود با تایید پزشک معالج خود، می تواند از بیمه مبلغ قرارداد را اختیار نماید. این مبلغ می تواند بین ۲۵۰۰۰ دلار تا ۲.۰۰۰.۰۰۰ دلار معاف از مالیات باشد. بیمه های دیگری نظیر بیمه تکمیلی و از کارافتادگی و مراقبت ویژه در جایگاه خودشان با توجه به پوشش بیمه و توان مالی قابل ارزش است.

پرسش های خود را در زمینه  طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری  و بیمه های مختلف از طریق ایمیل news@insufin.com با ما در میان بگذارید.

منابع: Parkinson  society , PR Newswire

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن   Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

 www.insufin.com                                                                       www.youtube.com/sherkatbimeh