دستت را به من بده

 جامعه ایرانی تورنتو دارد بزرگ و بزرگتر می شود و به همراه آن نهادهای مدنی و نیکوکارانه نیز جای خود را در آن بیشتر باز می کند و این گونه پلی می شوند بین ایران و کانادا تا دست های نیاز آن سو را در دست های یاریگر خود بگیرند. ایرانیان تورنتو نشان داده اند که هموطنانشان را در این شرایط سخت در ایران فراموش نکرده اند و می خواهند که باری هر چند کوچک از دوش گرفتاران آن سرزمین بردارند.

بیماران مبتلا به سرطان در ایران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند. رنج ناشی از بیماری یک طرف و مشکلات تهیه دارو و درمان با توجه به کمبود دارو و گرانی هزینه ی درمان از طرف دیگر، بیماران و خانواده هایشان را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

خوشبختانه فرهنگ یاری به نیازمندان کم کم در میان مردم نوع دوست ما دارد گسترش می یابد و در این رابطه گروه ها و سازمان های نیکوکارانه بسیاری آستین ها را بالا زده و هر یک به نوعی ضمن آگاهی رسانی به جامعه، به کمک نیازمندان شتافته اند. بنیاد خیریه بهنام انتاریو یکی از این نهادها است.

اعضا و همراهان خیریه بهنام انتاریو

اعضا و همراهان خیریه بهنام انتاریو

ساعت ۱۰ صبح یکشنبه ۲۰ اکتبر ۲۰۱۳ این بنیاد در میدان مل لستمن گردهمایی برگزار کرد و به دنبال آن به پیاده روی پرداختند تا نظر رهگذران را به هدف بنیاد جلب کنند.

بنیاد خیریه بهنام انتاریو در اکتبر ۲۰۱۰ آغاز به کار کرد. چند فرد نیکوکار دور هم جمع شدند و ایده ی تأسیس بنیادی برای کمک به بیماران مبتلا به سرطان در ایران را بین خودشان مطرح کردند و اولین قدم ها را برداشتند. هما لطفی یکی از این افراد است.

در این گردهمایی با او گفت وگوی کوتاهی داشتم. از او انگیزه ی طرح این بنیاد را پرسیدم، گفت: من مادر نیما عظیمی هستم که اول فوریه ۲۰۰۷ به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت. متأسفانه برای پیوند مغز استخوان هیچ نمونه ی منطبق با او پیدا نشد گرچه خیلی تلاش کردیم.

نیما دانشجو بود و می خواست حقوق بخواند، ولی وقتی تشخیص سرطان داده شد، زمانی که در بیمارستان بود می گفت وقتی خوب شدم می خواهم رشته ام را عوض کنم و بروم رشته آنکولوژی و به بیماران سرطانی کمک کنم. من دوست داشتم هدف او را دنبال کنم.

از خانم لطفی می پرسم، آیا شما ثبت شده هستید و می توانید برای مالیات رسید بدهید، می گوید: ما در انتاریو ثبت شده ایم و در جریان دریافت شماره خیریه برای رسید مالیاتی هستیم.

خانم لطفی مرا با مینو سراچی، رئیس بنیاد بهنام انتاریو آشنا کرد و من گفت وگویم را با ایشان ادامه دادم.

از او اسامی اعضای هیئت مدیره را پرسیدم. مینو سراچی رئیس بنیاد بهنام انتاریو، هما لطفی، میترا جامع، سوسن رفیعی، آرمان قندی زاده، امید علائی و مهشید قاسمی اعضای هیئت مدیره بهنام انتاریو هستند.

به گفته ی خانم سراچی، آنها حدود پنجاه عضو دارند که مخارج برگزاری مراسم و برنامه های بنیاد در تورنتو را از محل حق عضویت اعضا می دهند و تمام کمک های جمع آوری را بدون کسر مبلغی از طریق سیستم بانکی و موسسات مالی معتبر به ایران ارسال می کنند.

behnam-1

نحوه ی اجرای کار را از او پرسیدم، گفت: در حال حاضر بهنام دهش پور ایران را به عنوان نماینده مان در ایران پذیرفته ایم. بهنام دهش پور از طرف ما در ایران حسابی به نام بنیاد بهنام انتاریو باز کرده است. پس از جمع آوری پول، در هیئت مدیره مدارک بیمارانی که خیریه بهنام دهش پور به ما ارسال کرده بررسی می کنیم و بیمارانی که در اولویت پرداخت قرار می گیرند مشخص می شود. بعد هزینه ای که بیمار نیاز دارد شامل هزینه های بیمارستان و دارو را توسط موسسات مالی معتبر به صورت چک پرداخت می کنیم. دفتر و مدارک حسابداری ما کاملا شفاف است و در صورت درخواست برای عموم قابل دسترسی است. ما کمک نقدی نمی پذیریم و به همین منظور سه حساب بانکی در بانک رویال، سی آی بی سی و تی دی داریم و با سیستم اینترنتی پی پل هم پول می پذیریم.

لیلی پورزند(با شال سفید) کاندیدای نمایندگی درون حزبی لیبرال برای منطقه ویلودیل نیز با راهپیمایان بهنام همگام شد

لیلی پورزند(با شال سفید) کاندیدای نمایندگی درون حزبی لیبرال برای منطقه ویلودیل نیز با راهپیمایان بهنام همگام شد

از خانم سراچی می پرسم تا به حال چه تعداد بیمار را توانسته اید پوشش دهید، می گوید: سال ۲۰۱۱ فقط در راهپیمایی مان ۳۰هزار دلار جمع کردیم و بین ۳۰ تا ۴۰ بیمار با این پول درمان شدند. هزینه های درمان متغیر است یک بیمار ۳۰۰۰دلار هزینه دارد، یک بیمار ۴۰۰ دلار. اگر حدود ۴۰ یا ۵۰ هزار دلار در سال درآوریم می توانیم حدود چهل بیمار را پوشش دهیم.

خانم سراچی البته تأکید کرد که تنها همین یک برنامه نیست که در آن به جمع آوری کمک مالی می پردازند، بلکه برای عید بازار نوروزی برگزار می کنند. او گفت، برای برگزاری بازارهای نوروزی ما حدود سه ماه باید وقت بگذاریم. خانم ها خیلی زحمت می کشند. سفره های هفت سین تهیه می کنیم و جای خوبی هم می گیریم و مردم هم وقتی می بینند همه چیز مرتب و منظم است، می آیند و دوست دارند با خرید به ما کمک کنند.

بنیاد بهنام انتاریو امسال در جشنواره تیرگان هم غرفه داشت و با فروش آجیل و تنقلات کمک های مالی جمع آوری کرد.

behnam-2

به خانم سراچی می گویم، دکتر حسن هاشمی، وزیر فعلی بهداشت و درمان گویا تسهیلاتی در رابطه با دارو ایجاد کرده و داروهای بیماری های خاص را با تخفیف و حتی رایگان اعلام کرده است، آیا این تاثیری در درمان بیمارهای سرطانی دارد؟، می گوید: من هم این را خواندم ولی سرطان جزو بیماری های خاص محسوب نمی شود. بیماری های خاص خودش لیستی دارد و یک سری بیماری ها را شامل می شود مثل ام. اس، تالاسمی، دیالیزی و هموفیلی و …

وقت نرمش کردن رسیده تا پس از آن همگی با امید  برای درمان بیماران سرطانی گام بردارند.

از سایت خیریه بهنام انتاریو دیدن کنید. از هر طریق که می توانید به یاری شان بیایید. این هم آدرس های تماس با این بنیاد:

Behnam Foundation of Ontario (BFO)
PO Box 30071,8000 Bathurst,

Unit#1 –Vaughn   ON.  L4J 0B0

Phone: 1855-825-1515

www.behnamcharityofontario.org