elderly-suicide-feature---C

شهروند- علی شریفیان: بنا به گزارش تورنتو استار و دیگر نشریات چاپ تورنتو و رسانه های دیگر کانادا، روز سه شنبه هفته گذشته یک زوج سالمند به نام های ولادیمیر فیزر و خانم ماریکا فربر از بالکن آپارتمان محل اقامت خود واقع در ساختمان بلند شماره ۶۳ بلوار ویدی کومب تورنتو، خود را پائین انداخته و جان خود را از دست دادند. پلیس تورنتو پس از بررسی های خود، مرگ این زوج سالمند را که هریک بیش از ۸۰ سال داشته، خودکشی اعلام کرده است. انتشار خبر خودکشی این زوج سالمند با تاسف عمیق مردم روبرو شده و بار دیگر مسئله و مشکلات زندگی سالمندان را به شکلی گسترده مطرح کرده است. خانم آنا ماریا ترامانتی قسمت عمده ای از برنامه رادیویی مشهورش به نام The Current   را روز دوشنبه به این موضوع اختصاص داد. در این برنامه آنچه همسایه های این زوج درباره زندگی و خودکشی آنها گفته اند، بازتاب یافت. همسایه هایی که با این زوج آشنایی داشتند، گفتند که آنها سالها عاشقانه با هم زندگی می کردند و ظاهرا با مشکلات متعدد سلامتی درگیر بوده اند. خانم ترامانتی در برنامه اش همچنین با چند کارشناس درباره خودکشی سالمندان در کانادا گفت وگوهایی انجام داد. بر اساس اطلاعاتی که در این برنامه رادیویی پر شنونده منتشر شد، میزان خودکشی در میان سالمندان کانادا ۳۰ درصد از مجموع خودکشی تمام سنین دیگر بیشتر است.

از آنجا که دیوید موسوی، از اعضای هیئت مدیره کنگره ایرانیان و عضو مستعفی کاندیداتوری درون حزبی لیبرال، چند سال در زمینه کمک به سالمندان فعالیت داشته و تحقیقات قابل توجهی هم در زمینه مشکلات سالمندان انجام داده، نظراتش را درباره خودکشی این زوج سالمند جویا شدیم. دیوید موسوی توضیح داد: «بر حسب تجربه ای که ما در تشکیلات کمک رسانی به سالمندان و تلاش برای بهبود کیفی زندگی این گروه از شهروندان داریم، متاسفانه موضوع خودکشی حقیقت تلخی است.»

david-mosavi

دیوید موسوی

سپس اضافه کرد: «از میان سالمندان، آن گروهی که از اقشار کم درآمد هستند، در محل هایی که امکانات لازم را برای زندگی سالمندان ندارد، زندگی می کنند و از همه مهمتر زندگی اجتماعی راضی کننده و پیوندهای حمایتی خانوادگی، خویشاوندان و دوستان را ندارند، بیشتر خودکشی می کنند.»

دیوید موسوی بر اساس تحقیقاتی که انجام داده و نموداری که به دست آورده ( این نمودار دو هفته پیش در شهروند منتشر شده است.) تا سال ۲۰۳۶ بر شمار سالمندان کانادا آنچنان اضافه می شود که این گروه سنی حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور را تشکیل خواهند داد. پرسیدیم که آیا امکانات درمانی و مالی کافی برای حل مشکلات سالمندان برای جلوگیری از چنین رخداد هایی وجود ندارد، او پاسخ داد:«در زمینه درمانی به علت مشکلات عدیده فیزیکی و روانی که این گروه دارند، لازم است سیستم بهداری و خدمات درمانی راه های سریعتری برای درمان به موقع آنها را در پیش بگیرد.» و در مورد کمک های مالی گفت :«این کمک ها به وسیله دولت های شهری، استانی و فدرال وجود دارد و تا اندازه ای در اختیار سازمان هایی مثل سازمان ما گذاشته می شود، اما متاسفانه کافی نیستند.»