صدای امریکا: جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا می‌گوید چندین منبع معتبر می‌گویند هواپیمای اوکراینی با شلیک موشک توسط ایران سرنگون شده است.

آقای ترودو عصر چهارشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: خبر شوک آور است. اطلاعاتی از چند منبع از جمله متحدانمان داریم که #موشک #ایرانی #هواپیما را هدف قرار داده است.

وی افزود: هدف قرار دادن هواپیما با موشک از سوی ایران ممکن است غیرعمد بوده باشد. اما باید تحقیقات کامل و معتبر صورت بگیرد.

حالا بیش از هر زمان دیگری مهم است که ببینیم چرا این اتفاق افتاد؛ خانواده قربانیان پرواز خواهان پاسخ هستند، من خواهان پاسخ هستم. تا زمانی که عدالت برقرار نشود، ما آرام نخواهیم نشست.

پیشتر، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که دو مقام آمریکایی می گویند که «به احتمال زیاد» ایران هواپیمای مسافربری اوکراینی را که اندکی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی سقوط کرد، به اشتباه با موشک هدف قرار داده است.

آسوشیتدپرس روز پنجشنبه ۱۹ دی، این خبر را منتشر کرد: بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ماه، و ساعاتی پس از حمله موشکی سپاه به پایگاه های میزبان نیروهای آمریکایی در عراق، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ اوکراین دقایقی بعد از پرواز از فرودگاه امام خمینی به مقصد کی‌یف در حوالی شهر جدید پرند استان تهران با ۱۷۶ سرنشین سقوط کرد.

آسوشیتدپرس می نویسد که مقامات آمریکایی اعلام نکرده اند که چه اطلاعاتی در اختیار دارند که به حمله موشکی ایران به این هواپیما اشاره می کند؛ اما آنها تایید کرده اند آمریکا چندین ماهواره و حسگر در منطقه دارد و از توانایی شنود مکالمات و قابلیت‌های اطلاعاتی مشابه نیز برخوردار است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکنون حمله تروریستی و یا هدف قرار گرفته شدن هواپیمای اوکراینی را رد کرده اند و در نظرات اولیه بر «نقص فنی» تاکید داشته اند.

در همین حال، روز پنجشنبه روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد مقامات اوکراینی برای بررسی علت سانحه، وارد تهران شده اند. رسانه ها در ایران نیز گزارش داده اند که جلسه مشترکی با حضور اعضای ایرانی و اوکراینی در کمیسیون مشترک سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری آغاز شده است.