شهروند ۱۲۶۹
چه کار سختی دارد اون آقاهه که صورتش را پوشانده است. امیدوارم در ژنو به مسئله کمبود حقوق او هم رسیدگی شود، هرچه باشد او هم بشر استدوشنبه این هفته شورای حقوق بشر در ژنو تشکیل جلسه داد تا به مسئله نقض حقوق بشر در ایران رسیدگی کند.خبرنگار ما گرچه نتوانست در این جلسه شرکت کند، اما توانست یک جورهائی از رئیس شورا بپرسد قربان، چه نتیجه ای از رسیدگی به مسئله حقوق بشر در ایران گرفتید؟
رئیس شورا پس از آنکه لحظاتی پشت گوشش را خاراند به خبرنگار ما گفت واله دروغ چرا، از بس روشنفکران ایرانی نوشتند که حقوق بشر در ایران رعایت نمی شود و کارگران ایرانی گفتند که حقوق ما پرداخت نمی شود و وکلا و حقوقدان های ایرانی گفتند آخر این چه وضعشه و از این جور چیزها، ما این شورا را تشکیل دادیم که ببینم جریان چیست.
خبرنگار ما پرسید: خب؟
رئیس شورا جواب داد خب به جمال شما. بحث بر سر این که بشر اصولا چه حق و حقوقی دارد تازه گرم شده بود که یکی از۳۲ نماینده ای که از طرف ایران در این نشست شرکت کرده اند بلند شد و با مدرک و سند ثابت کرد که شلاق و مشت و لگد هم جزئی از حقوق بشر است!
این نماینده می گفت به نظر ما بشری که به زبان خوش حالی اش نمی شود که شرکت در تظاهرات یا پوشیدن لباس سبز جرم است، باید با کتک حالی اش کرد.
خبرنگار ما با حیرت دوباره پرسید: خب؟
رئیس شورا هم دوباره گفت خب به جمال شما و ادامه داد: نماینده ایران می گفت هر مملکتی یک قانونی دارد و مردم ما به این قانون رای داده اند، شماها چکاره اید که در کار ما دخالت می کنید؟
خبرنگار ما پرسید پس تکلیف اعلامیه حقوق بشر و اینجور چیزها چه می شود؟ رئیس شورا جواب داد ما هم اتفاقاً عین همین سئوال را از نماینده ایران کردیم، ایشان پاسخ دادند حقوق بشر در ایران کاملا رعایت و به موقع پرداخت می شود و سپس برای اینکه جلوی هرگونه حرف و بحث اضافی را بگیرند، عکسی را که در بالا می بینید ارائه کردند وگفتند طبق این مدرک، ما حقوق بشر را حتی در حضور جمع می پردازیم که دیگر جای هیچ گله و شکایت و انکاری باقی نماند!
خبرنگار ما با ناباوری گفت: و شما هم قبول کردید؟ رئیس شورا گفت در حضور جمع بودنش را بعله! مگر می شود اینهمه تماشاچی را ندیده گرفت؟
رئیس شورا سپس لینک فیلمی را در اختیار خبرنگار ما قرار داد و گفت اینهم مدرک دیگری است که یکی دیگر از نمایندگان دولت ایران در اختیار ما گذاشته است. از طریق این فیلم نیز دولت ایران مدعی شده است که در روز ۲۲ بهمن، حق و حقوق جوانی که در تظاهرات شرکت کرده بود و از حقوق از دست رفته اش می نالید، در حضور صدها تماشاگر و فی المجلس پرداخت شد. و برای اینکه بار دیگر دبه یا تقاضای اضافه حقوق نکند، یک کمی هم زیادی پرداخت شد!

فیلم پرداخت حقوق بشر در خیابان را می توانید با کلیک بر روی لینک زیر ببینید:

مرگ بر گوگل ارث

من سریال ستوان کلمبو را خیلی دوست دارم. بیننده اول می بیند که چگونه قتلی اتفاق می افتد، بعد ستوان کلمبو وارد ماجرا می شود و با تکیه به ریزه کاری ها، مقصر را پیدا می کند و تحویل دادگاه می دهد.
معمولا هم مقصر یا قاتل فکر همه چیزی را می کند مگر آن نکات کوچکی که ستوان کلمبو به آنها توجه می کند.
نمایشنامه ۲۲ بهمن و عکسی که گوگل منتشرکرد، نیز بدون آنکه بخواهم آنرا با یک قتل مقایسه کنم و خدای ناکرده کسی را قاتل معرفی کنم، شباهتهائی با ماجراهای ستوان کلمبو داشت.
کسانی که سناریوی ۲۲ بهمن را نوشتند و اجرا کردند فکر همه چیز را کرده بودند، جز گوگل ارث (Google Earth ) را!
میدان آزادی را از شب قبل تصرف کردند و مثل میدان جنگ در زمان های قدیم، تمام راههای ورودی و خروجی آنرا تحت کنترل درآوردند.
چند صد هزار نفر تهران ندیده ی علاقمند به کیک و ساندیس را با صدها و شاید هم هزارها اتوبوس از دهات به تهران آوردند و در این میدان مستقرکردند.
اسم این چند صد هزار نفر را گذاشتند پنج میلیون نفرکه آبرومندتر باشد!
صدها بلندگوی اینقدری….. در گوشه و کنار نصب کردند تا فریادهای معترضان محو و صدای رئیس جمهور به همه برسد.

هزاران پاسدار و بسیجی و لباس شخصی را مامور محافظت از این میدان کردند. و خلاصه تدارکی دیدند که ناپلئون هم با آنهمه دوراندیشی، در جنگهایش ندیده بود. اما غافل ازاین شدند که الان زمان ناپلئون نیست و یک ماهواره ای در آسمان هست که می تواند از تمام این صحنه ها عکس بگیرد و واقعیت ها را برملا کند!

بله گوگل ارث، ناگهان در نقش ستوان کلمبو ظاهر شد و دست همه آنهائی را که میلیاردها تومان خرج کرده بودند تا نمایشی بی نظیر ارائه کنند، روکرد.
در این عکس آسمانی، یعنی عکسی که از آسمان گرفته شده، نشان داده می شود که ساندیس خورهائی را که به تهران آورده بودند، یک دهم پنج میلیونی که ادعا شده هم نیستند چون فقط یک گوشه میدان آزادی را پرکرده اند و بقیه میدان تقریباً خالی است.
احتمال دارد به زودی شعار مرگ برگوگل هم در راه پیمائی های دولتی شنید شود، گوگل حرام اعلام شود و مراجعه به این سایت از گناهان کبیره به حساب بیاید!
لینک زیرهم فیلمی است که نشان می دهد عاشقان ساندیس که ظاهراً شکمشان سیر شده است در میدان آزادی چه می کنند و چگونه با دقت به سخنان رئیس جمهورشان گوش فرا می دهند! با کلیک برروی لینک زیر ، فیلم را ببیند.

آب و برق مجانی

در مورد حوادث ۲۲ بهمن در یک هفته گذشته به اندازه کافی خبر خوانده و شنیده اید، اما خبری را که ما در اینمورد شنیده ایم از نوعی دیگر است.
یکی ازکسانی که در تظاهرات این روز شرکت کرده بود می گفت من پس از آنکه با فشار آب ماشین های آب پاش کاملا خیس شدم و به وسیله باطوم برقی یک بسیجی به گوشه ای پرت شدم، معنی آب و برق مجانی را که وعده اش را داده بودند فهمیدم چون با وجود گذشت چندین روز از۲۲ بهمن، هنوز بابت آبی که بر روی من پاشیدند و برقی که از باطوم برقی نصیبم شد، صورتحسابی به دستم نرسیده است!

یک رای اضافه

ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از گاردین اعلام کرد که دانشمندان پس از سالها بررسی روی اسکلت چهارهزار ساله مردی که طرح خیالی چهره اش را می بینید، مشخص کردند که رنگ چشم های او قهوه ای وگروه خونی او آ مثبت بوده است.

اگر این خبر به وسیله خبرگزاری های طرفدار دولت ایران مخابره شده بود حتماً می گفتند که آن خدا بیامرز جزو لباس شخصی ها بوده، در انتخابات ایران شرکت داشته و به نفع آقای احمدی نژاد هم رای داده است بنا براین باید یک رای به تعداد آرای آقای احمدی نژاد اضافه کرد!

* میرزاتقی خان یکی از روزنامه نگاران و طنزنویسان پیشکسوت ایران و از همکاران تحریریه ی شهروند است.