شهروند علی شریفیان: مایکل فرگسون، بازرس کل کانادا گزارش تازه خود را از بازرسی امور کشور منتشر کرد. در این گزارش مفصل به طور کلی خاطرنشان شده عملکرد دولت و مسئولان در بسیاری از زمینه ها و امور اجرایی می تواند و باید بهتر از این ها باشد، اما فرگسون به ویژه در چند مورد از دولت انتقادات روشنی کرده و با اظهار نگرانی گزارش داده که اگر شیوه کار ادارات دولتی و مقامات مسئول در این زمینه ها بهبود نیابد، مشکلات و خسارات زیادی به بار خواهد آمد.

مهم ترین موضوع مسئله ی وضع و اجرای قوانین دقیق و سخت تر برای دقت کامل در حمل و نقل مواد خطرناک به وسیله ی راه آهن در کشور است. فرگسون در مصاحبه ای با  رادیو سی بی سی  در این باره توضیح داد مقامات مسئول بازرسی و نظارت  بر کارکرد شرکت های حمل ونقل حدود ۲۷ در صد از کار بازرسی خود را انجام داده اند و به همین خاطر است که ما شاهد از خط خارج شدن واگن های حمل مواد خطرناک به صورت مکرر در سراسر کشور هستیم.

مایکل فرگوسن

مایکل فرگوسن

مورد مهم دیگر بی دقتی در مورد بهداشت و سلامت مواد غذایی فاسد شدنی مانند گوشت و پنیر است. در سال جاری چندین بار شرکت های تولید گوشت و پنیر به علت مسموم بودن محصولاتی که به بازار داده بودند با پیدا شدن موارد مسمومیت و حتی در مواردی مرگ و میر در میان مصرف کنندگان، این محصولات را فرا خواندند. بازرس کل کانادا در گزارش خود توصیه کرده مقامات ناظر باید کار خود را پیش از عرضه محصولات غذایی به بازار مصرف بهتر انجام دهند.

موضوع مهم دیگر، امنیت مرزهای کشور است که فرگسون در گزارش خود با ارائه ی مدارک و اسناد، هشدار داده است که به درستی انجام نمی شود و این خطرات بالقوه ای برای امنیت مردم دارد. یادآوری این که بازرسی های انجام شده در زمینه ایمنی قطارهای حامل مواد خطرناک بیش از فاجعه ی شهرک لاک مگانتیک انجام شده است. در آن فاجعه تانکرهای حامل نفت خام، پس از بریده شدن ترمز قطار، در میدان مرکزی این شهرک کوچک  در “کبک” منفجر شد و براثر این نفجار ۴۷ نفر جان خود را از دست دادند و براثر پاشیده شدن مواد نفتی این شهر و از جمله رودخانه  آن دچار آلودگی شده و پاکسازی آن براساس برآورد  دولت “کبک” ۱۹۵ میلیون  دلار هزینه خواهد داشت. سی بی سی در گزارشی خبر داده که در مواردی زیادی خارج شدن قطارها از ریل به اطلاع عموم نمی رسد.