Mohammad-Rahimian

اخیراً عزیزانی را از دست دادیم که جوانانی بودند به ۴۰ سالگی نرسیده! چه شده؟ چه باید کرد؟  قصور از کیست؟ شاید وقت آن رسیده که به جوانان خود نزدیکتر شویم.

آیا تا به حال شده وقتی ناراحت هستیم بخندیم؟ و یا اینکه در اوج عصبانیت و ترس احساس خود را پنهان کنیم؟

همه ما کم و بیش تجربه های مشابهی در این زمینه داریم، اما چرا انسان گاهی اوقات در پاسخ به موقعیت های خاص عکس العمل مناسب و در خور موقعیت نشان نمی دهد؟ و با نشان دادن عکس العمل های ناسازگار شرایط را از آنچه هست خرابتر می کند.  همه می دانیم که پیش از بیان احساسات واقعی به دیگران، باید خود  از وجود آنها آگاه و مطلع باشیم و بتوانیم درباره آنها فکر کنیم. افکار و احساسات ناخوشایند آدمی، وقتی سرکوب شوند به طور خودکار از حیطه هوشیاری به سرزمین ناهوشیار انتقال می یابد و ما از آنها غافل می شویم، اما این موارد سرکوب شده تأثیرات خود را در زندگی ما به جای می گذارند.

فشارهای روانی در زندگی روزمره امری اجتناب ناپذیر و گاهی نیز مفید است، اما اگر از حد طبیعی خارج شود، یا تداوم داشته باشد ممکن است پیامدش مشکلات جدی باشد از جمله بیماری های قلبی، عروقی  و سرطان ها.

به کودک درون خود اجازه دهیم گریه کند، بخندد و فریاد بزند. عصبانی شود و خشم خود را بروز دهد. همه اینها باعث می شوند تا به سمت و سویی برویم که نوع بروز هیجان های ما شکل درستی پیدا کند.

سرکوب بیان احساسات در افراد جوان سبب ۳۲ درصد از مرگ و میرهای زودرس، ۴۷ درصد بیماری های قلبی و عروقی  و ۷۰ درصد  سرطان سینه در زنان می شود.

طی یک بررسی مشخص شد که ۸۵ درصد از زنان و ۷۵ درصد از مردان بعد از گریه کردن احساس بهتری داشته و آسان تر بر شرایط مسلط می شوند. معمولا زنان چهار برابر مردان گریه می کنند.

پزشکان معتقدند افرادی که احساسات خود را سرکوب می کنند علاقه بیشتری به استعمال سیگار و یا مصرف تنقلات، مواد چرب و شیرین پیدا می کنند که در درازمدت این رژیم غذایی باعث افزایش وزن و انواع بیماری ها در آنها می شود.

در این مطالعات همچنین مشخص شد همان قدر که گریه برای سازگاری بدن در مقابل تنش ها مفید می باشد، گریه نکردن و سرکوب کردن احساسات منفی، می تواند سلامتی انسان را به خطر اندازد. بدین معنی که فروخوردن و عدم بروز احساسات با بالا رفتن فشار خون، اختلالات قلبی، عروقی، تضعیف سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها ارتباط دارد.

براساس تحقیقات دانشکده هاروارد با سرپوش گذاشتن بر احساسات،  در واقع  افراد از سال‌ها زندگی خود چشم‌پوشی می‌کنند.

آخرین تحقیقات نشان داده است افراد با سرکوب کردن احساسات خود حداقل یک سوم زودتر از افرادی که نظر خود را بیان می‌کنند، می‌میرند.

این تحقیق که توسط دانشمندان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد و دانشگاه روچستر انجام شده است نشان داد، علت خطر مرگ زودرس در بین افرادی که نظر خود را به راحتی بیان نمی‌کنند ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

این تحقیق بر روی ۷۹۶ مرد و زن که متوسط سن آنان ۴۴سال بود انجام شد، و میزان سرکوب کردن احساسات در این افراد مورد بررسی قرار گرفت. این تحقیق ۱۲سال بعد در حالی که ۱۱۱ نفر از این افراد به دلیل سرطان و بیماری‌های قلبی از بین رفته ‌بودند، بازبینی شد.

بهتر است ورزش و موسیقی بخشی از زندگی ما باشد. هنگامی که مطالعه می کنیم لبخند به روی لب خود داشته باشیم.

توصیه می کنیم، به طرح و برنامه ریزی در هر سن و سالی که هستیم  اهمیت دهیم نه تنها به زمان حال بلکه به  آینده، آینده کوتاه مدت و بلندمدت. انتخاب مشاوری مسلط و دلسوز در این خصوص می تواند باتوجه به شرایط مالی و اهدافی که به دنبال آن هستیم بهترین انتخاب های ممکن را از نقطه نظر پوشش بیمه و سرمایه گذاری و کاهش مالیات به ما ارایه دهد تا دغدغه های مالی بر دیگر نگرانی های عاطفی افزون نشود و زندگی را برایمان مختل و غیرممکن سازد.

اقتباس از تحقیقی درPsychosomatic Research    ، سازمان بهداشت جهانی

*مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصان مربوطه نمی شود.

پرسش های خود را در زمینه  طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری  و بیمه های مختلف از طریق ایمیل news@insufin.com با ما در میان بگذارید.

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن    Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

www.insufin.com

                                                 www.youtube.com/sherkatbimeh