Farhad-Farsadi-n

بیمه منازل مسکونی برای اکثریت خریداران خانه و آپارتمان از اولویت ها است چرا که با داشتن وام بانکی قطعا موسسه مالی یا بانکی که وام را به خریدار اعطاء کرده نیاز به تأمین مالی دارد تا در صورت وارد شدن خسارت به خانه بتوانند از محل بیمه مربوطه خسارت جایگزین وام شود. برای خرید بیمه منازل مسکونی دانستن موارد ذیل بسیار مهم است چرا که باعث می شود هر یک از ما با حق انتخاب بتوانیم از حق بیمه کمتر بهره مند شویم:

۱ـ راه های استفاده از تخفیف بیمه ای:

الف ـ خانه ای که از نظر امنیتی و حفاظتی به ادوات هشدار دهنده مجهز باشد نزد شرکت بیمه از تخفیف ویژه ای برخوردار است. زنگ خطر برای دود ناشی از آتش – زنگ هشداردهنده برای ورود غیرمجاز(دزدی)- دوربین های کنترل کننده خانه که ۲۴ ساعته فعال است- وسایل اطفاء حریق- آبفشان اتوماتیک که در صورت آتش سوزی شروع به خاموش کردن آتش می کنند- نزدیکی به ایستگاه آتش نشانی و یا به شیر آب آتش نشانی که در اکثر کوچه و خیابان ها فراوان یافت می شود.

ب ـ تخفیف وفاداری خریدار بیمه به شرکت بیمه از مواردی است که در محاسبه حق بیمه موثر است. اگر سالیان سال است که با بروکر خود یا شرکت بیمه خاصی معامله می کنید یا ماشین و خانه خود را با یک شرکت بیمه تحت پوشش دارید بدانید که اقلا از تخفیف ۱۰ درصدی بهره مند شدید.

پ ـ عدم خسارت از موارد حساسی است که برای شرکت بیمه مهم تلقی می شود. اگر طی ۵ سال قبل روی بیمه خانه خود خسارتی دریافت نکرده باشید هم شرکت های بیمه بیشتری حاضرند به شما ارایه نرخ کنند و هم از تخفیف بیشتری برخوردار می شوید.

۲-حداکثر تعهد شرکت بیمه روی وسایل خاص:

اگر دارای اشیاء قیمتی هستید حتما از آنها عکس تهیه کنید و برایشان گزارش برآورد ارزش تهیه نمایید. معمولا کارشناسان خاصی در این زمینه وجود دارند که نسبت به برآورد ارزش اقدام می کنند. شرکت بیمه برای موارد ذیل تعهدات محدودی دارد که در صورت تحقق ریسک و بروز خسارت شاید شما به عنوان بیمه گذار(خریدار بیمه) نتوانید نسبت به جایگزین نمودن آن اقدام کنید:

-کامپیوتر و سافت ور-  مجسمه و تابلوهای نقاشی با ارزش – فرش و قالیچه  – جواهرات – پالتو پوست –  ساعت – پول نقد و سندهای با ارزش و اوراق بهادار  –  دوچرخه  – کلکسیون پول و تمبر

در صورت نیاز شما قادرید که خانه دوم یا اجاره ای و خانه ییلاقی (کاتج) خود را هم بیمه نمایید. پوشش های بسیار ارزشمند که طی چند سال گذشته به بیمه نامه ی خانه اضافه می شود عبارتند از:

دزدی هویت و گرفتن وام دوم روی خانه- بیمه قایق – بیمه وسایل بیزینسی روی بیمه خانه.

۳- عوامل تاثیرگذار در حق بیمه:

نوع اقامتی خانه که آیا یک خانواده در آن اقامت دارند یا بیشتر در ضمن کاندو است یا آپارتمان های استیجاری – نوع مصالح ساختمانی که در خانه به کار رفته است- سن و سال خانه- آیا در خانه نوسازی شده است؟ – زیربنای خانه- محل خانه در چه کد پستی است؟ نوع گرمایش خانه چیست و لوله کشی ها و سیم کشی ها از چه نوعی است.

برای بهره مندی از حق بیمه مناسب بهتر است هر چه اطلاعات در خصوص خانه خود را دارید در اختیار بروکر بگذارید تا ایشان از جانب شما قادر باشد با شرکت بیمه مربوطه مذاکره کند.

*فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاهها است.

farsadi@insurefar.com