۲۴ دسامبر تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۳

رضا مرزبان از مرز جان گذشت

Reza-Marzban

کانون نویسندگان ایران در تبعید در پیوند با درگذشت رضا مرزبان یکی از روزنامه نگاران بنام و پیشکسوت ایرانی بیانیه ای داده است که در زیر می خوانیم:

رضا مرزبان روزنامه­نگار پیش­کسوت، نویسنده و از یاران دیرین کانون نویسندگان ایران روز هفتم دی در پاریس دیده بر زندگی فرو بست.

مرزبان متولد ۱۳۰۷ بود و بیش از سی سال از عمر خود را در مهاجرتی اجباری گذراند. با این حال هیچ­گاه از کوشش در راه  آزادی بیان دست برنداشت. زندان و ممنوعیت قلم در رژیم سابق و تبعید شدن در حاکمیت کنونی تاوان همین کوشش بود. او سردبیر روزنامه­ی “پیغام امروز” اولین روزنامه­ی توقیف شده­ی پس از انقلاب در سال ۱۳۵۸ و همچنین یکی از استادان روزنامه­نگاری نو در ایران و از مؤسسان سندیکای روزنامه­ نگاران بود.

کانون نویسندگان ایران درگذشت رضا مرزبان را به خانواده­ی او و به جامعه­ی فرهنگی مستقل کشور تسلیت می­گوید. چراغ یادش همواره روشن باد!

کانون نویسندگان ایران ـ ۹/۱۰ /۱۳۹۲

جک استراو در راس یک هیأت پارلمانی به ایران می رود

رادیو امریکا: جک استراو وزیر امور خارجه سابق بریتانیا اعلام کرد هفته آینده در راس یک هیات پارلمانی به ایران خواهد رفت.

وزیر امور خارجه سابق بریتانیا سه شنبه آینده به همراه لرد نورمان لامونت ـ رهبر سابق محافظه کاران بریتانیا در پارلمان این کشور و وزیر اسبق اقتصاد – وارد تهران خواهد شد.

دیدار سه روزه این هیات به دعوت مجلس ایران انجام می شود، و نخستین دیدار یک هیات سیاسی بریتانیا از سال ۲۰۰۸ تا کنون از ایران است.

آقای استراو به دیلی تلگراف گفته است دعوت از هیات پارلمانی بریتانیا نشانه دیگری از کاهش تنش ها میان دو کشور از آغاز دوران ریاست جمهوری حسن روحانی است. به گفته جک استراو: «این نشانه خوبی از آرزویی جدی برای بهبود روابط دوجانبه است. من نمی خواهم تاکید بیش از حد کنم، اما حتماً مهم است.»

وزیر امور خارجه سابق بریتانیا دعوت از این گروه توسط مجلس ایران را نشانی از پذیرش رهبری روحانی از سوی گروههای دیگر سیاسی ایران خواند و گفت: «من هرگز در مورد صداقت روحانی شک نداشتم، اما فکر می کنم این دعوت از هیات بریتانیایی نشان از آن دارد که دیگران نیز رهبری او را پذیرفته اند.»

در اواسط آذرماه،  کاردار انتخابی غیرمقیم بریتانیا در تهران، نخستین سفر خود را به ایران انجام داد، و یک هفته بعد از آن نیز کاردار غیرمقیم ایران در لندن،  با مقام‌های آن کشور دیدار کرد.

بریتانیا سفارت خود را در تهران بعد از تظاهرات سازمان یافته گروهی از بسیجیان، و حمله به این سفارت در سال ۲۰۱۱ تعطیل کرد، و ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا به منظور حفظ امنیت اعضای سفارت، آنان را از ایران فراخواند و دستور داد سفارت ایران در لندن تعطیل شود و دیپلماتهای ایرانی اخراج گردند.

خبرگزاری مجلس ایران به نقل از یک عضو کمیسیون امنیت ملی نوشته است، این هیئت «علاوه بر جلسه با اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران، با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و مقام‌های سیاسی» ایران دیدار می‌کند. بر اساس همین گزارش هیات بریتانیایی از کاشان و اصفهان هم دیدار خواهد کرد؛ تا از «موثر نبودن تحریم‌ها بر ایران» مطلع شود .وزارت خارجه بریتانیا گفته از جزئیات این سفر مطلع است.

 

ایجاد تشنج در بند ۳۵۰ و انتقال سه زندانی به انفراد

زیدآبادی، عرب گل و بهاور به انفرادی منتقل شدند

خبرگزاری هرانا – صبح روز دوشنبه (۹دی) در پی اعلام چند تن از عوامل محبوس وزارت اطلاعات در ۳۵۰ زندان اوین مبنی بر برپایی راهپیمایی ۹دی بر علیه زندانیان سیاسی عقیدتی و حضور نیروهای وزارت اطلاعات در جلوی درب ورودی بند ۳۵۰ فضای این بند متشنج شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از آن یکی از زندانیان امنیتی با تطمیع وزارت اطلاعات اقدام به سر دادن شعارهایی بر علیه زندانیان سیاسی – عقیدتی کرده و موجب ناراحتی و برخورد آنان شد که در این بین طی اقدامی عجیب و ناعادلانه از سوی مسولین زندان، سه زندانی به نامهای عماد بهاور، حسن اسدی زیدآبادی و بهزاد عرب گل به سلولهای انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شدند.

قابل ذکر است از سال گذشته عباسی نماینده وزارت اطلاعات با حضور در بند ۳۵۰ زندان اوین اقدام به ایجاد تنش و درگیری مینماید که بنا به اطلاعات به دست آمده ، اتفاقات صورت گرفته و تحریک زندانیان سیاسی عقیدتی در روز جاری با هماهنگی وی صورت گرفته است.

 

 

لغو سخنرانی فرمانده بسیج در مراسم ۹ دی به دلیل تعداد حاضران

رادیو فردا: میدان فلسطین تهران روز دوشنبه، ۹ دی، در حالی شاهد اجتماع مخالفان جنبش اعتراضی سال ۱۳۸۸ بود که رسانه‌های داخلی از لغو سخنرانی محمدرضا نقدی، فرمانده بسیج ایران، به دلیل تعداد اندک حاضران در این برنامه خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سخنرانی آقای نقدی یکی از برنامه‌های از پیش اعلام شده این تجمع بود، اما او «پس از مشاهده جمعیت شرکت‌کنندگان در میدان فلسطین ترجیح داد که سخنرانی نکند و تجمع را ترک کرد.»

این خبرگزاری تعداد حاضران در مراسم را حدود ۳۰۰ نفر تخمین زده است که به «سر دادن برخی شعارها در حمایت از ۹ دی و مداحی به مناسبت ایام عزاداری دهه سوم ماه صفر پرداختند.»

روز ۹ دی ۱۳۸۸ جمعی از حامیان حکومت ایران در تقابل با حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش اعتراضی سبز، در میدان انقلاب تهران اجتماع کردند و خواستار محاکمه و حتی اعدام مخالفان شدند.

امسال نیز با نزدیک شدن به روز ۹ دی موج تازه‌ای از اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های چهره‌های نزدیک به حکومت ایران علیه معترضان سال ۱۳۸۸ شکل گرفت، چنان‌ چه رسانه‌ها از انتشار یک کتاب ۹ جلدی در این‌ باره خبر دادند که «دایره‌المعارف فتنه ۸۸» نام دارد.

در عین حال وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، از وجوه دیگر تبلیغات حکومتی به مناسبت ۹ دی گزارش داده است که شامل چاپ بنرها و عکس‌ها می‌شود.

این وب‌سایت می‌نویسد که علی‌رغم همه این تبلیغات «هیچ نشان جدی از حضور مردم و دانشجویان در مراسم ۹ دی به چشم نیامد» و حتی «تعداد کثیری» از همان جمعیت اندک شرکت‌کنندگان نیز «از عوامل برگزارکننده مراسم و کادر رسمی نهادهای دولتی بودند.»

حامیان حکومت ایران از روز ۹ دی ۱۳۸۸ با عناوینی مانند «حماسه»، «یوم‌الله» و «روز بصیرت» نام می‌برند و آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز گفته است که «روز ۹ دی در تاریخ خواهد ماند.»

سه نفر در حمله به اردوگاه لیبرتی مجاهدین کشته شدند

صدای امریکا: خبرگزاری رویترز از اصابت چند راکت به “کمپ لیبرتی” مجاهدین خلق در بغداد در روز پنجشنبه پنجم دی  خبر داده است. مجاهدین خلق می گویند ۳ تن از ساکنان این اردوگاه کشته و چندین نفر دیگر به شدت مجروح شدند. یک گروه اسلامگرای شیعه مسئولیت حمله را برعهده گرفته است.

مجاهدین خلق با حاکمیت ایران مخالف است و طی جنگ ایران و عراق در کنار نیروهای عراقی علیه ایران جنگید. مجاهدین خلق به دنبال سرنگونی حاکمیت صدام حسین و روی کار آمدن دولت شیعه در بغداد، دیگر مانند سابق در عراق پذیرفته شده نیستند.

شاهین قبادی، یک سخنگوی مجاهدین خلق در پاریس به رویترز گفت اردوگاه لیبرتی هدف ده ها راکت قرار گرفت.

حال چندین تن از مجروحان وخیم گزارش شده است. به گفته آقای قبادی شمار مجروحان بیش از ۵۰ نفر است. مجاهدین خلق دولت نوری المالکی، نخست وزیر عراق را متهم به انجام حمله کرده و می گویند پیشاپیش برگزاری انتخابات در سال آینده میلادی در عراق، بغداد به دنبال جلب حمایت تهران است.

مقامات عراقی بارها هرگونه دخالت در حملات علیه مجاهدین خلق را رد کرده اند.

در اقدامی نادر، واثق البطاط، فرمانده نیروهای شبه نظامی ارتش المختار، در گفت و گو با خبرگزاری رویترز گفت این گروه ۲۰ راکت کاتیوشا را به اردوگاه لیبرتی پرتاب کرده است.

او ضمن متهم کردن مجاهدین خلق به ارتباط با سیاستمداران شیعه و سنی مرتبط با القاعده، گفت:”ما از دولت خواسته ایم که آن ها را از عراق اخراج کند اما هنوز اینجا هستند.”

وزارت خارجه آمریکا  حمله اخیر به کمپ لیبرتی را محکوم کرد و دولت عراق را به انجام اقدامات بیشتر برای تامین امنیت این اردوگاه در مقابل خشونت های احتمالی در آینده ترغیب کرد.

ارتش المختار، یک گروه تقریبا جدید شبه نظامی شیعه است و ادعا می کند که از سوی ایران تامین مالی می شود. البطاط، رهبر سابق شبه نظامیان کتائب حزب الله (عراق) است.

شهریار کیا، یک سخنگوی دیگر مجاهدین خلق که در اردوگاه لیبرتی زندگی می کند می گوید حدود سه هزار نفر از اعضای این سازمان در لیبرتی ساکن هستند. او گفت ساکنان اردوگاه از بیم حملات بیشتر از کانتینرها خارج نمی شوند.

منابع پلیس حمله به مواضع مجاهدین خلق را تایید کرده و گفته اند که ۴ تن از مجروحان به بیمارستانی در غرب بغداد منتقل شده اند.

در حمله ای که در ماه سپتامبر علیه اردوگاه اشرف در شمال بغداد انجام گرفت، بیش از ۵۰ تن از آنان کشته شدند. این حمله از سوی آمریکا و بریتانیا به شدت محکوم شد.

—-

یک فرمانده سپاه خواهان تشدید حصر رهبران مخالف شد

رادیو امریکا: مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی را فتنه گر و تلویحا کودتاگر خواند و گفت حصر آنها باید تشدید شود.

این فرمانده سپاهی به خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران گفت: «در هیچ‌ کجای جهان به کودتاگران فرصت مدیریت مجدد داده نمی‌شود و اگر این فرصت داده شود، اشتباه است.»

مسعود جزایری بدون نام بردن از کسی، گفت «دو ضلع از سران فتنه در حصر نیستند در حالی که باید می‌ بودند و آنها دارند در خارج از حصر، فتنه را مدیریت می‌کنند.»

سران فتنه، اصطلاحی است که جناح موسوم به اصولگرایان و نیروهای امنیتی و نظامی بیشتر در مورد میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی استفاده می کنند.

پیش از این، علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی از طولانی شدن حصر رهبران معترضان در ایران انتقاد کرده بود. علی مطهری قوه قضاییه جمهوری اسلامی را متهم کرد که مستقل نیست و از نیروهای امنیتی دستور می گیرد.

منتقدان سپاه پاسداران می گویند این نیرو نباید وارد مسائل سیاسی شود.

از سوی دیگر، محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی، به خبرگزاری ایسنا گفت اتهامات رهبران معترضان باید در دادگاه عادلانه رسیدگی شود.

به گزارش روز دوشنبه ایسنا، آقای علوی گفت: «چه سران فتنه و چه هر فرد دیگری که خلاف کرده باشد، باید در محکمه‌ای عادل به اتهاماتش رسیدگی شود.»

او همچنین راه پیمایی دولتی ۹ دی ۱۳۸۸ را «واکنش فراگیر مردم» خواند و گفت این راه پیمایی نشان داد مردم به «دین و مقدساتشان» پایبند هستند.

در عاشورای ۱۳۸۸ و در جریان اعتراضات گسترده خیابانی به نتیجه انتخابات، شماری از معترضان توسط نیروهای امنیتی کشته شدند. یکی از کشته شدگان نیز علی موسوی، خواهر زاده میرحسین موسوی بود.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی بعد از گذشت ۴ سال گفت شماری از معترضان در تهران در عاشورا بدست نیروهای انتظامی کشته شدند. تاکنون عامل قتل علی موسوی معرفی نشده است.

در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری، حامیان حسن روحانی از او خواستند رهبران معترضان را آزاد کند.

 هشت نفر در حمله به مقر پلیس در چین کشته شدند

رادیو امریکا: پلیس در منطقه ناآرام  سین جیانگ، واقع در غرب چین می گوید ۸ مهاجم در حمله به یک پاسگاه پلیس به ضرب گلوله کشته شدند. با این رویداد، شمار کشته شدگان درگیری های این استان از ماه نوامبر به ۳۵ نفر افزایش یافت.

مقامات همچنین می گویند یک نفر از ۹ مهاجم دستگیر شد. حمله پیش از طلوع آفتاب در روز دوشنبه صورت گرفت. مقامات گزارشی از تلفات احتمالی نیروهای پلیس نداده اند.

 دولت محلی در بیانیه ای مهاجمان را اوباشی توصیف کرد که با چاقو در حوالی ۶:۳۰ بامداد به یک پاسگاه پلیس در یارکاند، نزدیک شهر کاشغر حمله و مواد منفجره به سمت پاسگاه پرتاب کردند. بیانیه می گوید مهاجمان خودروهای پلیس را آتش زدند.

پیشتر در اوایل ماه دسامبر، پلیس ۱۴ نفر را در یک شورش در نزدیکی کاشغر به ضرب گلوله کشت.

از ماه آوریل، طبق آمار رسانه دولتی چین، طی خشونت های مختلف در سین جیانگ دست کم ۹۱ نفر از جمله چند مامور پلیس کشته شده اند.

سخنگوی وزارت امورخارجه چین در یک کنفرانس خبری گفت حملات اخیر نشانه جدی بودن تهدید جدایی طلبی، افراط گرایی، و تروریسم است. او گفت دولت چین به عاملان این اقدامات طبق قانون سخت حمله خواهد کرد.

در سین جیانگ، بسیاری از اقلیت مسلمان اویغور، از محدودیت های دینی و زبانی علیه خود ناراضی هستند و از دولت می خواهند آزادی های بیشتری به آنها بدهد.

در ماه اکتبر یک خودرو در میدان تیانانمن، میدان توریستی پکن چند توریست را زیر گرفت. سه نفر در خودرو و دو رهگذر کشته شدند. چین می گوید آن حمله توسط شبه نظامیان مسلمان صورت گرفت. از آن زمان چین اقدامات امنیتی را افزایش داده است.

سین جیانگ در گذشته نیز شاهد نا آرامی ها بوده است که دولت مقصر آنها را گروه شورشی جنبش اسلامی ترکستان خوانده است. اما بسیاری از کارشناسان نسبت به وجود این گروه به عنوان یک گروه منسجم ابراز تردید می کنند.

انفجار در یک شهر روسیه چندین کشته برجای گذاشت

رادیو امریکا: مقامات روسی می گویند بر اثر انفجار در یک اتوبوس در شهر جنوبی ولگاگراد در روز دوشنبه، دست کم ۱۴ نفر کشته شدند. پلیس می گوید یک بمب گذار مرد عامل حمله بوده است.

این انفجار تنها یک روز پس از بمب گذاری انتحاری در ایستگاه قطار این شهر صورت می گیرد که ۱۷ کشته بر جای گذاشت.

مقامات همچنین اعلام کردند که دست کم ۲۰ نفر در انفجار روز دوشنبه نیز زخمی شدند که علت آن احتمالا بمب گذاری در اتوبوس برقی بوده است.

حمله در ساعات شلوغ صبح روز دوشنبه صورت گرفت. اتوبوس نابود شد و پنجره های ساختمان های اطراف شکست.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت هیچکدام از انفجارها را بر عهده نگرفته است. روسیه به زودی میزبان بازی های المپیک زمستانی در شهر سوچی است. سوچی ۶۵۰ کیلومتری جنوب غربی ولگاگراد است.

شبه نظامیان اسلامگرا تهدید کرده اند بازی های المپیک زمستانی را با اخلال مواجه کنند.

سخنگوی یک کمیته تحقیقاتی گفت یک زن عامل انفجار انتحاری روز یکشنبه بوده است. او گفت بمب مقابل حسگرهای فلز که در ورودی ایستگاه کار گذاشته شده اند، منفجر شد. ده ها نفر در آن حمله مجروح شدند. مقامات آنچه که می گویند سر بمبگذار است را پیدا کرده اند و می گویند این زن از منطقه نا آرام داغستان آمده بود.

در یک حمله انتحاری دیگر در ولگاگراد که یک زن آن را در ۲۱ اکتبر انجام داد، ۵ نفر کشته و ۳۰ نفر مجروح شدند. مقامات گفتند او نیز از داغستان آمده بود. داغستان در حال حاضر مرکز یک شورش اسلامی در شمال قفقاز است.

اوایل ماه ژوییه، داکو عمروف رهبر شورشیان اسلامگرای شمال قفقاز پس از یک سال، پایان مهلت توقف حمله علیه غیرنظامیان را اعلام کرد.

کرملین روز دوشنبه اعلام کرد ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دستور داده است سازمان ضد تروریستی کشور امنیت را در ولگاگراد و دیگر نقاط روسیه افزایش دهد.

اوباما و کلینتون، محبوبترین چهره های سال آمریکا

رادیو امریکا: مردم آمریکا پرزیدنت باراک اوباما و هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه پیشین کشور را محبوب ترین مرد و زن در قید حیات در جهان در سال ٢٠١٣ خواندند.

براساس نتایج نظرسنجی شرکت «گالوپ» که روز دوشنبه ٣٠ دسامبر منتشر شد، اوباما برای ششمین بار متوالی در فهرست سالانه این شرکت در صدر قرار گرفت. این سازمان نظرسنجی اعلام کرده است که این رتبه برای یک رئیس جمهوری بر سر قدرت در ایالات متحده امری معمول محسوب می شود.

برپایه اطلاعات این شرکت، درصد افرادی که وی را به عنوان محبوب ترین چهره سال انتخاب کردند از ٣٠ درصد سال ٢٠١٢ به ١۶ درصد کاهش یافته است.

دیدگاه عمومی در مورد تایید عملکرد رئیس جمهوری در طی سال گذشته به دلیل مشکلاتی که در تارنمای وزارت بهداشت برای ثبت نام برای خدمات درمانی پدید آمد و نیز تصویب لوایح قانونی معوقه عاملی برای افت محبوبیت او در مقایسه با سال گذشته بوده است.

در این نظرسنجی، خانم کلینتون نیز برای دوازدهمین سال متوالی در زمره محبوب ترین بانوان جهان قرار گرفته است. نام هیلاری کلینتون ١٨ بار در این فهرست قرار گرفته که بیش از هر خانم دیگری در تاریخ انجام این نظرسنجی محبوبیت داشته است.

۱۵درصد از مردم آمریکا که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند، هیلاری کلینتون، بانوی اول و سناتور پیشین ایالات متحده را در صدر فهرست محبوب ترین شخصیت های سال قرار دادند در حالی که براساس ارقام نظرسنجی سال گذشته، ٢١ درصد از خانم کلینتون به عنوان محبوب ترین شخصیت زن سال ستایش کرده بودند.

شرکت «گالوپ» تاکید کرده است این اطلاعات حاصل نظرسنجی از ١ هزار و ٣١ بزرگسال است که بین ۵ و ٨ دسامبر در این به پرسش ها پاسخ داده بودند.

اسرائیل سومین گروه از زندانیان فلسطینی را آزاد کرد

رادیو آلمان: گروه دیگری از فلسطینیان از زندان‌های اسرائیل آزاد شدند. تل‌آویو این اقدام را در راستای عمل به تعهدات خود برای از سرگیری مذاکرات صلح انجام داد. آزادی زندانیان با استقبال آمریکا و اعتراض خانواده قربانیان اسرائیلی مواجه شد.

اسرائیل در نخستین ساعات سه‌شنبه (۳۱ دسامبر/ ۱۰ دی) ۲۶ زندانی فلسطینی دیگر را که از مدت‌ها پیش در این کشور زندانی بودند، آزاد کرد. در ماه‌های اوت و اکتبر هم ۵۲ زندانی فلسطینی در قالب دو گروه به خانه بازگشته بودند.

آزادی تدریجی گروهی از زندانیان فلسطینی در راستای عمل به تعهدات برای ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه انجام می‌شود. دو طرف در ماه اوت و پس از سه سال وقفه مذاکرات صلح را از سر گرفتند.

زندانیانی که بامداد سه‌شنبه به خانه بازگشتند، از دست‌کم ۱۹ سال پیش در زندان‌های مختلف اسرائیل در حبس بوده‌اند. بیشتر این زندانیان به دلیل کشتن غیرنظامیان یا سربازان اسرائیلی به حبس ابد محکوم شده بوده‌اند.

۱۸ تن از افراد آزادشده به کرانه باختری رود اردن بازگشتند. این افراد در نخستین ساعات سه‌شنبه در رام‌الله مورد استقبال محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و بستگان‌شان قرار گرفتند. ۵ زندانی آزادشده هم به شرق بیت‌المقدس و ۳ تن دیگر به نوار غزه رفتند.

محمود عباس اعلام کرد که “پیش از آزادی همه زندانیان فلسطینی” پیمان صلح دائمی با اسرائیل منعقد نخواهد شد. هنوز حدود ۵ هزار فلسطینی در اسرائیل زندانی هستند.

واکنش‌ها به آزادی زندانیان

جان کری آزادی زندانیان فلسطینی را “گامی مثبت” خواند. وزیر خارجه آمریکا که نقش برجسته‌ای در موافقت دو طرف با از سرگیری گفت‌وگوهای صلح داشته، اول ژانویه (۱۱ دی) به منطقه سفر خواهد کرد. دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در برنامه سفر چند روزه جان کری قرار دارد.

انجمن قربانیان اسرائیل اما زندانیان رهایی‌یافته از بند را “بمب‌های ساعتی” خوانده است. دادگاه عالی اسرائیل روز دوشنبه دادخواستی را رد کرد که در آن بستگان قربانیان حملات در اسرائیل، خواستار در حبس ماندن زندانیان پیشین فلسطینی شده بودند. بستگان ۱۵۰ قربانی شامگاه دوشنبه و در واکنش به تصمیم دادگاه، در برابر محل اقامت نتانیاهو در اورشلیم (بیت‌المقدس) تجمع کردند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پیش از این موافقت کرده بود که ۱۰۴ زندانی فلسطینی در ۴ مرحله از زندان‌های اسرائیل آزاد شوند.

گفت‌وگوهای صلح خاورمیانه ماه‌هاست پیشرفت ملموسی نداشته‌اند. یکی از دلایل اختلاف دو طرف ادامه شهرک‌سازی‌های اسرائیل در مناطق فلسطینی است. مذاکرات در سال ۲۰۱۰ هم به همین دلیل متوقف شد و تا سال ۲۰۱۳ از سر گرفته نشد.

اسرائیل در پی پیروزی بر اعراب در جنگ شش روزه (سال ۱۹۶۷) بخش‌هایی از سرزمین‌های فلسطینی را اشغال کرد. از آن زمان تا کنون حدود نیم میلیون نفر یهودی در شهرک‌های ساخته‌شده در این اراضی ـ شرق بیت‌المقدس و کرانه غربی رود اردن ـ اسکان داده شده‌اند.

انتظار می‌رود روز سه‌شنبه طرح جدیدی برای توسعه شهرک‌های یهودی‌نشین در این مناطق معرفی شود. گفته می‌شود که دولت اسرائیل برای جلب رضایت احزاب راست‌گرای تندرو به شهرک‌سازی‌ها ادامه می‌دهد.