ماز جبرانی

ماز جبرانی

روز شنبه آینده ۲۵ ژانویه جشن همیاری مالی بنیاد پریا در تالار «له پارک» واقع در شماره ۸۴۳۲ خیابان لزلی (Leslie&HWY7) برگزار می شود. این جشن از ساعت هفت غروب شروع می شود و تا یک پس از نیمه شب ادامه خواهد داشت. ماز جبرانی کمدینی که برنامه های استندآپ کمدی او طرفداران زیادی دارد، گرداننده این برنامه خواهد بود. ژیان قمشی، برنامه ساز و گوینده محبوب و پرشنونده و صاحب نام رادیو و تلویزیون سی بی سی هم قرار است در این جشن حضور یابد.

ماز (مازیار) جبرانی بازیگر و کمدین روی صحنه (استندآپ کمدین) ایرانی- آمریکایی، در اسفند ۱۳۵۰ در تهران به دنیا آمد و در کالیفرنیا بزرگ شد. ماز تحصیلات دانشگاهی اش را تا مقطع دکترا در رشته ی علوم سیاسی در دانشگاه یو سی ال ای ادامه داد ولی آن را نیمه تمام گذاشت و در نهایت به هنر صحنه روی آورد. او با همسر هندی-آمریکایی خود در کالیفرنیا زندگی می کند.

وی چهره شناخته‌شده کمدی آمریکاست که در سریال های تلویزیونی پرطرفداری همچون نظم و قانون (Law&Order)، جناح غربی (The West Wing)، بدون ردپا (Without a Trace)، (NYPD Blue)، اورژانس (ER) و مالکوم وسطی (Malcolm in the Middle) و چند فیلم سینمایی از جمله مریم، دیوید، جمعه بد، سنجاقک و مترجم شفاهی به همراه نیکول کیدمن و شان پن ایفای نقش کرده است.

ماز جبرانی در آمریکا شناخته شده است و تاکنون در بسیاری از کانال ها و برنامه های تلویزیونی از جمله سی ان ان و برنامه ی پربیننده ی جی لنو حضور پیدا کرده است. ماز جبرانی یکی از اعضای اصلی “محور شرارت” (Axis of Evil) بود که برای اولین بار هنرمندان طنزپرداز خاورمیانه ای تبار در یک تور سCover-1473راسری جهانی در سال ۲۰۰۷ برنامه اجرا کرد و این برنامه ها از تلویزیون های آمریکایی نمایش داده شد و دی وی دی آن نیز به معرض فروش گذاشته شد.

جبرانی در بسیاری از کارهای خود سعی میکند تا با طنز برخوردهای متعصبانه و کلیشه ای در آمریکا را بر علیه ایرانیان، اعراب و مسلمانها به تمسخر بگیرد چرا که طنز در آمریکا از موثرترین روش های ارتباط با مردم است. طنز جبرانی از چند لایگی خاصی بهره مند است. او با موضوع های سیاسی اجتماعی و خبرهای روز رفتاری می کند که در نظر نخست ساده و سرراست و دست یافتنی می نماید، اما با هر بار شنیدن مخاطب به وجه و صورت و لایه ی دیگری از طنز او دست می یابد. او به یک جانبه نگری و قضاوت ساده لوحانه ای که نسبت به اهالی خاورمیانه وجود دارد، با وسیله ای که برای مردمان این سوی دنیا شناخته شده است، تلنگر می زند. او با هوشمندی به پیرامون خویش نگاه می کند و با همین نگاه تیز است که کجی و کولگی دنیا را می بیند و به زبان شیرین و زیبای طنز بازآفرینی می کند. او ترس و ترور و توحشی را که در دنیا هست وارد طنزش می کند و با گذراندن از صافی زبان موثر طنز، ترس و زشتی آن را می گیرد.

به مناسبت همکاری ماز جبرانی در برگزاری این جشن و اجرای آن با او گفت وگویی داشتیم که می خوانید.

شما پیش از این هم با بنیاد پریا همکاری داشته اید. با چه انگیزه ای با بنیاد پریا کار کرده و می کنید؟ به نظر شما اهمیت وجودی بنیادهایی چون بنیاد پریا برای جامعه ما چیست؟

ـ من معتقدم بنیاد پریا نقش مهمی در جامعه ایرانیان کانادا بر عهده دارد. بله بنیاد پریا در گذشته هم برنامه های زیادی داشته و از جمله برنامه  ویژه جمع آوری کمک های مالی داشته و من هم در آن برنامه ها شرکت و همکاری داشته ام. گردانندگان بنیاد پریا با  دریافت کمک های مالی، مرکزی برای ایرانیان در تورنتو ساخته اند. به نظر من هرچقدر پریا موفق و موفق تر شود، می تواند نمونه بهتر و بهتری برای همه جوامع ایرانی در چهارگوشه جهان باشد.

فکر می کنم شما فعالیت های بنیاد پریا را دنبال می کنید. ارزیابی تان از فعالیت های این بنیاد برای جامعه ایرانیان تورنتو چیست؟

ـ من در لس آنجلس زندگی می کنم بنابراین شاهد همه جزئیات فعالیت های بنیاد نیستم، اما تا آنجا که دیده و شنیده ام، پریا برای اعتلا، رفع نیازهای مهم و عمده اجتماعی و فرهنگی ایرانیان گام های بلندی برداشته و فعالیت های گسترده ای کرده و می کند. به عنوان مثال مرکزی که پریا برای ایرانیان در تورنتو ساخته، کاری است که من در هیچ جای دنیا ندیده ام.

در جشن  بنیاد پریا شما چه نقشی بر عهده دارید؟

من میهماندار و مجری برنامه هستم.

بنیاد پریا یک سازمان غیر دولتی است و این نوع سازمانها بیشتر هزینه ها و مخارجشان را خودشان تامین می کنند. با توجه به این موضوع شما چه پیشنهادهایی برای اعضای جامعه برای کمک به بنیاد پریا جهت ادامه کارش دارید؟

ـ خوب این بستگی به مردم دارد که چطور از سازمانی مثل پریا بخواهند پشتیبانی کنند. من فکر می کنم آنچه پریا برای جامعه ما می کند، بسیار سودمند و ضروری است. با توجه به اهمیت این موضوع اگر مردم بتوانند خوب است به این سازمان کمک مالی بکنند و یا اینکه قسمتی از وقتشان را داوطلبانه در اختیار پریا بگذارند و در کارهای اجرایی به فعالیت های آن کمک کنند. این کمک ها بر کار و فعالیت بنیاد پریا برای جامعه تاثیر بسیار خواهد گذاشت. شرکت در جشن همیاری مالی پریا یکی از همین فرصت ها برای کمک به بنیاد پریاست.