Mohammad-Rahimian

این روزها مرگ فردی ناشی از یکی از انواع سرماخوردگی یا بیماری آنفلوانزای پرندگان در آلبرتا در کانون خبرها قرار گرفته است. اهمیت خبر به این دلیل است که این مورد اولین مورد گزارش شده از آنفلوانزای پرندگان در آمریکای شمالی است وگرچه احتمال انتقال و شیوع آن بسیار ضعیف است، اما در صورت انتقال می تواند به بحران و در معرض خطر قرار گرفتن زندگی تعداد بسیاری از انسانها منجر شود. به دلیل هشدارهای مکرر، در گفتگوهای این روزها، سئوالات بسیاری در زمینه ی آنفلوانزا مطرح می شود. پاسخ شفاف به این سئوالات می تواند سبب کاهش نگرانی و پیشگیری از شیوع آنفلوانزا گردد.

شاید شنیده یا خوانده باشید که نام ویروس معمولن با نام منطقه یا کشور به همراه شماره ها و علایم خاصی می آید به عنوان مثال ویروس آنفلوانزا “A / Moscow / 10 / 1999 / H3N2” که به ترتیب به نوع مولکول های H و N – سال جداسازی و شناسایی ویروس ـ شماره جداسازی ـ منطقه ی شیوع و تیپ ویروس اشاره می کند. در کنار آن نیز ممکن است نام میزبانی که از آن ویروس جدا شده بیاید، مانند آنفلوانزای پرندگان یا خوکی.

مورد اخیر گزارش شده ی آنفلوانزا در آلبرتا از نوع H5N1 و پرندگان بوده است. سازگاری این ویروس ها در پرندگان آّبزی، این پرندگان را به عنوان مخزن طبیعی این ویروس ها معرفی کرده است. این ویروس ها می توانند با شکستن سد بین گونه ای و انتقال به پستاندارانی مثل خوک، اسب و انسان باعث انتقال بیماری شوند. انواع فوق حاد H5 و H7 و نوع ویروس با بیماری زایی کم H5 به دلیل انتقال مستقیم آنها به انسان بیشتر مورد توجه هستند.

در طی سال های گذشته آلودگی و مرگ تعداد بسیار زیادی از پرندگان و نیز انسان ها گزارش شده است مانند موارد سال ۱۹۹۷ در هنگ کنگ و ۱۹۹۸ در ایران. آلودگی مرغداری ها سبب خسارت بسیار زیادی به صنعت طیور در دنیا گردید و آزمایشات، انتقال ویروس به کارکنان مرتبط با طیور را نیز تایید کردند.

یکی از مهمترین راه های انتقال آنفلوانزای پرندگان، جابجایی پرندگان است که یا به صورت طبیعی در طی مهاجرت آنها و یا تجارت پرندگان زینتی اتفاق می افتد. در سال ۲۰۰۶ در تالاب انزلی حدود ۳۰۰ لاشه ی قوی وحشی یافت شد که بررسی ها نشان داد این قوهای وحشی مهاجر به نوع H5N1 آلوده بودند و به نام swan/Iran/Z101/2006(H5N1) گزارش شد. یکی از توصیه های جدی کنترل آنفلوانزای پرندگان این است که در صورتی که در پیرامون محیط زندگی خود با لاشه ی پرنده ای روبرو شدید هرگز به آن دست نزده و بلافاصله مراجع بهداشتی مربوطه را در جریان بگذارید.

پرندگان مهاجر می‌توانند فرم ضعیف این ویروس را برای مسافت های طولانی با خود حمل کنند بدون اینکه علایمی را از خود نشان دهند و یا در تعداد بالایی دچار مرگ و میر شوند. بنابراین حذف امکان ارتباط پرندگان وحشی با پرندگان اهلی و یا ورود آنها به مرغداری ها مهم است.

پیشنهاد بیمه های سلامتی نظیر تکمیلی (دارو- دندان – فیزیوتراپی- ماساژتراپی و ….)  بیماری های سخت، ناتوانی جسمی و از کارافتادگی و مراقبت ویژه می تواند سطح و نوع زندگی Life style  افراد را در زمان نیاز محفوظ بدارد.

اقتباس: سازمان بهداشت جهانی و با همکاری خانم دکتر لیلا واحدی (ایمونولوژیست)

*مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصان مربوطه نمی شود.

پرسش های خود را در زمینه  طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری  و بیمه های مختلف از طریق ایمیل news@insufin.com با ما در میان بگذارید .

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن    Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است.

 www.insufin.com

                                 www.youtube.com/sherkatbimeh