استفن هارپر در نطق انتخاباتی خود با ایراد جمله«مردم عادی به هنر اهمیت نمی دهند.» جنجال بزرگی در میان مخالفان خود ایجاد کرد.



 

شماره ۱۱۹۷ ـ ۲  اکتبر ۲۰۰۸


 

هارپر: مردم عادی به هنر اهمیت نمی دهند


 

استفن هارپر در نطق انتخاباتی خود با ایراد جمله«مردم عادی به هنر اهمیت نمی دهند.» جنجال بزرگی در میان مخالفان خود ایجاد کرد. دولت هارپر بودجه ۴۵ میلیون دلاری مربوط به بخش فرهنگ و هنر را قطع کرد و نخست وزیر طی سخنرانی ۲۳ سپتامبر خود اظهار داشت: «قشر متوسط جامعه هیچ وجه مشترکی با هنرمندانی که مدام در جشن ها و مهمانی های بزرگ شرکت می کنند، ندارند».


 استفن هارپر نخست وزیر کانادا

به گزارش تورنتو استار او در کمپین انتخاباتی خود در ساسکاچوان گفت:«وقتی مردم عادی از سر کار به منزل می آیند، تلویزیون را روشن می کنند و با صحنه یک جشن اشرافی روبرو می شوند که با کمک هزینه دولتی بر پا شده و مالیات دهندگان را تحت فشار بیشتری قرار می دهند، قطعا مقوله هنر و فرهنگ جایگاه خود را از دست می دهد». لیکن رهبران دو حزب لیبرال و ان دی پی رقیب خود را به کوچک شمردن هنر و هنرمندان متهم کردند. دیان معتقد است در آرمان محافظه کاران هنرجایگاهی ندارد و لیتون نیز اظهار می کند:«اگر هارپر در انتخابات پیشین دولت اقلیت تشکیل نداده بود، تا کنون "سی بی سی" را فروخته بود و بنیاد فرهنگ کانادا را بر باد می داد».


 

به نقل از برخی خبرگزاری ها، هارپر بدون توجه به اظهارات رقبای خود در یک نطق مطبوعاتی با لحنی دوستانه بیان کرد، شخصا بودجه سازمان فرهنگ کانادا را هشت درصد افزایش داده است ولی این بودجه نمی تواند تمامی هنرها را پوشش دهد.

لیتون در پاسخ به این گفته هارپر گفت:«او با سخنانش نشان می دهد چه میزان از مقوله فرهنگ و هنر دور است. بسیاری از هنرمندان نه تنها ثروتی ندارند، بلکه درآمد بسیار ناچیزی داشته و در فقر روزگار می گذرانند».

رهبر حزب لیبرال نیز در نطق انتخاباتی خود در یک استودیوی فیلمسازی در ونکوور اعلام کرد:« ما باید این مرد را متوقف کنیم. او همه را علیه هم می شوراند. او مردم را نسبت به هنرمندان بدبین می کند. حتی نمی داند درآمد متوسط یک هنرمند در سال ۲۳ هزار دلار است. آنها باید خانه هایی مجلل و لباسهایی زیبا برای شرکت در جشن ها داشته باشند. صنعت فرهنگ و هنر کانادا از غنای زیادی برخوردار است و باید آزادی آن را حفظ کنیم. لیکن این مرد می خواهد تمامی فیلم های ما را سانسور کند».


 

کندین پرس گزارش داد تنها رهبر حزبی که در طرح ها و سخنرانی های انتخاباتی خود اشاره ای به مبارزه با فقر نکرده است، هارپر است و این مسئله واقعا شرم آور است. به گفته فیل فانتن، رئیس مجلس بومیان کانادا (اقوام اولیه) : «بسیاری از جوانان بومی کانادا در شرایط بدی با فقر دست و پنجه نرم می کنند. ما  در یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا زندگی می کنیم، لیکن در جای جای کشور سایه فقر بر سر ساکنان بومی کانادا سنگینی می کند».


 

پلاتفرم انتخاباتی لیبرالها: کاهش مالیات ها و توازن بودجه


 

به گزارش خبرگزاری کندین پرس، حزب لیبرال برای جلب آرائ بیشتر، طرح جدید اقتصادی چهار سال آینده خود را در اختیار عموم قرار داد. در این برنامه طرح کاهش مالیات تا سقف ۵۵ بیلیون دلار گنجانده شده است. حزب لیبرال وعده داده تا کسری بودجه دولت را به حالت تعادل برگرداند. آنان تخمین زده اند با طرح ابتکاری افزایش مالیات بر آلاینده های محیط زیست و تولید کنندگان کربن حدود ۴۰ بیلیون دلار عائد دولت خواهد شد. لیبرال ها در باب طرح پیشنهادی خود که روز ۲۲ سپتامبر منتشر شد، یادآور شدند:«حزب لیبرال خود را موظف می داند تا به بهترین وجه ممکن مسئله کمبود بودجه را حل کند. ما روی مقوله مالیات کار کارشناسی زیادی انجام داده ایم و از این طریق مسئله کسر بودجه به سرعت مرتفع خواهد شد. تنظیم مسائل اقتصادی سر لوحه امور حزب لیبرال است».


 استفن دیان رهبر حزب لیبراال

طرح پیشنهادی لیبرال ها از سوی هارپر و حزب محافظه کار مورد انتقاد زیادی قرار گرفته است. هارپر بر این عقیده است که طرح یاد شده جامعه کانادا را به لبه پرتگاه خواهد برد. و پاسخ دیان به اعتراض هارپر چنین بود: «عدم وجود طرح اقتصادی و یا برنامه ای برای حمایت از نیازمندان و محرومان جامعه، عدم وجود سرمایه گذاری در بخش آموزش و زیر ساخت های آن، نقص وجود برنامه ای برای مبارزه با بحران تغییرات جوی از خصوصیات دولت هارپر است. در مجموع می توان گفت محافظه کاران هیچ دیدگاهی نسبت به آینده کشور و نسل آینده ندارند».


 

از دیدگاه حزب لیبرال، طرح ۷۲ صفحه ای ارائه شده با عنوان "مرفه تر، منصفانه تر و سبزتر"  یک دستور العمل جامع برای راهبری جامعه در قرن بیست و یکم به حساب می آید. این طرح به صورت زیربنایی بودجه شهرها و استان ها را افزایش خواهد داد و موجب رشد و شکوفایی اقتصادی در کشور خواهد شد. دیان متضمن تخصیص ۷۰ بیلیون دلار در پروژه های زیر بنایی طی ۱۰ سال شده است و هشت بیلیون دلار برای بهبود وضعیت سیستم حمل و نقل در نظر گرفته است. او دیگر تعهدات حزبش را به شرح ذیل اعلام کرد: تخصیص بودجه ۲۶۰ میلیون دلاری برای ایجاد خانه برای کم درآمدها، ۶۰ میلیون دلار برای درمان بیماران روانی، ۵۰۰ میلیون دلار کمک های خارجی جدید، و ۴۰۰ میلیون دلار برای سیستم آبرسانی شهری. رهبر حزب لیبرال وعده داد قرارداد کلونا (قرارداد دولت مرکزی وقت با بومیان کانادا به منظور رفاه بیشتر آنان) را به وضعیت پیشین بازگرداند و مبلغ پنج بیلیون دلار برای ارائه تسهیلات بهداشتی، درمانی، آموزشی و مسکن بومیان کانادا تخصیص دهد. او یادآور شد: دولت محافظه کار به این قرارداد توجهی نداشته است.


 

به گزارش تورنتو استار در متن طرح یاد شده، حزب لیبرال توجه زیادی به روابط بین الملل نشان داده و قصد دارد روابط خود را با برخی کشورهایی که قطع رابطه کرده از نو آغاز کند. از سوی دیگر حزب لیبرال قصد دارد برخلاف دولت محافظه کار با مجازات مرگ به شدت مبارزه کند و بویژه از طریق روابط بین الملل کانادایی هایی را که در دیگر کشورها در انتظار مجازات مرگ هستند، نجات دهد. از دیگر تعهدات قید شده در این طرح میتوان به تخصیص بودجه ۳/۱ بیلیون دلاری بهداشت و درمان، ۵/۱ بیلیون دلار برای حمایت از کودکان و ۲/۱ بیلیون دلار برای حمایت از دانشجویان اشاره کرد.


 

طرح ارائه شده حزب لیبرال کاملا دولت محافظه کار را نشانه گرفته و قصد دارد ارجحیت خود را به عرصه نمایش بگذارد. لیکن محافظه کاران معتقدند لیبرالها بودجه لازم برای این طرح ها را نمی توانند از طریق افزایش مالیات آلاینده ها کسب کنند. کاندیداهای حزب محافظه کار و جان برد، وزیر محیط زیست، در یک کنفرانس خبری در کمپین اتاوا اعلام کردند: «طرح های دیان هرگز جامه عمل نخواهند پوشید. در این طرح ۳۹ بیلیون هزینه صرف خواهد شد  و بودجه ای برای آن وجود ندارد. او از تخصیص بودجه ۹۰۰ میلیون دلاری برای مبارزه با مواد مخدر یاد کرده، لیکن هرگز توجه نداشته که در سال ۲۰۰۴ فقط ۷/۴ بیلیون دلار برای این مقوله هزینه شده است». محافظه کاران دیان را برای تخصیص بودجه پنج بیلیون دلاری قرارداد کلونا مورد سرزنش قرار دادند.


 


 



 

پلاتفرم ان دی پی: نوید پایان فقر


 

جک لیتون رهبر حزب نیودموکرات در سخنرانی انتخاباتی حزبش  روز ۲۹ سپتامبر اظهار داشت:« دولت نیودموکرات در عرض ۱۲ سال و با بودجه ۶/۵۱ بیلیون دلاری خواهد توانست فقر را از کانادا ریشه کن کند.» طرح مملو از وعده های امیدوارکننده نیودموکرات ها در ۵۷ صفحه، روز ۲۸ سپتامبر انتشار یافت. در همین روز لیتون در میان فریاد شوق و شور حامیانش با صدایی رسا اعلام کرد:«آیا زمان آن نرسیده تا مقوله شرم آور کودکان فقر پایان یابد؟»


 جک لیتون رهبر حزب نیودمکرات

به گزارش تورنتو استار، لیتون در مصاحبه خبری خود نوید داد دولت نیودموکرات تا سال ۲۰۲۰ فقر را از کانادا بیرون خواهد راند. او در این باب افزود:« هدف ما این است و به آن خواهیم رسید». قوی ترین ابزار مبارزه با فقر حزب ان دی پی، تخصیص بودجه ۴/۱۷ بیلیون دلاری برای حمایت از کودکان خانواده های کم درآمد است و از این طریق هر کودک ماهانه ۴۱۶ دلار دریافت خواهد کرد. این مبلغ حدود ۴/۴ بیلیون دلار از بودجه ای که دولت محافظه کار به این مقوله تخصیص داده بیشتر است. او اطمینان دارد با تشکیل دولت نیو دموکرات تا سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ این طرح تمام کودکان خانواده های کم درآمد را تحت پوشش قرار خواهد داد.


 

دیان در سخنرانی خود در تورنتو به شدت اظهارات لیتون را مورد انتقاد قرار داد و بیان کرد: «تغییراتی که لیتون می خواهد در مالیات بر شرکت های سهامی ایجاد کند تنها باعث نابودی مشاغل و واحدهای صنفی خواهد شد. از سوی دیگر کمک هزینه کودکان خانواده های کم درآمد، مبلغ غیر واقعی بوده و هرگز جنبه حقیقت پیدا نخواهد کرد. افکار سوسیالیستی از مد افتاده لیتون همانند افکار کهنه پرستی و محافظه کارانه هارپر کانادا را به عقب می برد».

موضع حزب محافظه کار نیز نسبت به این مقوله بسیار منتقدانه است. آنان اجرای چنین طرحی را ضربه به پیکر اصناف می دانند و برنامه حمایت از کودکان خانواده های کم درآمد را تنها یک طرح میدانند که هرگز جامه عمل نخواهد پوشید.


 

تورنتو استار می نویسد : لیتون می خواهد به شدت با فقر مبارزه کند و وعده داده حداقل دستمزد را به بیش از ۱۰ دلار در ساعت افزایش دهد. او با اطمینان سخن می گوید و تنها راه نجات کانادا را روی کار آمدن دولت نیو دموکرات می داند. ان دی پی می خواهد با افزایش ۵۰ درصدی کمک هزینه کودکان در پنج سال اول کار خود ۳۵ درصد از میزان فقر بکاهد. همچنین قصد دارد در برنامه مبارزه با کاهش درآمد سهم بیشتری به خانواده های کم درآمد اختصاص دهد . طرح حزب ان دی پی در قبال محیط زیست وعده امیدوار کننده ای است. لیتون تخمین زده با اخذ مالیات بر آلاینده های محیط زیست تا سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ حدود ۵/۲ بیلیون و تا سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ حدود شش بیلیون عائدی داشته باشد که آن را در حمایت از محیط زیست مورد استفاده قرار می دهد. در سیاست خارجی نیز طرح تخصیص بودجه ۶۰۰ میلیون دلاری برای ایجاد صلح و خروج سربازهای کانادایی از افغانستان از برنامه های دیگر این حزب است که تا سال ۲۰۱۱ موجب صرفه جویی ۱/۱ بیلیون دلاری در هزینه ها خواهد شد.


 


 


 
تاثیرات روحی عملکرد "می" در انتخابات


 

به گزارش تورنتو استار، الیزابت می، رهبر حزب سبز روز ۲۵ سپتامبر در سخنرانی خود بیان کرد:«تمام مردم کانادا باید در انتخابات شرکت کنند تا از این طریق کاندیداهای محافظه کار به پارلمان راه پیدا نکنند». او در پاسخ خبرنگاران در باب نحوه سفرش گفت:« قطار نیز به سهم خود در آلوده سازی محیط زیست موثر است. لیکن میزان آن به مراتب کمتر از دیگر وسایل نقلیه است. از سوی دیگر استفاده از قطار خطر مرگ و میر جاده ای را نیز کاهش می دهد». او بارها و بارها از ساده و کم خرج بودن سفرش و همچنین از کاستن آلودگی محیط زیست یاد کرده است. می بیان می کند:«مردم کانادا باید نخست وزیر فعلی را از دفترش خارج کنند. من اصراری ندارم که حتما به حزب من رای دهند. ولی نظر من انتخاب اصلح ترین اشخاص از برترین حزب است».


 الیزابت می رهبر حزب سبز

 رهبر حزب گرین در یک مصاحبه اظهار داشت: «من معتقدم ما به عصر فروپاشی جهانی نزدیک می شویم و باید از موقعیت های ایجاد شده به بهترین نحوه ممکن استفاده کنیم. پر واضح است که سهم کانادایی ها در این میان خلاص شدن از دست استفن هارپر است». وی دائما تاکید می کند:«استفاده از لفظ "رای استراتژیک"  مردم را به سوی حزب لیبرال سوق می دهد. در این شرایط مردم باید سنجیده عمل کنند و دقیق انتخاب کنند تا حزب محافظه کار به قدرت نرسد. من نمی گویم به حزب من رای دهید. اگر به خط مشی من معتقدید، قطعا حزب گرین می تواند شما را به اهدافتان برساند و سر فصل این سیاست ها حفظ محیط زیست و مبارزه با تغییرات جوی است».


 

بنا به گزارش کندین پرس به نقل از رهبر حزب سبز هدف اصلی تمامی مردم کانادا باید حذف هارپر و حزبش از قدرت باشد، تا بتوان با افزایش گازهای گلخانه ای و آلودگی محیط زیست مبارزه کرد. "می" حتی قصد دارد در مذاکره ای با رهبران احزاب لیبرال و نیودموکرات  از آنان بخواهد با اتحاد عمل باهم علیه هارپر، اجازه ندهند حزب او به توفیقی دست یابد. "می" در این باره به خبرنگاران گفت: «شرکت احزاب سبز، دموکرات نو و لیبرال شانس حزب محافظه کار را در انتخابات بیشتر خواهد کرد. لیکن اگر سه حزب نام برده با یکدیگر مصالحه کنند، حزب محافظه کار توفیقی نخواهد داشت. بسیاری از افراد و سیاستمداران مرا به تغییرات در تبلیغات انتخاباتی  پشت درهای بسته متهم می کنند. لیکن من به آرمانهایم معتقدم و می دانم سیاست های حزب سبز به نفع تمام مردم کاناداست. پس کرسی های زیادی در این انتخابات عائد حزب گرین خواهد شد.»

 

به گزارش تورنتو استار، جک لیتون رهبر حزب ان دی پی از طرح خانم می استقبال نکرد، لیکن دیان و "می" در این راه با یکدیگر به توافقاتی رسیده اند. با این وجود برخی از اعضای حزب سبز با طرح می موافق نیستند، لیکن او معتقد است برای مبارزه با هارپر باید به سختی جنگید، زیرا کسب موفقیت برای هر حزب به تنهایی میسر نخواهد بود.


 


 

طرح عدم وابستگی کبک به نفت


 

کانادین پرس می نویسد: ژیل دوسپ رهبر حزب کبکوآ اصرار دارد تا ۱۰ سال آینده وابستگی به مصرف نفت منطقه را ۵۰ درصد کاهش دهد. او در کنفرانس خبری خود در مونترال اعلام کرد: «نفت در شکوفایی اقتصادی هر منطقه نقش بسزایی دارد و همان عاملی است که باعث توسعه چشمگیر آلبرتا شد. ما با کاهش اتکای اقتصادی کبک به پول نفت رشد اقتصادی بیشتری خواهیم داشت و کسری بودجه استان را جبران خواهیم کرد. بدین صورت در آمریکای شمالی توفیق اقتصادی شایان توجهی کسب می کنیم».

ژیل دوسپ رهبر حزب بلاک کبکوا و همسرش

طرح حزب کبکوآ در باب مصرف نفت به شرح ذیل است: با کاهش مصرف ۳۸ درصدی نفت به ۲۰ درصد، حدود ۵۰ درصد از میزان نفت مصرفی کاسته می شود که خود ارزش اقتصادی زیادی دارد. از سوی دیگر باعث کاهش آلودگی محیط زیست خواهد شد و بدین منظور حزب کبکوآ برای تاسیس سیستم گرمایش الکتریکی در خانه ها نیاز به بودجه ای از سوی دولت دارد. حزب دوسپ برنامه هایی برای مقابله با آلاینده های محیط زیست دارد و معتقد است تنها حزبی است که در کبک یارای مقابله و پیروزی بر محافظه کاران را دارد. بر اساس آخرین نظرسنجی ها در استان کبک، حزب کبکوآ ۳۹ درصد، حزب محافظه کار ۲۷ درصد، حزب لیبرال ۱۵ درصد و حزب ان دی پی ۱۲ درصد آرائ مردم را به خود تخصیص خواهند داد.