شهروند علی شریفیان:  روز سه شنبه یازدهم نوامبر، روز یادبود کهنه سربازان کانادا در مناطق و شهرهای مختلف از هالیفکس تا ونکوور با برگزاری مراسم با شکوه و متعددی در سراسر کانادا برگزار شد. طبق معمول همه ساله بزرگترین مراسم در اتاوا، پایتخت کانادا برگزار شد.

بر اساس گزارش رسانه ها در سال های گذشته جمعیتی حدود ۳۵ هزار نفر در اتاوا در این مراسم شرکت می کردند، اما در یکصدمین سالروز شروع جنگ جهانی اول و هفتادمین سالگرد شروع جنگ دوم جهانی و بویژه به خاطر جان باختن دو سرباز کانادایی، ناتان سیریلو در جریان حمله به پارلمان و مرگ پاتریس ونسان در کبک، امسال روز یادبود کهنه سربازان کانادا رنگ و بوی دیگری داشت و بیش از ۵۰ هزار نفر در مراسم این روز در اتاوا حضور یافتند. این تعداد در تاریخ برگزاری این مراسم بی سابقه بوده است. این مراسم علاوه بر کانادا در چند کشور دیگر و از جمله ایالات متحده، بلژیک، فرانسه و remembrance-day-Sانگلستان نیز برگزار شد.

در مراسم اتاوا دیوید جانستون، فرماندار کل کانادا سخنرانی ویژه ای به این مناسبت ایراد کرد. شاهزاده آن، دختر ملکه انگلستان هم که برای سفری دو روزه در کانادا بسر می برد پیامی از سوی ملکه الیزابت دوم، پادشاه بریتانیا قرائت کرد.

استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال هم در حالی که در چین اجلاس سران کشورهای حوزه پاسیفیک و کشورهای بزرگ صنعتی جهان در جریان است، سفر خود را به آن کشور نیمه کاره گذاشت و برای شرکت در این مراسم به اتاوا آمد.

علاوه بر دیوید جانستون، استفان هارپر شماری از وزرای دولت فدرال، نمایندگان پارلمان و البته گروهی از کهنه سربازان کانادا که در جنگ های مختلف از جنگ جهانی اول تا ماموریت نظامی افغانستان شرکت داشته اند هم حضوری چشمگیر داشتند.

مراسم با رژه نیروهای مختلف، اجرای موزیک به وسیله رسته موزیک ارتش و گذاشتن حلقه های گل پای بنای یادبود سرباز گمنام در جلوی ساختمان پارلمان همراه بود.

دکتر رضا مریدی در کنار کاستا منه گاکیس نماینده ریچموندهیل در پارلمان فدرال

دکتر رضا مریدی در کنار کاستا منه گاکیس نماینده ریچموندهیل در پارلمان فدرال

روز یادبود در ریچموندهیل

دکتر رضا مریدی نماینده ایرانی تبار ریچموندهیل در مجلس انتاریو و وزیر دو وزارتخانه ی “آموزش عالی و امور دانشگاه ها” و “پژوهش و نوآوری ها” همچون سال های گذشته با حضور در محل بنای یادبود ریچموندهیل این روز را گرامی داشت.

این مراسم یکشنبه ۹ نوامبر از ساعت ده و نیم صبح در این بنا آغاز شد. در پیامی که دکتر مریدی به همین مناسبت داده است از این روز به عنوان روز مهمی برای بزرگداشت و احترام به زنان و مردانی که در دوران جنگ خدمت کرده اند، یاد شده است.

دکتر مریدی همچنین تعهد و فداکاری کهنه سربازان را تضمین کننده ایمنی و امنیت ملت خواند و افزود، ما هرگز خدمات آنها را به کشور فراموش نخواهیم کرد.