شهروند آرش عزیزی: باب ری، رهبر موقت حزب لیبرال که نزدیک دو سال این سمت «موقتی» را یدک کشیده است، می‌گوید سال آینده بالاخره می‌ خواهد از مرکز توجه ‌ها کنار برود و جا را برای رهبر جدید حزب باز کند.

نام ری که در اوایل دهه ‌ی ۹۰ نخست ‌وزیر نیودموکرات انتاریو بود در سال‌ های اخیر همیشه در جدال‌ های بالایی حزب پربحران لیبرال شنیده شده است. تنها همین چند ماه پیش بود که او تاکید کرد نامزد رهبری دائم حزب نخواهد شد و از کسی نیز حمایت نخواهد کرد. کارشناسان از آن پس مشغول تخمین زدن در مورد حرکت بعدی او هستند. اما اگر حرف ‌هایی که پیرمرد موسفید سیاست کانادا در آخرین مصاحبه‌ ی سال با تورنتو استار زده است باور کنیم او واقعا می‌ خواهد کنار برود. حداقل تا اطلاع ثانوی.

باب ری رهبر حزب لیبرال فدرال

او گفته پس از انتخاب رهبر جدید، که در اواسط ماه آوریل صورت خواهد گرفت، حتی دنبال شغلی ویژه نخواهد بود و مثل بقیه سمتی در کابینه ‌ی سایه‌ی حزب دریافت می‌ کند و بس.

ری گفته کرسی خود در «تورنتوی مرکز» را حداقل تا انتخابات ۲۰۱۵ حفظ می‌ کند.

در زیر توجه شما را به برخی از سایر گفته‌ های ری در گفتگو با استار جلب می‌کنیم:

– (در مورد کیفیت ‌های رهبر بعدی) مقاومت، همه چیز است. قابلیت هدایت و قابلیت حرکت سریع در برخورد به مسائل. این شغل کارآموزی نیست. شغلی واقعی است. از همان روزی که انتخاب شوی آغاز می ‌شود و همه باید این ‌را بفهمند.

– (در مورد هارپر) به نظرم او سیاستمداری بسیار ماهر است. به نظرم می ‌داند که بیشتر کانادایی‌ ها افراطی نیستند. به نظرم می‌ داند که دولت موثر همیشه باید موازنه ایجاد کند.

– (در مورد رویکرد منضبط هارپر به حکمرانی) به نظرم ایشان باور دارد باید خیلی‌ چیزها را کنترل کند تا جلوی افراط ‌های بعضی همکارانش در مجلس را بگیرد… البته خودش هم بعضی شور و شوق‌ های ایدئولوژیک دارد که گاه ابراز می‌کند. اما من هرگز او را دست کم نمی‌ گیرم. و به نظرم این واقعیت که مردم خیلی از او خوششان نمی‌ آید خیلی برایش مهم نیست. به نظرم می ‌فهمد که برای موفقیت دولتش باید میزان مشخصی از حمایت مردمی داشته باشد… اما فکر نمی‌کنم دنبال تحسین باشد. به نظرم مرتکب این اشتباه نمی ‌شود.

– (در مورد تغییر سیاست از زمانی که او در اواخر دهه ‌ی ۱۹۷۰ وارد مجلس فدرال شد تا امروز) اکنون اوضاع جوری است که انگار بیماری کمبود توجه دسته ‌جمعی داریم… مردم یادشان نیست آدم هفته ‌ی قبل چه حرفی زده بود. کلی عدم قابلیت پیش‌بینی موجود است… اوضاع مثل ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته نیست.

– (در مورد حضور لیبرال‌ها به عنوان حزب سوم) ان دی پی خیلی دوست دارد ما ناپدید شویم اما چنین اتفاقی نخواهد افتاد.