american-gangster

گزارش هفتگی “نه ما نه سینما”

هفته اول از فصل جدید “برخورد مسیر‌ها “با پخش و نقد فیلم “گانگستر‌های آمریکایی” ساخته ریدلی اسکات برگزار شد. این کارگردان انگلیسی در کارنامه خود آثار متعددی از ژانر‌های مختلف مخصوصا علمی‌ تخیلی‌ مثل “ایلین ها”، “بلید رانر” و”پرامتوس” و درام‌های تاریخی‌ مثل گلادیاتور و پادشاهی بهشت را به همراه دارد. از خصوصیات ویژه سینمای او می‌توان به توجه ویژه به عوامل صحنه از جمله نور، فضا پردازی ماهرانه و استفاده خلاقانه از موزیک و صدا اشاره کرد.

ارائه کنندگان این هفته، شهرزاد شهریاری و تایاز فخری بودند که هریک به بررسی‌ فیلم از زاویه خود پرداختند. شهرزاد با اشاره به واقعی بودن داستان فیلم، به تغییراتی که کارگردان در فیلم ایجاد کرده پرداخت و سرنوشت واقعی قهرمانان داستان و دلایل مربوط به آن را توضیح داد. پیام داستان از نظر شهرزاد، پذیرفتن ریسک پذیری و به طبع همزیستی با شکست‌های بزرگ و کوچک در زندگی‌ است. از دید او، در این مسیر، باید به طبع با دشمنانی قَدَر هم دست و پنجه نرم کرد.

تایاز، در مورد دلایل موفقیت فیلم صحبت کرد و فیلم را با وجود داشتن داستانی کلیشه ای، دارای المان های جدید و نامعمول در ژانر گانگستری دید. او با اشاره به داستان روایی فیلم، به مقایسه آن با داستان بینوایان پرداخت و شخصیت فرانک را تقریبا برگرفته از ژانر گانگستری پدرخوانده و ریچی را مشابه با شخصیت سرپیکو دانست. فیلم با ارایه این شخصیت‌ها، دوگانه خوبی‌ و بدی را برای مخاطبان مشکل ساز می‌کند.

قسمت پرسش و پاسخ جلسه با سئوال و بحث‌های زیادی در ارتباط با فیلم همراه بود. در این بخش، عده‌ای از شرکت کنندگان پیام سیاسی فیلم، از جمله مساله به تصویر کشیدن جنگ ویتنام و فساد در دستگاه پلیس آمریکا را مهم دانستند. این گروه، همچنین اثرات اعمال پخش کنندگان مواد مخدر و سیاست مداران کنونی‌ را با هم قابل مقایسه دانستنند. عده‌ای دیگر، این فیلم را با فیلم‌های مشابه در ژانر گانگستری مثل “مخمصه”‌ی مایکل مان مقایسه کردند و این فیلم را از لحاظ بازیگری، شخصیت پردازی، نحوه تدوین و پایان داستان، متداول و رادیکال ندید‌ند.

در قسمت نهائی و انتخاب صحنه برتر فیلم، عده‌ایی مواجه نهایی ریچی و فرانک و دیالوگ رد و بدل شده بین آن دو را نقطه عطف فیلم  برداشت کردند.

فیلم دوم این فصل، هفته آینده شنبه ۸ فوریه با پخش فیلم انگلیسی “هرگز نگذار من بروم” ساخته مارک رومناک با ارائه پیمان تاج بخش برگزار خواهد شد.

این جلسه، شنبه هشتم فوریه از ساعت ۱۸ تا ۲۲ در اتاق ۵۱۵۰ ساختمان اویزی در دانشگاه تورنتو برگزار خواهد شد

برنامه ی هفتگی “نه‌ما‌نه‌سینما” به همت تعدادی از دانشجویان دانشگاه تورنتو، روزهای شنبه در این دانشگاه برگزار میشود.

اخبار جلساتِ از طریقnamanacinema@gmail.com قابل پیگیری است.