Election

شهروند- علی شریفیان: بر اساس آمارهای اداره آمار کانادا بر خلاف ماه دسامبر که ۴۵ هزار نفر در کانادا کار خود را از دست دادند و به رغم پیش بینی کارشناسان، در ماه ژانویه در مجموع ۲۹ هزار و ۴۰۰ نفر مشغول به کار شدند و درصد بیکاری دو دهم درصد کاهش یافت و به ۷ درصد رسید. در آمار کل ژانویه گذشته تا ژانویه ۲۰۱۳ بر شمار مشاغل تمام وقت ۵۰ هزار و ۵۰۰ نفر اضافه شده و ۲۱ هزار و ۱۰۰ کار نیمه وقت هم از بین رفته است.

بنا به گفته جیم فلاهرتی، وزیر دارایی و امور مالی کشور این نشانه مثبتی از بهبود بیشتر وضعیت اقتصادی کاناداست. به سبب افزایش قابل توجه در ماه ژانویه ارزش دلار کانادا هم کمی بالا رفت. به ارزش دلار ۴۲ صدم سنت افزوده شد و در نرخ برابری اش با دلار آمریکا به ۹۰  و ۵۹ صدم سنت رسید.

در آمریکا هم در ماه ژانویه ۱۱۳ هزار فرصت شغلی ایجاد شد و درصد بیکاری به میزان یک دهم درصد کاهش و به ۶ و ۶ دهم درصد رسید اما این مقدار افزایش از حد متوسط افزایش کار در آمریکا در سال ۲۰۱۳ به میزان قابل ملاحظه ای کمتر بوده است. میزان متوسط ایجاد فرصت های شغلی در آمریکا در سال گذشته ۱۹۴ هزار نفر در هر ماه بوده است. تغییرات اشتغال در آمریکا به دلیل این که کانادا بیشترین داد و ستد تجاری را با همسایه جنوبی خود دارد و قدرت خرید آمریکایی ها در این داد و ستد ها مهم است، مورد توجه تحلیلگران اقتصادی کاناداست. به علت افزایش افراد مشغول به کار در کانادا عملکرد و خرید و فروش سهام بورس هم در مرکز بورس تورنتو افزایش محسوسی پیدا کرد.