Ariana-Adibrad

 به تازگی  وزیر مهاجرت تغییرات مربوط به قوانین شهروندی را اعلام کرده است. قوانین جدید تنها با تایید جناح محافظه کار به ثبت رسید.

این تغییرات نقدهای بسیاری نه تنها از سوی جناح های رقیب دولت بلکه از طرف برخی طرفداران دولت را به همراه داشت. در این نوشتار ضمن توصیف مختصر، برخی از این تغییرات مورد نقد قرار می گیرد.

یکی از این تغییرات که می توان آن را کاربردی ترین مورد هم نامید، افزایش طول زمان برای حضور در کانادا جهت اعطای شهروندی است. طبق قانون قبلی اگر متقاضی دارای اقامت دائم در یک دوره چهارساله، حداقل سه سال را در کانادا می گذراند می توانست برای شهروندی خود اقدام کند. به علاوه اگر فرد قبل از دریافت اقامت دائم در کانادا ویزا داشته باشد بخشی از مدت زمان حضور در کانادا به شرط داشتن ویزا، قبل از دریافت اقامت دائم، به عنوان سنوات مورد نیاز محاسبه می شد. اما پس از به اجرا در آمدن این قانون متقاضی در صورتی که در یک دوره شش ساله، حداقل چهار سال (۱۴۶۰روز) را  در کانادا باشد، برای شهروندی واجد شرایط خواهد بود. در ضمن فرد باید از هر یک سال، حداقل شش ماه (۱۸۳ روز) را در کانادا گذرانده باشد. علاوه بر این تنها زمانی که متقاضی اقامت دائم داشته است جزو سنوات محاسبه می شود. در نتیجه اگر هدف گرفتن شهروندی کانادا است برای مثال دیگر امکان اینکه فرد بعد از گرفتن کارت اقامت دائم برود ایران و بعد از دو سال جهت تکمیل سنواتش برگردد وجود ندارد. نگرانی در راستای این تغییر بیشتر شامل حال کسانی می شود که در حال حاضر زمانی را در کانادا گذرانده اند. این  تغییر ناگهانی می تواند در برنامه زندگی این افراد خلل ایجاد کند. مثلا متقاضی ای که تا دو ماه دیگر حائز شرایط می شد، با توجه به این تغییرات شاید باید دو سال دیگر صبر کند.

در حال حاضر امتحان زبان شامل حال متقاضیان بین ۱۸ تا ۵۴ ساله می شود. ولی با توجه به قانون اخیر این محدوده سنی گسترده تر شده است. شرط دانستن زبان انگلیسی یا فرانسه شامل حال متقاضیان بین ۱۴ تا ۶۵ سال خواهد شد. این تغییر جهت درگیر کردن بیشتر افراد در جامعه کانادایی است. با این وجود شاید برای متقاضیان بالای ۶۰ سال تحصیل زبان انگلیسی یا فرانسه در حدی که بتوانند امتحان زبان را قبول شوند ممکن نباشد. این تغییر این شبهه را ایجاد می کند که دولت می خواهد شرایط شهروندی را برای کسانی که سن بالاتر دارند سخت تر کند.

یکی از پرچالش ترین این تغییرات این است که دولت  امکان ابطال شهروندی افرادی که دوملیتی هستند را پیدا می کند. این لغو شهروندی در صورتی اجرا می شود که اثبات شود فرد در فعالیت های تروریستی شرکت کرده است یا در گذشته درگیر فعالیت های تروریستی بوده است. این تغییر از جهات بسیاری مورد نقد قرار گرفته است. اول از همه اینکه تعریف واژه تروریست به مرور زمان همواره تغییر کرده و واژه تروریست تعریف ثابتی حتی در دو کشور همسایه هم ندارد. یک مثال واضح در این زمینه،” نلسون ماندلا” است. فردی که قبلا تروریست نامیده می شد، ولی سال گذشته به عنوان یک قهرمان از او نام برده شد.  علاوه بر این، از آنجا که این قانون صرفا برای افراد دو ملیتی اجرا می شود این سئوال ایجاد می شود که آیا دولت تلاش دارد شهروند درجه دو ایجاد کند؟ شهروند درجه دو به فردی گفته می شود که حقوق برابر با شهروند درجه یک ندارد که در اینجا به افرادی گفته می شود که دوملیتی هستند و به طور نابرابر امکان لغو شهروندی شان وجود دارد. باید به خاطر سپرد که دولت موظف است که در صورتی که شهروندانش مرتکب جنایت یا جرمی شدند آنها را تنبیه کند و نه اینکه بعد از تنبیه آنها را از کشورشان بیرون کند. ایجاد شهروندی مشروط می تواند مفهوم وطن پرستی را در کانادا زیر سئوال ببرد.

به علاوه بر اساس این تحولات وزیر مهاجرت قدرت بیشتری خواهد داشت و قادر خواهد بود با صلاحدید خود به فردی شهروندی اعطا کند یا شهروندی فردی را لغو کند. بویژه در زمینه افرادی که در پرونده شهروندی خود اطلاعات کذب ارائه کرده اند وزیر مهاجرت این قدرت را خواهد داشت که شهروندی این افراد را لغو کند. این افراد حتی حق درخواست تجدید نظر را ندارند. این تغییر هم بسیار جای نقد دارد. اعطای قدرت اینچنینی به یک مقام دولتی همواره سئوال برانگیز است و می تواند چالش های زیادی را در آینده ایجاد کند.

citizenship-H

جریمه برای کسانی که اطلاعات نادرست برای شهروندی خود ارائه می دهند هم افزایش خواهد یافت. در حال حاضر این جریمه ۱۰۰۰ دلار جریمه نقدی و یک سال زندان است. این مقدار در آینده به ۱۰۰۰۰۰ دلار جریمه نقدی و پنج سال زندان تغییر خواهد کرد. افزایش جریمه ها در این زمینه حساسیت بیشتر دولت را در مورد پرونده های شهروندی نشان می دهد.

یک گام  مثبت در مابین این تغییرات، اجباری شدن فرستادن مدارک مالیاتی افراد هنگام اقدام برای شهروندی شان است. در آینده متقاضی شهروندی کانادا ملزم خواهد بود که از طریق اداره مالیات کانادا مدارک مالیاتی خود را از سازمان مالیات کانادا دریافت کرده و آنها را همراه با مدارک شهروندی ارسال کند. این تغییر اهمیت پرداخت به موقع مالیات در کانادا را نشان خواهد داد.

بر اساس این تغییرات افرادی که استخدام ارتش کانادا بشوند، سریعتر شهروند خواهند شد. باز هم این بحث وجود دارد که چرا باید افرادی نسبت به سایرین اولویت داشته باشند.  این تغییر در راستای  تشویق مهاجران برای پیوستن به ارتش کانادا و نوعی قدردانی از خدمات افراد در ارتش اعمال شده است.

تغییرات ذکر شده به زودی اعمال خواهند شد. افرادی که حائز شرایط برای اقدام شهروندی براساس قانون قدیمی هستند باید هر چه سریع تر قبل از اینکه قانون جدید اجرا شود پرونده خود را به سازمان مهاجرت و شهروندی کانادا بفرستند.

گفتنی است که هرگونه اشتباه چه به عمد یا غیر عمد در پرونده شهروندی می تواند این شبهه را ایجاد کند که متقاضی قصد فریب دولت را داشته است. متقاضیان شهروندی باید نهایت دقت و حوصله را در آماده کردن پرونده شهروندی شان به کار برند و در صورت امکان از افراد با صلاحیت در این زمینه کمک بگیرند.