گروهی چترباز برای اولین بار بر فراز کوه اورست، بلندترین قله جهان، سقوط آزاد انجام دادند.

 

شماره ۱۱۹۸ ـ پنجشنبه ۹  اکتبر ۲۰۰۸


 سقوط با چتر بر فراز اورست

گروهی چترباز برای اولین بار بر فراز کوه اورست، بلندترین قله جهان، سقوط آزاد انجام دادند.

سه ماجراجو از بریتانیا، نیوزیلند و کانادا، پس از پرش از ارتفاع ۹۰۰۰ متری، به مدت یک دقیقه برفراز کوه اورست سقوط آزاد انجام دادند.

سقوط آزاد معمولا از ارتفاعی در حدود ۴۰۰۰ متر انجام می شود که درآن پرش کننده بسته به زاویه سقوط نسبت به سطح زمین می تواند به سرعتی نزدیک به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد.

برنامه ریزی برای انجام این سفر ۱۵ سال طول کشید و برای هر کدام از این سه نفر ۲۴ هزار دلار هزینه در بر داشت.

پس از انجام پرش، خانم هالی باج، ماجراجوی بریتانیایی و یکی از سه نفری که در این پرش شرکت داشتند گفت این پرش ارزش وقت و هزینه صرف شده را داشت.

به زودی ۲۹ نفر دیگر از اعضاء این گروه چتربازی کار مشابهی را انجام خواهند داد.

خانم باج پس از فرود در گفتگویی تلفنی با خبرگزاری فرانسه این پرش را "شگفت انگیز و خارق العاده" توصیف کرد.

او گفت: "سقوط آزاد ما یک دقیقه طول کشید، و وقتی بالای ابرها بودیم می توانستیم قله اورست و دیگر کوه های بلند را که از میان ابرها بیرون آمده بودند ببینیم."

قرار بود این پرش کنندگان روز جمعه پرش خود را انجام دهند، اما وجود ابرهای متراکم این برنامه را به تعویق انداخت.

پرش کنندگان مجبور بودند از تجهیزاتی برای تنفس، چترهای نجات ضخیم، لباس های ویژه ای استفاده کنند که به آنها امکان دهد در دمای زیر صفر درجه سانتی گراد و غلظت بسیار پایین هوا سقوط آزاد و سپس چتربازی در ارتفاع بالا را انجام دهند.

آنها همچنین مدتی را در این منطقه گذراندند تا به ارتفاع زیاد آن عادت کنند.

نایجل گیفورد، رهبر این برنامه گفت مردم منطقه اورست با انجام این برنامه مشکلی نداشتند و معتقدند یک قدیس بودایی مدتها قبل اقدام مشابهی را انجام داده است.

او گفت: "فکر انجام این کار از آنجا پدید آمد که من در گذشته در ناحیه هیمالیا کوهنوردی کرده بودم و بعد هم به سقوط آزاد علاقمند شدم. من هر دو کار را دوست دارم و فکر کردم خوب است هر دو را با هم انجام دهم."