Farhad-Farsadi-n

در تعقیب مقاله هفته گذشته که در خصوص چشم انداز اقتصادی صنعت بیمه صحبت شد این هفته به موضوعی که برای اکثر شما خوانندگان محترم مهم است و آن بیمه های اجتماعی و تاثیرش بر جامعه کانادا است می پردازیم. در حاشیه این موضوع به بیمه های مکملی که شخصا قابل خریداری است و می تواند مکمل کمک های دولتی نیز باشد اشاره می شود.

 ۱- بیمه های ثبت شده و ثبت نشده شخصی- مکمل بیمه های اجتماعی دولتی: مهمترین طبقه بندی که هر شاغلی امکان دارد تا برای آینده خود از میزان مالیات پرداختی فعلی برای آینده در زمان بازنشستگی پس انداز کند عبارتست از:

۱-RRSP-2- Deferred Profit Sharing Plan-3- Saving in Life Income Funds- 4-Locked-in Retirement Income Funds.

تمامی طرح های مطرح شده از طریق مشارکت کارفرما و کارمند با استفاده از صندوق های مشارکتی امکان پذیر است و بستگی خاص به نوع مدیریت و انتخاب سهام ـ اوراق قرضه و به طور کلی نوع شخصیت ریسک پذیری و محافظه کاری گروه دارد.

۲- بیمه های بازنشستگی دولتی برای شاغلان: مهمترین آن بیمه بازنشستگی کانادا و کبک است که هر ماهه درصدی از حقوق کارمند با مشارکتی از طرف کارفرما در صندوقی ذخیره می شود و سپس بعد از ۳۰ سال در ابتدای دوره بازنشستگی ماهانه به فرد مورد نظر پرداخت می گردد. استاندارد این سن ۶۵ سالگی است ولی میتواند با درصدی کاهش از سن ۶۰ سال یا با تاخیر از سن ۷۰ سالگی شروع گردد. و این مبلغ برای شخصی که در امسال بازنشسته می شود ماهانه حداکثر ۱۰۳۸ دلار است.

مزایای این بیمه عبارتست از : بیمه ازکارافتادگی- بیمه قیومت همسر بعد از فوت.

۳ـ بیمه تعاون دوران بازنشستگی بعد از ۶۵ سال: Old Age Security

این بیمه برای همه بعد از سن ۶۵ سالگی است به شرطی که اقلا ۴۰ سال در کانادا مقیم باشند یا اگر حداقل ۱۰ سال اقامت داشته باشند به نسبت یک چهارم دریافت می شود.

میزان پرداختی برای سال ۲۰۱۴ ماهانه ۵۵۱ دلار می باشد البته در انتاریو نبایستی سالانه بیشتر از ۱۱۵۷۱۶ دلار درآمد داشته باشد.

برای بازمانده (همسر) ماهانه ۷۴۷ دلار اگر خودش مبلغی دریافت نکند اگر خود همسر هم از این مزایا بهره مند باشد این مبلغ به ۴۹۵ دلار کاهش می یابد.

۴ـ Guaranteed Income Supplement (GIS) بیمه مکمل برای بازنشستگانی که استطاعت مالی کافی ندارند و مازاد پرداخت می شود:

 

این بیمه مکمل دولتی شامل افرادی می شود که علیرغم دریافت همه کمک های دولتی ولی همواره ثابت می کنند که هنوز زندگی نرمالشان اداره نمی شود و در کمیسیون های مختلف درخواست شان مطرح و در صورت تصویب به هر خانواده ۱۰۴۷ دلار دیگر پرداخت می گردد.  اینطور که از مقاله این هفته مشخص است اهرم قدرت در دست مصرف کننده ـ که همان جامعه است  ـ می باشد. حالا باید دید که تا کی امکان ارایه این طرح های بازنشستگی برای دولت کانادا عملی می باشد، ضمن اینکه بایستی در نظر داشت که امید به زندگی رو به افزایش است و مردم عمرهای طولانی تری خواهند داشت و طبیعتا دوران دریافت این مزایا هم افزایش دارد. به نظر می آید هر کسی بایستی برای خود فکری برای دورانی که حالا دیگر کوتاه هم نیست بکند. شما برای دوران ۳۰ ساله بازنشستگی چه برنامه ای دارید.

 

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com