G7

شهروند- علی شریفیان: استفن هارپر، نخست وزیر دولت فدرال هفته گذشته عازم هلند شد تا در جلسه اضطراری گروه ۸ که اکنون با اخراج روسیه به گروه ۷ تبدیل شده، شرکت کند. 

هارپر بر سر راه خود توقف کوتاهی هم در کیف، پایتخت اوکراین داشت و با رئیس جمهور موقت اکراین ملاقات و مذاکرات کوتاهی انجام داد.

هارپر در این ملاقات حمایت کانادا از اکراین را در حفظ تمامیت ارضی خود اعلام کرد. نخست وزیر دولت فدرال کانادا اولین و تنها رهبر یک کشور گروه ۷ است که بعد از اشغال کریمه به وسیله روسیه از این کشور دیدن کرده است. در جلسه اضطراری گروه ۸ که در لاهه هلند برگزار شد. اعضای این گروه به اتفاق آرا روسیه را به دلیل رعایت نکردن قوانین بین المللی و زیر پا گذاشتن تمامیت ارضی اوکراین از این گروه اخراج کردند.

این گروه قرار است در تابستان در بروکسل اجلاس سالانه خود را برگزار کنند. پیش از این قرار بود این جلسه در سوچی روسیه برگزار شود.  از سوی دیگر روسیه نه تنها به اخراج خود از این گروه اعتراض نکرده بلکه مقامات این کشور گفته اند کسی کارت عضویت در این گروه را به روسیه نداده که حالا آنرا لغو کند و عدم عضویت در گروه ۸ را بی اهمیت خوانده اند.