alison-crawford

شهروند- علی شریفیان: یکشنبه گذشته خانم آلیسون ردفورد، اولین نخست وزیر زن آلبرتا پس از چند ماه بحران و کشمکش سیاسی بر سر قدرت و توان رهبری اش، از مقام خود استعفاء داد.

خانم ردفورد از حدود دوسال و نیم پیش به مقام نخست وزیری آلبرتا رسید و اقدامات زیادی در راستای پیشرفت آلبرتا انجام داد. آلبرتا در دوران این سیاستمدار ۴۹ ساله پیشرفت های زیادی در زمینه های گوناگون و بویژه اقتصادی داشته است.

مشکل خانم ردفورد بعد از سفرش به آفریقای جنوبی برای شرکت در مراسم تدفین نلسون ماندلا شروع شد. این سفر ۴۵ هزار دلار هزینه داشته است. ابتدا خانم ردفورد این هزینه را اعلام نکرد، اما بعد از اعتراض چند تن از اعضای حزب محافظه کاران، حزب تحت رهبری اش، این مبلغ را پرداخت کرد.

گروهی از مردم آلبرتا هم به اینکار خانم ردفورد اعتراض کرده بودند. بعد از این ماجرا دو تن از نمایندگان محافظه کار از وی انتقاد کرده و گفتند نمی شود با خانم ردفورد کار کرد و  او را خودخواه خواندند و از حزب کناره گرفتند. این ماجرا تا به آنجا پیش رفت که خانم آلیسون ردفورد روز چهارشنبه ۱۹ مارس اعلام کرد برخلاف اینکه همه امور آلبرتا خوب است و علیرغم میل باطنی اش به خاطر مردم آلبرتا و حزبش از مقام خود استعفاء می دهد و روز یکشنبه هم عملا کناره گیری کرد.

دیوید هنکوک، یکی از اعضای کابینه دولت آلبرتا به عنوان نخست وزیر موقت وظایف خانم ردفورد را بر عهده گرفته است. محافظه کاران به زودی رهبر خود را انتخاب خواهند کرد. در کانادا شش زن مقام نخست وزیری و رهبری داشتند که با کناره گیری خانم ردفورد به پنج نفر کاهش یافتند. این زنان امور حکومتی حدود ۸۰  درصد جمعیت کانادا را بر عهده داشته اند.