Mohammad-Rahimian

این روزها با گرم شدن هوا و ذوب شدن برفها، آمدن آرام بهار را می بینیم. صوت و آواز گوش نواز پرندگان، هلهله ی شادی مرغکان مهاجر و جوانه هایی که می شکفند خبر از آمدن بهار زیبا و پایان دوره ای سرد می دهند. باور کنیم که بهار آمده است.

بوی گل آورده نسیم صبا

بلبل بی‏دل ننشیند خموش

اما باور آمدن بهار برای افرادی که از حساسیت های فصل بهار رنج می برند با شروع دوباره ی علایم حساسیت مانند عطسه و آبریزش بینی و تنگی نفس همراه است.

با رویش گیاهان و شکوفه دادن درختان، هاگها یا اسپورهای آنها در هوا پراکنده شده که سبب ایجاد واکنش های آلرژی بهاره در افراد آلرژیک می شوند. ضمن آنکه به دلیل گرم شدن و افزایش رطوبت، بسیاری از قارچ ها، مایت ها (کنه های کوچک) و حشرات کوچک شروع به رشد و تکثیر می کنند.

آلرژی یا حساسیت حاصل واکنش شدید و بیش از حد سیستم ایمنی است. پاسخ های ایمنی گرچه برای دفاع علیه عفونت های میکروبی ایجاد می شوند، اما گاهی این پاسخ ها، سبب آسیب های بافتی و بیماری می گردند. به اختلالات ایمونولوژیک ناشی از پاسخ های ایمنی که سبب آسیب به بدن می شوند بیماری های “حساسیت شدید” یا “ازدیاد حساسیت” گفته می شود که شامل پاسخ های نابجا، شدید و یا کنترل نشده است. آلرژی ها و انواع بیماری های خودایمن دسته هایی از این پاسخ های آزار دهنده هستند.

آلرژی با ورود مواد حساسیت زا یا  آلرژن ها به بدن فرد حساس شروع می شود. آلرژن به مواد ایجاد کننده ی واکنش های آلرژی اطلاق می شود که به طور ذاتی مضر نیستند مثل گرده های گیاهان و یا میوه ها. آلرژن ها طیف وسیعی دارند و نمی توان یک وجه اختصاصی برای شناسایی آنها نام برد. ساختار شیمیایی، میزان ورود، دفعات تماس و راه ورود آن به بدن از جمله عواملی هستند که به همراه عوامل مربوط به فرد مانند ژنتیک، هورمون ها و عوامل استرس زا در آلرژنیک شدن یک ماده برای یک فرد تعیین کننده هستند. آلرژن می تواند از جوهر یک خودکار تا شوینده ای باشد که استفاده می کنید.

واکنش های آلرژیک می توانند در هر عضوی از بدن ظاهر شوند ولی معمولن در بینی، چشم ها، ریه یا پوست بارزتر می باشند. همچنین سینوس ها، گلو و دستگاه گوارش تحت تاثیر قرار می گیرند.

آلرژى ها بیشتر در اوایل بهار و پاییز خود را نشان مى دهند. کسانى که حساسیت هاى بهارى دارند نسبت به گیاهان موجود در محل زندگى خود حساس هستند و دانه‌های گرده گیاهان و قارچ‌ها از عوامل حساسیت‌زایی هستند که سبب آلرژی‌های متعدد در بهار می ‌شوند. گرده ها سلول هاى نر در گل هاى گیاهان هستند. این گرده ها توسط زنبورها، سایر حشرات و وزش باد جابجا می شوند.

بیمه ابزاری ارزشمند برای پیشگیری از بیماری ها و همواره ضمن آرامش و آسایش خاطر، پشتیبان مالی است. ریسک و خطرهای اطراف خود را بشناسیم و بیمه را در زمان مناسب با توجه به توان مالی مان تهیه کنیم.

با همکاری مشاور علمی، پزشکی شرکت بیمه Insufin  خانم دکتر واحدی (ایمونولوژیست)

*مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصین مربوطه نمی شود.

پرسش های خود را در زمینه  طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری و بیمه های مختلف از طریق ایمیل news@insufin.com با ما در میان بگذارید.

*محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis  به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است. www.insufin.com                                                                       www.youtube.com/sherkatbimeh