Farhad-Farsadi-n

اگر بیمه اتومبیلتان در شرف تمدید است یا قصد دارید برای تجدید آن از مراکز مختلف اقدام به اخذ نرخ کنید حتما با این نکته مهم بذل توجه فرمایید که حق انتخاب با شماست و با نگرش درست به نیاز بیمه ای و بودجه خاص می توانید از پوشش های متفاوتی بهره مند شوید.

اگر بعد از غرامت یا خسارت جدولی را جلوی شما گذاشتند و آن موقع شما را از محدودیت های بیمه نامه مطلع کردند شگفت زده نشوید چرا که خود کرده را تدبیر نیست.

اجازه می خواهم به تفسیر پوشش بیمه حوادث سرنشین و غرامات بدنی که در سپتامبر ۲۰۱۰ دستخوش تغییرات مهمی شد بپردازم.

 البته قبل از سخن گفتن در خصوص قوانین و مقررات بیمه اتومبیل لازم است به یک نکته حقوقی مهم اشاره شود و آنهم این مساله است که بیمه ها بعد از پرداخت غرامت با توجه به اصل جانشینی قادرند که برای بازیافت غرامتی که پرداختند به مقصر حادثه یا شرکت بیمه اش مراجعه نمایند. این مطلب به اصطلاح ریکاوری یا همان عملیات بازیافت غرامت است که بسیار برای شرکت های بیمه مهم است. در بیمه های اتومبیل اصلی وجود دارد که همه شرکت های بیمه قادرند خسارتشان را از شرکت بیمه اتومبیل بازیافت کنند یا به عبارت دیگر شرکت بیمه اتومبیل در چرخه پرداخت  خسارت اولین پرداخت کننده محسوب می شود. یعنی اگر هر یک از ما در حادثه اتومبیل خسارت یا غرامتی ببینیم و بیمه سلامتی(اوهیپ) یا بیمه گروهی سلامتی کارفرما یا بیمه بیکاری خسارت را بپردازند در نهایت همه آن را از شرکت بیمه اتومبیلمان دریافت می کنند.

۱ ـ پوشش هزینه های درمان و مراکز بازپروری: پرداخت غرامت معقول در مراکز بیمارستانی یا پیرا پزشکی (فیزیوتراپی ـ دارو و امثالهم) حتی اگر تحت پوشش بیمه اوهیپ یا بیمه حادثه انفرادی هم نباشد.

۲ ـ پوشش هزینه های پرستار برای نگهداری مصدوم: در مراکز خارج خانه که به همین منظور تاسیس شدند یا گماردن و استخدام کردن پرستار در خانه که به امور مختلف مصدوم بپردازد.

  ۳ ـ پوشش هزینه های استخدام فردی برای سرویس دهی ۲۴ ساعته و نظارت به کلیه امور فردی مصدوم. این فرد می تواند از افراد خانواده باشد یا هر شخص دیگری که توسط مصدوم یا خانواده اش انتخاب می شود.

۴ ـ پوشش هزینه های استخدام فردی برای خانه داری و هر هزینه ای برای تغییر دکوراسیون خانه که مصدوم یا ازکارافتاده تصادف بتواند در خانه اش به زندگی ادامه بدهد از قبیل نصب پله برقی برای دسترسی به طبقه دوم خانه.

۵ ـ پوشش درآمد از دست رفته که قابل جایگزین است: این همان مبلغی است که مصدوم بعد از تصادف قادر نیست به سر کار خود مراجعه نماید و از کسب و کار بازمانده است.

۶ ـ پوشش هزینه های کفن و دفن و مراسم خاکسپاری مصدومی که تصادف باعث فوتش شده است.

۷ ـ پوشش پرداخت هزینه های حقوقی و دادگاه در خصوص شبه جرم: اگر مصدوم یا بازماندگان اقدام به تشکیل پرونده در دادگاه نمایند اینگونه هزینه ها توسط شرکت بیمه پرداخت می شود.

۱-Medical & Rehabilitation Benefits  ۲-Attention Care Benefit

۳-Caregiver Benefit   ۴-Housekepping and Home Maintenance Expenses

۵-Income replacement Benefit   ۶-Death and Funeral 7- Tort Deductible

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com