بله، تقلب. همان که به گمان ما ایرانیها "توانگر کند مرد را" ! البته ظاهرن در بعضی مواقع نیز در میان دولتمردان ما چنین  کند. خواندن اخبار مربوط به تقلب این …


شهروند ۱۲۵۷  پنجشنبه  ۲۶ نوامبر ۲۰۰۹


 

بله، تقلب. همان که به گمان ما ایرانیها "توانگر کند مرد را" ! البته ظاهرن در بعضی مواقع نیز در میان دولتمردان ما چنین  کند. خواندن اخبار مربوط به تقلب این یا آن مقام دولتی و "نگارش" مطالب علمی توسط آنها که در واقع نقل قول از کتابهای علمی دیگران است بدون ذکر منبع، نشانگر این واقعیت است که در ایران  قانون محکمی برای برخورد با تقلب وجود ندارد. چنین به نظر می رسد که در فرهنگ علمی و تحصیلی ما تقلب امر جا افتاده ای است و در مواردی حتا باعث بذله گویی و تشویق متقلب به ادامه این کار زشت می شود.  کوتاه این که  متاسفانه تقلب به معنی استفاده از تحقیقات و تحصیلات دیگری،  در ایران امری عادی است و بین دانش آموزان و دانشجویان ما نیز رواج دارد.  اما آیا در دبیرستانهای کانادا نیز با این مقوله به  همین راحتی برخورد می شود؟


 

می گویند که بدون رنج گنج میسر نمی شود. پس نوجوانان و دانش آموزانی که بدون صرف وقت کافی برای یادگیری مطالب درسی،  بخواهند با تقلب نمره کسب کنند، هرگز در زندگی حرفه ای موفق نخواهند شد. زندگی حرفه ای موفق با معیارهای این سرزمین انجام کارهای قانونی برای کسب درآمد و پرداخت مالیات است. از کار آرایشگری، نجاری، رنگرزی و یا خوانندگی گرفته  تا پزشکی و مهندسی و فضانوردی.  یکی از دلایل بارز تقلب،  اجبار دانش آموزان به انتخاب درسهایی است که قادر به انجام آن نیستند. حتمن می دانید که  برای موفقیت حرفه ای و داشتن درآمد کافی در این دیار راههایی جز ورود به دانشگاه وجود دارد. باید به دنبال این راهها بود.


 

ولی چرا با تقلب در کانادا به سختی برخورد می شود؟ علتش جدی گرفتن قانون حق طبع است یا همان Copy Right. طبق قوانین مدنی کانادا، نسخه برداری، نقل قول و یا استفاده بدون اجازه از هر کار تحقیقی، علمی، هنری، ابداعی…… بدون ذکر منبع آن نوعی دزدی به حساب آمده و با آن به شدت برخورد قانونی می شود. تا جایی که به دانش آموز خاطی، توسط مسئولان مدرسه هشدار داده می شود که اگر این کار را تکرار کنند به پلیس اطلاع خواهند داد. شکایت به پلیس در چارچوب نقض قانون "حق طبع" می تواند پیامدهای جدی در بر داشته باشد.  به این علت است که باید با بچه ها صحبت کرد و از آنها خواست دلایل عدم رسیدگی به وظایف تحصیلی شان را با شما صادقانه در میان بگذارند. تجربه نشان داده است که موارد زیر می تواند دلیل عدم موفقیت تحصیلی فرزند شما و توسل او به تقلب برای کسب نمره باشد:


 

۱ـ علیرغم خواست والدین و آرزوهای آنها؛ او توان یادگیری درسهای تئوری مانند فیزیک، شیمی، ریاضیات، بیولوژی و….. آنهم برای ورود به دانشگاه در رشته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، وکالت، رشته های مختلف مهندسی، و…… را ندارد. نه به این خاطر که از نظر هوشی عقب افتاده است، بلکه به این خاطر که به یادگیری تئوری علاقه ندارد.

۲ـ در برنامه ریزی و استفاده مناسب از وقت خود دچار مشکل است. به این معنا که توان تمرکز، پیگیری و یادگیری از کتابهای درسی دانشگاهی را دارد اما در برنامه ریزی و وقت شناسی دچار مشکل است.

۳ـ به زبان انگلیسی تسلط کافی ندارد و از انتظارات سیستم آموزشی برای انجام تکالیفش و یا پاسخگویی به سئوالهای امتحانی آگاه نیست، اما به خاطر رقابتهای خانوادگی، زیر فشار پدر و مادر باید در مدت کمتر از یک سال وارد دانشگاه شود!

۴ـ امکان داشتن روابط اجتماعی مناسب با سنش و زمان "کافی" برای معاشرت با دوستانش را ندارد. در نتیجه از زمان کلاس می زند و به معاشرت با همکلاسیهایش می پردازد و به جبرانش برای گرفتن نمره، تقلب می کند.  (البته در سنین نوجوانی همواره بین شما و او در مورد میزان کافی این فعالیت اختلاف نظر وجود دارد)

۵ـ تنبل، لوس و بدون انگیزه است چون همیشه همه چیز بدون تلاش برایش فراهم بوده. ماشین، کامپیوتر، سلفون، آیفون، آی پاد، پول توجیبی بدون حساب و کتاب و……


 


 

به همه عوامل بالا که به طور مختصر به آن اشاره شد، شوک فرهنگی ناشی از ورود به جامعه ای باز را نیز بیافزایید، تا بتوانید با درک مناسب از موقعیت و نیازهای فرزندتان با او در این مورد صحبت کنید. تقلب در سیستم آموزشی کانادا به شدت منع و تقبیح می شود و به متقلب به دیده یک تبهکار نگاه می شود. با فرزندتان در این مورد صحبت کنید.  


 

* نسرین جوانفر مشاور جوانان و دانش آموزان در دبیرستان های ریچموندهیل است.