روز جمعه ۲۵ اپریل دومین جشن سالانه کنگره ایرانیان کانادا و نیز تقدیر از دست آوردهای ایرانیان کانادایی در سالن زیبای له پارک با شرکت حدود ۵۰۰ تن از ایرانیان برگزار شد.

در این جشن از طیف های گوناگون جامعه ایرانی، کوشندگان سیاسی ـ اجتماعی و نیز صاحبان کسب و کار ایرانی شرکت کرده بودند.

جلد شهروند 1488

جلد شهروند ۱۴۸۸

از ویژگی های این جشن حضور پرتعداد نمایندگان مجلس در سه سطح شهری، ایالتی و فدرال بود. از جمله شرکت کنندگان عبارت بودند از:

Mr. Reza Moridi, MPP- Richmond Hill

Mr. Chungsen Leung, MP- Willowdale

Mr. Costas Menegakis, MP- Richmond Hill

Mr. David Barrow, Mayor of Richmond Hill

Mr. John Tory, Toronto Mayoral candidate

Bryon J. Wilfert, Former MP – Richmond Hill

Michael Chan, MPP- Markham

Howard Shore, Counselor – Markham

بهرام پارسی و شمسی شاهرخی (بالا) و جواد مستقیمی و مهرداد آرین نژاد از سوی کنگره ایرانیان کانادا تقدیر شدند

بهرام پارسی و شمسی شاهرخی (بالا) و جواد مستقیمی و مهرداد آرین نژاد از سوی کنگره ایرانیان کانادا تقدیر شدند

هم آقای استفن هارپر نخست وزیر کانادا  و هم خانم کتلین وین نخست وزیر انتاریو به این مراسم پیام فرستاده بودند و بر حضور پر اهمیت جامعه ایرانی تأکید گذاشته بودند. پیام آقای استفن هارپر توسط آقای منه گاکیس و پیام خانم کتلین وین توسط دکتر رضا مریدی وزیر تحقیقات و نوآوری انتاریو خوانده شد.

پیام های دیگری که به این مراسم فرستاده شده بود؛ پیام جاستین ترودو(رهبر حزب لیبرال)، پیام تیم هوداک (رهبر حزب محافظه کار انتاریو)، پیام آندریا هوروات(رهبر ان دی پی انتاریو) و پیام مایکل کوته (وزیر مهاجرت انتاریو) بود.  بی شک این پیام ها و این حضورمندی ها اهمیت و اعتبار کنگره ایرانیان را تأکید می کند.

کنگره ایرانیان مهم ترین نهادی ست که ایرانیان به تأسیس آن اقدام کرده اند و از اهمیت این نهاد در نزد ایرانیان و جوامع دیگر همین بس که تعدادی از نامزدهای انتخاباتی هم در حوزه ایالتی و هم فدرال، ایرانی و غیر ایرانی، برای کسب حمایت و ارتباط با جامعه ایرانی در این مراسم شرکت کرده بودند. از کاندیداهای سیاسی ایرانی خانم ها لیلی پورزند و مرجان مریدی و آقایان: علی احساسی، مجید جوهری، پیتر کوشمن، مایکل پارسا، دیوید موسوی و از کاندیداهای غیر ایرانیVince Gasparro, Elizabeth Wilferd,  و  Brian Chamberlain در این جشن حضور داشتند.

در این مراسم به چهار تن از اعضای جامعه ایرانی به خاطر کوشش هایشان لوح سپاس دادند: آقای بهرام پارسی به خاطر کوشش های  اجتماعی و خدمات فرهنگی، آقای دکتر جواد مستقیمی برای موفقیت های علمی/تحقیقاتی، خانم شمسی شاهرخی به خاطر کوشش ها و موفقیت هایش در زمینه هنر و آقای مهرداد آرین نژاد برای فعالیت های فرهنگی.

مجری برنامه امیلی هودی به دو زبان فارسی و انگلیسی برنامه را اجرا می کرد.

برنامه با پخش سرودهای ملی ایران و کانادا و خوش آمدگویی رئیس کنگره ایرانیان دکتر فرخ زندی در ساعت ۷:۳۰ بعدازظهر شروع شد و در نهایت تا پاسی از شب با رقص و پایکوبی در همراهی با دی جی به اتمام رسید.

برنامه های هنری این جشن عبارت بودند از: پیانوی نادر نادری، گیتار سهراب، رقص آذری، رقص کردی، مایکل (خواننده) و دی جی ” امیر ۳۰۰۰″.

کنگره ایرانیان که از سال ۲۰۰۷ تأسیس شده است، با وجود تأثیر آن در جامعه و نقش پر اهمیتش به عنوان پلی بین جامعه ایرانی و کانادایی همواره با فراز و نشیب های متعددی دست به گریبان بوده است و به نوعی با آزمایش و خطا سعی کرده است راه خود بپیماید و پیش برود؛ برخی مواقع موفق و برخی مواقع ناموفق. و با توجه به گوناگونی جامعه ایرانی کانادایی و خواسته ها و نیازها و توقعات متفاوت این جامعه حتی صفت “موفق” و “ناموفق” بسته به این که چه کسانی و با چه توقعاتی به آن نگریسته اند جا به جا شده است و احتمالا موفق، ناموفق پنداشته شده است و ناموفق، موفق! اما قدر مسلم با این همه تلاطم و تنش کنگره ایرانیان همواره رو به آینده داشته است.

نمایندگان مجلس فدرال از حوزه ویلودیل و ریچموندهیل پیام نخست وزیر استفان هارپر را به دکتر فرخ زندی رئیس کنگره ایرانیان کانادا تقدیم کردند

نمایندگان مجلس فدرال از حوزه ویلودیل و ریچموندهیل پیام نخست وزیر استفان هارپر را به دکتر فرخ زندی رئیس کنگره ایرانیان کانادا تقدیم کردند

یکی از بزرگترین مسائلی که کنگره ایرانیان باید آن را همواره مد نظر داشته باشد و ترغیب و تشویق کند، دعوت از اعضای کنگره برای هر چه پر بار ترشدن و شکوفا شدن کنگره است.

بی گمان یکی از ضعف های اساسی کنگره در طول حیاتش آشنایی اندکش با فرهنگ مشارکت و بحث و گفت و گو بوده است. تقریبا در تمام دوره ها کم و زیاد با هر انگیزه و دلیلی کارهای کنگره به گونه ای پیش برده شده است که دست کم برای مشارکت، شنیدن انتقادات و پیشنهادات روی خوش و گوش شنوا کم بوده است. پیدا کردن دلایل این نقیصه و آسیب شناسی در این مورد کمک بزرگی است برای  نهادینه شدن فرهنگ دمکراسی در کنگره و رشد و شکوفایی این نهاد مهم و سرنوشت ساز برای جامعه ایرانی کانادایی.

بی تردید بسیار سخت خواهد بود که کنگره بتواند تمام طیف های جامعه را نمایندگی کند و نیازهای متنوع و متکثر جامعه ایرانی کانادایی را برآورده کند، و هر دوره توانمندی ها و دلمشغولی های هیئت مدیره کنگره و نیز مشاوران کنگره در سمت و سو گرفتن کنگره و این که چه مسائلی در اولویت قرار بگیرند، تأثیر مهمی دارد. برای همین هم اگر کمیته های متعددی که هیئت مدیره کنگره مؤظف است آنها را فعال کند، در کنار هیئت مدیره بتوانند به کار بپردازند، حیطه ی عمل و نیز تنوع نگاه و فکر بیشتر خواهد شد و طبیعتا کنگره با شیوه ی دمکراتیک تری  اهداف خود را می تواند دنبال کند و هر چه بیشتر دامنه ی فعالیت خود را گسترش دهد.

یکی دیگر از موارد مهمی که کنگره می بایست برای آن فرهنگ سازی کند، فرهنگ مشارکت و دخیل کردن اعضا در تصمیم گیری ها است.

راه و روشی که این مهم به وسیله آن عملی شود، همانا بحث و گفت وگو با اعضای فعال کنگره است تا در سایه ی این بحث و گفت وگوها بشود راه حل عملی برای ترویج، تبلیغ و تشویق فرهنگ مشارکت پیدا کرد.

از خرده نگاه ها که بگذریم دو نگاه و دو خواسته در بین اعضای کنگره و نیز هیئت مدیره های تمام دوران کنگره وجود داشته و احتمالا خواهد داشت: نگاهی که تأکیدش بر اقتصاد است و فراهم کردن تسهیلات و امکانات اقتصادی و از جمله باز شدن راه ارتباط با ایران و داد و ستد برای رشد کامیونیتی، و دیگری تأکید بر مسئله ی حقوق بشر است، که نقض فاحش آن در ایران مستقیما روی خانواده ها و خویشان جامعه ایرانی کانادایی تأثیر مخرب و غیرقابل انکار دارد.  این که چگونه این دو نگاه را می شود در هم ادغام کرد  و اصولا  ادغام شدنی هستند یا نه؟ و چه  راهکارها و شرایطی را باید پیش آورد که رشد اقتصادی کامیونیتی به قربانی کردن امر حقوق بشر منجر نشود، و از سوی دیگر، مسئله حقوق بشر و پرداختن به آن مانع رشد اقتصادی جامعه نشود و جامعه ایرانی کانادایی را با بحران روبرو نکند، تنها در گرو هر چه بیشتر بحث های شفاف  و گفت وگو و بررسی این مسائل با حضور کارشناسان و پژوهشگران در این زمینه هاست.

همان گونه که می دانید روز ۱۱ می ۲۰۱۴ برای جایگزینی سه تن از اعضای هیئت مدیره که دوره آنان تمام شده آقایان دکتر فرخ زندی، دکتر صمد اسدپور و دیوید موسوی انتخابات صورت می گیرد.

اسامی کاندیداهایی که تا جمعه ۲۵ اپریل ۲۰۱۴ مهلت داشتند نامزدی خود را برای هیئت مدیره کانون اعلام کنند عبارتند از:

برنامه های هنری در دومین جشن بزرگ کنگره ایرانیان کانادا

برنامه های هنری در دومین جشن بزرگ کنگره ایرانیان کانادا

مهدی امین- بهروز آموزگار- فرهنگ فرید- رضا قاضی- داوود کفایی- آرشام پارسی- بهمن رودگرنیا- مهدی شمس- آرشاک شجاعی.

اعضای کنونی هیئت مدیره عبارتند از: دکتر فرخ زندی(رئیس هیئت مدیره)، دیوید موسوی (نایب رئیس)، دکتر داوود کفایی (خزانه دار)، دکتر صمد اسدپور (مدیر توسعه ارتباطات)، امیلی هود، شهلا غفوری، سیما دینی، سارا تخشا و دکتر آویده مطمئن فر.

مجمع عمومی سالانه کنگره ایرانیان کانادا که طی آن انتخابات برای تعیین اعضای جدید هیئت مدیره نیز صورت می گیرد، روز یکشنبه ۱۱ می ۲۰۱۴ در سالن اجتماعات مرکز امور شهری نورت یورک (۵۱۰۰ خیابان یانگ) از ساعت ۳ تا ۶ بعدازظهر برگزار می شود.

با شرکت هر چه گسترده تر و فعال تر خود و با اتکا به الفبای دمکراسی بر میزان تصمیمات حساب شده و سنجیده بیافزاییم و از میزان آزمایش و خطاها کم کنیم. به امید هر چه پربارتر شدن کنگره ایرانیان!

برای آشنایی بیشتر با کنگره ایرانیان از وبسایت آنان دیدن کنید.

www.iccongress.ca

عکس ها از سیاوش بهمن