خانواده های چهار تن از فعالان مدنی آذربایجانی که در پی حضور در مراسم افطاری در تاریخ ۲۰ شهریورماه در تهران بازداشت شده بودند

 

شهروند ۱۱۹۹ ـ پنجشنبه ۱۶ اکتبر ۲۰۰۸


 

ملاقات فعالان مدنی آذربایجان با خانواده ها در زندان اوین

مجموعه فعالان حقوق بشر: خانواده های چهار تن از فعالان مدنی آذربایجانی که در پی حضور در مراسم افطاری در تاریخ ۲۰ شهریورماه در تهران بازداشت شده بودند، موفق به ملاقات عزیزان خود در زندان اوین شدند.

خانواده های علیرضا صرافی(مدیر مسئول ماهنامه توقیف شده دیلماج)، حسن راشدی(نویسنده مجله وارلیق)، سعید محمدی موغانلی (شاعر و روزنامه نگار)، حسن رحیمی بیات (فعال حقوق بشر) خانواده های خود را ملاقات کردند و خانوده مهدی نعیمی(شاعر و مدرس زبان ترکی در دانشگاهها) به دلیل مشکلات تردد و مسافت موفق به ملاقات ایشان نشدند.

خانواده ها بر وضعیت نگران کننده و بالاخص وضعیت بد و ضعف جسمی زندانیان خود تاکید داشتند.

سایر بازداشت شدگان مراسم مذکور که به تازگی آزاد شده اند از نقض حقوق اساسی و اولیه خود در بند ۲۰۹ اعم از نگهداری در سلولهای انفرادی، بدرفتاری و عدم ملاقات وکیل و.. سخن گفته بودند.

در مراسم افطای مذکور حداقل ۱۹تن بازداشت گردیدند که پنج زندانی مذکور تنها کسانی هستند که همچنان در زندان به سر می برند. اتهامات این افراد نامشخص است و از حقوق اولیه خود همچون ملاقات با وکیل کماکان محروم هستند.


 

احضار بیش از سی نفر از دانشجویان دانشگاه یزد به کمیته انضباطی

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، چندی پیش و در پی تعطیلی خوابگاه هرندی دختران دانشگاه یزد، تعداد بسیار زیادی از دانشجویان دختر بویژه دانشجویان فعال دانشگاه یزد بدون دلیل از خوابگاه محروم شدند.

پس از اینکه اعتراضات فردی این دانشجویان نسبت به محرومیتشان از خوابگاه نتیجه نداد این دانشجویان معترض در اقدامی هماهنگ تحصنی آرام و چند ساعته در درون دانشگاه برگزار کردند، اما مسئولان دانشگاه نه تنها به خواست به حق این دانشجویان که برخورداری از خوابگاه و امکانات رفاهی دانشگاه است اعتنایی نکردند، بلکه بیش از سی نفر از دانشجویان شرکت کننده در تحصن دانشجویی اخیر را به کمیته انضباطی احضار کرده اند.

کلانتری دبیر کمیته انضباطی دانشگاه یزد تا کنون حکم تعدادی از این دانشجویان مبنی بر منع موقت از تحصیل به مدت یک نیمسال را صادر کرده است.


 

نگهداری حسن رحیمی فعال حقوق بشر در بند ۲۴۰ زندان اوین

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، حسن رحیمی فعال حقوق بشر و عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر که در تاریخ ۲۲ شهریورماه در تهران بازداشت شده بود، همچنان با گذشت بیش از یک ماه در بازداشت به سر می برد.

وی هم اکنون در بند ۲۴۰ زندان اوین نگهداری می شود.


 

انتقال خالد حردانی زندانی خوزستانی به انفرادی

بر اساس اخبار رسیده به آژانس خبری موکریان، به دنبال گفتگوی خالد حردانی زندانی خوزستانی، با یکی از رسانه های خارج از کشور ، مأموران زندان پس از بازرسی تخت نامبرده، وی را به زندان انفرادی منتقل کردند.

یادآور می گردد خالد حردانی که هم اکنون در زندان رجایی شهر کرج در حبس است، در سال ۷۹ به اتهام هواپیماربایی دستگیر و به اعدام محکوم شده بود، که این حکم پس از چندی به حبس ابد تغییر یافت.


 

بازداشت داریوش دانشور از فعالان فرهنگی شهر مشهد

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر، شهریورماه سال جاری داریوش دانشور از فعالان فرهنگی شهر مشهد که مدیریت کتابفروشی دانشور از معتبرترین کتابفروشی های شهر مشهد را نیز به عهده داشت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

دانشور پیشتر نیز سابقه بازداشت به علت عرضه کتابهای نایاب و ممنوعه را داشته، اما مشخص نیست دلیل بازداشت فعلی او چیست و از محل نگهداری نامبرده نیز کماکان اطلاعی در دست نمی باشد.


 

بازداشت مسئول اطلاع رسانی دفتر آیت الله منتظری

‏پس از انعکاس خطبه های نماز عید فطر آیت الله منتظری که در آن گفته بود" ‏چرا شعارهای شما با عملکردتان مناسبت ندارد، از سویی در خارج ایران را آزادترین کشور دنیا میدانید و اما در کشور‏ ‏آزادی های مشروع و قانونی را سلب میکنید… ‏وقتی با من که همه میدانند در انقلاب نقش بسزایی داشتم این گونه برخورد میشود وای به حال مردم عادی … ‏ما دعا میکنیم که خداوند به مسئولان و حاکمان عقل و درایت عنایت کند و آنچه میگویند و انجام میدهند همراه با‏ ‏عقل و درایت باشد." صبح چهارشنبه نیروهای اداره اطلاعات قم با حکم دادگاه غیرقانونی ویژه روحانیت پس از چند ساعت‏ ‏تفتیش و بازرسی منزل حجه الاسلام مجتبی لطفی از اعضاء و مسئول اطلاع رسانی دفتر آیت الله منتظری را بازداشت کردند.

‏همچنین در همین ساعات منزل مجتبی فیض داماد آیت الله منتظری مورد بازرسی مأموران اداره اطلاعات قم قرار‏ ‏گرفت.

گفتنی است گزارشگران بدون مرز طی بیانیه ای دستگیری مجتبی لطفی روحانی وب‌نگار را محکوم کرد.

مجتبی لطفی همکار روزنامه های توقیف شده ی خرداد و فتح، در اواخر اردیبهشت ماه ١٣٨٣ در شهر قم دستگیر و زندانی شد. در٢۴ مرداد ماه در دادگاه ویژه روحانیت شهر قم، پشت درهای بسته و بدون حضور وکیل مدافع محاکمه و به سه سال و ده ماه زندان محکوم اما با پرداخت ۶۵٠ میلیون ریال وثیقه به دلیل حدت بیماری آزادی شد. وی از جمله برای انتشار مقاله‌ای در سایت نقشینه درباره ی "رعایت حقوق بشر در امور مربوط به علما و روحانیون" بازداشت شده بود. سایت نقشینه به دلیل انتشار مقالاتی درباره ی انتخابات مجلس هفتم در فروردین ماه ١٣٨٣ مسدود و مدیر آن حامد متقی از سوی دستگاه قضایی تحت پیگرد قرار گرفت. مجتبی لطفی از جانبازان شیمیایی در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق است.


 


 

پروژه ستاره دار شدن دانشجویان به دانشگاه آزاد رسید

به گزارش ادوارنیوز، پس از گذشت سه سال از ممنوعیت از تحصیل دانشجویان منتقد و فعال در قالب پروژه ستاره دار کردن دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های دولتی، به نظر می رسد دانشگاه آزاد نیز در ادامه همین روند در سال جاری اجازه تحصیل به تعدادی از دانشجویان را نداده است.

سیامک کریمی، دانش آموخته ی رشته ی حقوق دانشگاه بوعلی سینا همدان که پیش از این در سال ۸۵ علی رغم کسب رتبه های ۱۷ و ۶۶ و به دلیل تعلق ۳ ستاره به وی اجازه تحصیل در دانشگاه را نیافت گفت:« برای تعدادی از دانشجویان فعال و سیاسی کارنامه ی آزمون ارشد دانشگاه آزاد صادر نگردیده و پیگیری های آن ها نیز تاکنون نتیجه ای نداده است.» به گفته ی این دانشجو تعداد چنین دانشجویانی به ۳۰ تا ۴۰ نفر می رسد.


 

جواد علیزاده، دانشجوی اخراجی، روانه زندان اوین شد

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر، جواد علیزاده دانشجوی اخراجی مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق بشر دانشگاه علامه در پی سخنرانی در تاریخ ۱۸ آذر سال ۸۶(مناسبت ۱۶ آذر) در دانشگاه تهران بازداشت و روانه بند ۲۰۹ زندان اوین گردید. نامبرده پس از تحمل حدود دو ماه بازداشت و سلول انفرادی در این بند با قید وثیقه ۸۰ میلیون تومانی تا زمان دادرسی پرونده آزاد گردیده بود.

پس از کمتر از یکسال از زمان بازداشت، تعویق مکرر دادرسی و عدم رسیدگی به پرونده علیزاده در ابتدای هفته جاری به دادگاه انقلاب و شعبه مربوطه مراجعه و به نشانه اعتراض وثیقه ضمانتی خود را اصطلاحاً برمیدارد، از اینرو دادگاه حکم بازداشت او را صادر و نامبرده در همان روز به زندان اوین منتقل گردید. علیزاده از اعضای "مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" است که مقالات متعددی در زمینه حقوق بشر نگاشته و سابقه متعددی در زمینه همکاری با نهادهای مدنی دارد.


 

باقی آزاد شد

دوره زندان یک ساله عمادالدین باقی رسما پایان یافت. باقی از فعالان سرشناس حقوق بشر در ایران و پژوهشگر و نویسنده ای است که ۲۷ کتاب و مجموعه مقاله در کارنامه ۳۰ساله نویسندگی اش دارد. او بیش از ۲۵ سال است برای مطبوعات قلم زده و سردبیری برخی نشریات را نیز برعهده داشته است و در سال جاری به عنوان روزنامه نگار بین المللی سال۲۰۰۸ از سوی بنیاد مطبوعات بریتانیا برگزیده شد و پیش از آن نیز دو جایزه بین المللی حقوق بشر را دریافت کرده بود.

باقی که نزدیک به ۳سال زندان به خاطر مقالاتی در مطبوعات اصلاح طلب درباره موضوع اعدام و قصاص و قتل های زنجیره ای را در سابقه خود داشت مجددا در۲۲مهر ماه سال گذشته در جریان بازپرسی از پرونده انجمن دفاع از حقوق زندانیان- که باقی موسس و رئیس سابق آن بود- ناگهان با اجرای حکم قبلی یک سال حبس در مورد برخی از مقالاتش در مطبوعات در سال ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ بازداشت و روانه یکی از سلول های بازداشتگاه ۲۰۹ امنیتی وزارت اطلاعات شد.


 

مشکلت را با وزارت اطلاعات حل کن

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، در ادامه روند محرومیت فعالان دانشجویی از ادامه تحصیل در دانشگاه های سراسری، شیوا نظرآهاری فارغ التحصیل رشته عمران دانشگاه آزاد- واحد تهران جنوب- با مراجعه به سازمان سنجش، مطلع شد که نامش در لیست دانشجویان ممنوع التحصیل قرار گرفته و لذا امکان ثبت نام برای کارشناسی ارشد را ندارد.

نظرآهاری با اعلام این خبر گفت: پس از مراجعه به سازمان سنجش برای پیگیری ، اعلام کردند که فایل من از لیست سازمان حذف شده و باید به هیأت گزینش استاد و دانشجو مراجعه کنم. در آنجا نیز خانم منشی پس از پرسیدن نامم، لیست چند صدنفریشان را چک کردند و گفتند که شما نمیتوانید ثبت نام کنید و باید مشکلتان را با وزارت اطلاعات حل کنید."

 

محکومیت محمد مهدی احمدی ، فعال دانشجویی دانشگاه شیراز

به گزارش مجموعه فعالان حقوق بشر، محمد مهدی احمدی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به اتهام تبلیغ علیه نظام توسط شعبه اول دادگاه انقلاب شیراز به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به ۸ ماه حبس تعلیقی به مدت ۴ سال محکوم گردید.

این در حالی است که کلیه فعالیتهای احمدی جنبه دانشجویی و صنفی داشته و در چارچوب آیین نامه تشکلهای اسلامی دانشگاهیان بوده است. از جمله دلایل صدور حکم، برگزاری تجمعات اعتراضی علیه مسئولان و مدیریت دانشگاه و مصاحبه با رسانه های بیگانه در مورد مسائل دانشجویی و صنفی و انتشار بیانیه های تشکیلاتی عنوان شده است.