سناتور آرت اگلتون:”پارلمان کانادا به زنانی چون لیلی پورزند نیاز دارد”

بعدازظهر سه شنبه ۲۴ ژوئن، مراسم همیاری مالی(فاندریزینگ) کمپین انتخاباتی لیلی پورزند، برای انتخابات داخلی حزب لیبرال کانادا از منطقه ویلودیل جهت شرکت در انتخابات سراسری سال آینده در سالن اجتماعات هتل نووتل، در منطقه ویلودیل برگزار شد.
در این مراسم بیش از صد تن شرکت داشتند. میهمان ویژه این مراسم، سناتور آرت اگلتون، شهردار سابق تورنتو در دهه ۱۹۸۰ و نماینده سابق پارلمان کانادا و نماینده کنونی مجلس سنای کانادا بود. مراسم را خانم دکتر کارن ماک، کاندیدای سابق حزب لیبرال در منطقه تورن هیل، با همراهی آقای هاوارد براون، از چهره‌های فعال و شناخته شده حزب لیبرال کانادا و متخصص امور ارتباطات حزب آغاز کردند. خانم کارن ماک گفت وقتی برای اولین بار با لیلی پورزند آشنا شدم شخصیت و زندگی او مرا شیفته خود کرد و وقتی با هم قرار گذاشتیم و نظر من را درباره کاندیدا شدنش پرسید، بلافاصله از هدف و برنامه‌اش استقبال کردم.
کارن ماک سپس به معرفی آرت اگلتون و سابقه فعالیت‌های سیاسی طولانی مدت در سمت‌های نماینده شورای شهر و سپس شهردار تورنتو، نماینده پارلمان کانادا و در سال‌های اخیر در مقام سناتوری وی پرداخت.
آقای آرت اگلتون در ابتدای سخنان خود تاکید کرد که از چند سال پیش تاکنون او از جمله نمایندگانی بوده است که با هم قرار گذاشته‌اند از هیچ کاندیدایی در مرحله انتخابات درون حزبی و تا وقتی که کسی کاندیدای رسمی حزب نشده، حمایت نکنند. آرت اگلتون گفت:” اما شرایط کنونی و حضور امروز من یک استثناء است که تاکنون انجام نداده‌ام. دلیل این حمایت هم چیزی نیست جز اینکه لیلی یک شخصیت بسیار تحسین برانگیز است. چون داستان زندگی استثنایی دارد و به همین دلیل استثنایی می‌تواند در خدمت مردم کانادا و حوزه انتخابیه خودش باشد.”

سناتور آرت اگلتون به سخنان لیلی پورزند گوش می کند

خانم کارن ماک در کنار سناتور آرت اگلتون به سخنان لیلی پورزند گوش می کنند

سناتور اگلتون سپس با اشاره به مسیر زندگی لیلی پورزند، از دوران کودکی و رویدادهای انقلاب و مشکلاتی که برای خانواده او و بویژه پدرش پیش آمد گفت:” لیلی پس از مهاجرتش به کانادا و تحصیل در رشته مطالعات زنان و حقوق کار حرفه‌ای که آغاز کرده، خدمات زیادی انجام داده است. همه اینها نشانه اراده و علاقه فراوان او به حقوق بشر، توجه به مردم محروم و بویژه برای برابری زن و مرد است که همه اینها انگیزه من برای حمایت از او شده است.”
آقای اگلتون گفت:” در پارلمان بعدی کانادا ما به نمایندگانی نیاز داریم که مدافع حقوق بشر باشند. لیلی کسی است که می‌تواند در این زمینه‌ها خدمات با ارزشی انجام دهد. همچنین ما در پارلمان به تعادل تعداد زنان و مردان نیاز داریم. در حال حاضر درصد سناتورهای زن بیشتر از درصد نمایندگان زن پارلمان است. در مجلس سنا ۳۶ درصد از نمایندگان زن هستند، در حالیکه در پارلمان فقط ۲۴ درصد از نمایندگان زن هستند. به همین جهت وقتی به زن تحسین‌برانگیزی چون لیلی پورزند برمی‌خوریم که شخصیت قوی و انرژی لازم را دارد، می‌فهمیم همان کسی است که پارلمان به او نیاز دارد.”
سناتور اگلتون در بخش دیگری از سخنان خود گفت که حزب لیبرال کانادا توجه زیادی به اداره صحیح اقتصاد و پیشرفت‌های اجتماعی دارد و در انتخابات بعدی امید هست دولتی لیبرال به نخست وزیری جاستین ترودو تشکیل شود و زنی مانند لیلی در کابینه او باشد.
آرت اگلتون ادامه داد:”ما دو هفته پیش دوره امسال مجلس سنا و پارلمان را تمام کردیم و وارد تعطیلات تابستان شدیم. در هفته‌های آخر ۳ لایحه قانونی در پارلمان و سنا طرح شد که مستقیما به حقوق بشر ارتباط دارد. این سه لایحه قانونی که با شتاب دولت و اکثریت نمایندگان و سناتورهای محافظه‌کار تصویب شد، به یقین به دادگاه برده خواهد شد چون با اصول قانون اساسی کانادا و منشور آزادی‌های فردی مغایر است. چرا این قوانین به دادگاه برده خواهد شد؟ چون دولت برای تهیه این لایحه‌ها با متخصصان مشورت‌های لازم را انجام نداده است. یکی از این قوانین مربوط به قانون انتخابات است که به جای تشویق بیشتر شهروندان به مشارکت در انتخابات مانع مشارکت آنان خواهد شد.
قانون دوم مربوط به اجازه دادن به دولت برای مداخله و کسب اطلاعات دیجیتالی و خصوصی مردم است که بسیار بی معنی است.
و نهایتا قانون تغییر و اصلاح “قانون شهروندی” است که خود من به آن انتقاد شدید دارم. این قانون شرایط شهروندی را بسیار سخت‌تر از گذشته می‌کند. با این قانون کانادایی‌ها به شهروندان درجه یک و شهروندان درجه دو تقسیم خواهند شد در حالیکه در این کشور همیشه یک نوع شهروند وجود داشته است.”
سناتور اگلتون در پایان حرف‌های خود گفت که در زمینه حقوق بشر در کانادا باید کارهای زیادی انجام شود و بسیار خوشحال است که برای حمایت از لیلی پورزند در این برنامه شرکت کرده است.

پس از سخنان سناتور آرت اگلتون، لیلی پورزند به دعوت وی پشت تریبون رفت و گفت:” برای من افتخار بزرگی است که امشب سناتور آرت اگلتون اینجا حضور دارد و من توسط ایشان معرفی شدم. وی از معدود سیاستمدارانی است که همیشه ارتباط خود با مردم عادی را حفظ کرده است. سناتور اگلتون همیشه حامی بزرگ جوان‌هایی بوده که علاقه داشته‌اند وارد سیاست شوند. داشتن پشتیبانی و حمایت سیاستمدار بزرگی چون آرت اگلتون از کاندیداتوری درون حزبی ام، برای من، همه اعضای تیم کمپین و همه حامیان کمپین غنیمت بزرگی است و من از جانب خود و دیگران صمیمانه از ایشان و حمایت‌هایش سپاسگزاری می‌کنم.”
لیلی پورزند سپس به آغاز آشنایی خود با دکتر کارن اشاره کرد و گفت که فعالیت‌های حقوق بشری خانم کارن عامل و انگیزه اصلی نزدیکی و آشنایی با کمپین انتخاباتی او و آشنایی نزدیک‌تر با وی بوده است.
لیلی پورزند سپس با تشکر از هاوارد براون و حمایت‌ها و راهنمایی‌هایی که از او گرفته، وی را مربی و مشوق خود برای کاندیدا شدن و ادامه راه تاکنون دانست. وی از همه کسانی که از اهداء کمک‌های مالی خود برای مراسم فاندریزینگ دریغ نکرده و نیمی از آنها در یک روز کاری وسط هفته در این مراسم شرکت کرده‌اند سپاسگزاری کرد.
لیل پورزند ادامه داد:” در طول ماه‌های گذشته بسیاری از هنرمندان، پزشکان، مهندسان، وکلا، روزنامه‌نگاران، آموزگاران، پرستاران، صاحبان مشاغل آزاد و و گوناگون، بویژه جوان‌ها با علاقه در این کمپین شرکت کردند و با حمایت‌های خود موجب پیشرفت این برنامه شده‌اند.”

کمپین انتخاباتی لیلی پورزند

کمپین انتخاباتی لیلی پورزند

لیلی پورزند با اشاره به حضور خانم مرجان مریدی، کاندیدای انتخابات شورای شهر ریچموندهیل و آقای مجید جوهری، یکی از کاندیداهای انتخابات داخلی حزب لیبرال کانادا در ریچموندهیل، برایشان آرزوی موفقیت کرد.
لیلی پورزند گفت که در برنامه ویژه آغاز کمپین انتخاباتی در ماه اکتبر گذشته بیش از ۶۰۰ تن از منطقه ویلودیل و مناطق دیگر در برنامه حضور داشتند و از آن زمان تاکنون با تلاشهای اعضای تیم انتخاباتی و با داشتن حمایت های بسیار، امروز بعد از گذشت ده ماه، قوی تر و مصمم تر از قبل اینجا حضور داریم و همه آماده و منتظر برگزاری انتخابات داخلی حزب هستند.
وی ادامه داد:” بسیاری از شما شاهد بوده‌اید که یک کمپین انتخاباتی برای یک زن مهاجر که باردار هم بوده آسان نبوده است. اما من این کار را تا اینجا با موفقیت به کمک همه شما انجام داده‌ام. فکر کنم چالش انگیزترین سئوالی که هر کاندیدایی با آن مواجه است، این است که چرا کاندید شده‌ای؟ باور دارم اگر پاسخ این سئوال اگر از قلب و باور درونی سرچشمه نگیرد، می تواند بسیار سخت باشد. ولی پاسخ من به این سئوال برای من بسیار ساده و دلپذیر بود چون هربار که آن را تکرار می کردم بیش از پیش با آن پیوند می خوردم. پاسخ من آسان بود و من از پاسخ گفتن به این سئوال همواره لذت برده ام. پاسخ من بسیار ساده و واقعی است: من کاندید شدم چون مانند پنجاه درصد از مردم کانادا، زن هستم و می خواهم شاهد مشارکت بیشتر زنان در سیاست باشم. از طرف دیگر من یک مادر هستم و مانند بسیاری از شما آرزو دارم برنامه مهدکودک ملی اجرایی شود. کاندید شدم چون مانند پنجاه درصد از ساکنین تورنتو و شصت درصد از ساکنین ویلودیل، متعلق به نسل اول مهاجرانی هستم که زندگی خودشان را در کانادا با سختی و تلاش ساخته‌اند و به برنامه‌های بهتر استقرار مهاجران و ارائه خدمات اجتماعی وسیع تر فکر می‌کنم. من کاندید شدم چون مانند بسیاری از شما، به قشر سختکوش شاغل طبقه متوسط تعلق دارم و با تمام وجود می دانم این قشر با چه مشکلاتی برای پایان بردن هرماه از زندگی‌شان روبرو هستند. من کاندید شدم چون مانند بسیاری از شما، نگران محیط زیست و آینده دنیایی هستم که قرار است ما و نسل‌های بعد از ما در آن زندگی کنند. کاندید شدم چون به برابری زن و مرد در همه زمینه‌ها اعتقاد دارم و باور دارم امکانات مساوی برای همگان در دسترس باشد. به همه این دلایل، پاسخ به آن پرسش دشوار که چرا کاندیدا شدم برای من بسیار آسان بود، چون باور دارم “سیاست شخصی” است و “شخص سیاسی” و من در این راه تنها نیستم.
لیلی پورزند در بخش دیگری از سخنان خود گفت:” دولت هارپر به ارزش‌های کانادایی لطمه زیادی زده است. به همین جهت باید در کنار هم قرار بگیریم و دولتی لیبرال به رهبری جاستین ترودو در سال ۲۰۱۵ انتخاب کنیم. این کمپین متعلق به من نیست، بلکه متعلق به همه ماست. یک کمپین مردمی مانند کمپین “لیلی برای ویلودیل” یکی از راههای مشارکت برای تغییر است.”
در پایان مراسم لیلی پورزند از همه اعضای تیم کمپین انتخاباتی خود دعوت کرد تا به روی صحنه بروند. حضور تعداد زیادی چهره بسیار جوان و زنان و مردانی که همه وقت و انرژی و تجربه و توانایی‌های خود را در اختیار کمپین انتخاباتی لیلی پورزند گذاشته‌اند مورد تشویق شرکت کنندگان در مراسم قرار گرفت. لیلی همچنین از همسر خود، دکتر مهرداد حریری، دعوت کرد تا به روی صحنه بیاید و گفت، ما به زنان بیشتری در سیاست و مشاغل کلیدی احتیاج داریم ولی در کنار آن به مردانی مانند مهرداد در صحنه های خصوصی و عمومی زندگی احتیاج داریم تا حامی و مشوق زنان هم در سطح شخصی و هم در سطح اجتماعی باشند. سپس لیلی دختر پنج ماهه خود، آرتینا را به صحنه دعوت کرد و گفت آرتینا از روز اول در این مسیر با ما همراه بوده. او در مقابل جمع از آرتینا تشکر کرد که هیچگونه خللی در زندگی سیاسی پدر و مادرش ایجاد نکرده و گفت: “از تو ممنون هستم که با حضور زیبا و لبخند پر شورت، به ما بیش از پیش انگیزه کار و تلاش برای تغییر داده ای. از تو ممنون هستم که با وجودت نه تنها به خانه ما امید و مثبت اندیشی هدیه آورده ای بلکه کمپین لیلی برای ویلودیل را نیز زیباتر کرده ای.” در پایان لیلی پورزند رو به دختر خود که در آغوش پدرش روی صحنه بود، گفت: “به خاطر تو و به خاطر نسل آینده مان در کنار هم سخت کار خواهیم کرد تا کانادا جای بهتری برای زندگی باشد.”

هوارد براون، چهره فعال و شناخته شده حزب لیبرال کانادا به عنوان آخرین کلام گفت که بزودی تاریخ برگزاری انتخابات داخلی حزب لیبرال اعلام می‌شود و تا آن زمان هریک از شرکت کنندگان در این مراسم اگر از میان دوستان و آشنایان خود ۱۰ تن را متقاعد کنند تا عضو حزب شوند و در روز انتخابات شرکت کنند، موفقیت لیلی پورزند را تضمین خواهند کرد.