Mohammad-Rahimian

آنتی بادی ها مولکول های گلیکو پروتئینی هستند که در پاسخ به حضور آنتی ژن ها از لنفوسیت های “بی”

تولید و ترشح می گردند. از ویژگی های مهم آنتی بادی ها اتصال اختصاصی آنها به آنتی ژنهاست. آنتی ژنها می توانند میکروب ها و یا محصولات حاصل از آنها و همچنین مولکول های تولید شده توسط سلولهای سرطانی باشند. اختصاصی بودن آنتی بادی ها برای آنتی ژنها، و همچنین قابلیت اتصال شیمیایی مولکول های مختلف که با استفاده از تکنیک های نسبتا آسان انجام می پذیرد به نواحی از آنتی بادی که تداخلی در اتصال آنتی بادی به آنتی ژن اختصاصی خود ندارد، سبب کاربرد وسیع آنتی بادی ها به عنوان مولکول های جادویی در پزشکی برای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری ها گردیده است. آنتی بادی ها را می توان علیه هر نوع مولکول درشت یا مولکول های کوچک شیمیایی تولید کرد. امروزه آنتی بادی ها اغلب با استفاده از تکنیک های مهندسی ژنتیک در محیط آزمایشگاه تولید می گردند. چهار خصوصیت آنتی بادی ها که آنها را برای استفاده در درمان مناسب نموده است شامل:
۱) عملکرد اتصال اختصاصی آنها به آنتی ژنها
۲) عملکرد اجرایی آنها پس از اتصال به آنتی ژن که سبب برانگیختن یک سلسله پاسخ های ایمنی به آنتی ژن می گردد.
۳) ظرفیت تنظیم کنندگی پاسخ های ایمنی در بدن.
۴) با متصل کردن بعضی از مواد ( که برای سلولها سمی و کشنده هستند) به آنها، می توان از آنها به عنوان حامل های اختصاصی که این مواد را به جایگاههای وجود آنتی ژن (به عنوان مثال در سلولهای سرطانی) منتقل می نمایند، استفاده نمود و سبب مرگ سلول های مضر سرطانی گردید.
به طور کلی استراتژی هایی که بر اساس آنها آنتی بادی تراپی انجام می شود، شامل:
۱) بلاک کردن عملکرد مولکول های دخیل در بیماری.
۲) فعال کردن سیستم ایمنی علیه مولکوله ای دخیل در ایجاد بیماری و متمرکز شدن پاسخ های ایمنی درست در مکانی که بیماری در آنجا مستقر می باشد.
۳) استفاده از آنتی بادی در ژن تراپی به جهت اصلاح ژنهایی که دخیل در ایجاد بیماری می باشند.
۴) انتفال مواد کشنده و سمی به مکان سلولهای درگیر درایجاد بیماری و کشتن آنها.
۵) استفاده از آنتی ایدیوتایپ آنتی بادی ها در واکسیناسیون علیه آنتی ژنهای ایجاد کننده بیماری.
آنتی بادی هایی که به منظور انتقال مواد سمی به سلولهای هدف (سلولهای سرطانی) مورد استفاده قرار می گیرند به صورت رادیو ایمونوکونژوگه ها، کمو ایمونوکونژوگه ها، ایمونوتوکسینها و ایمونولیپوزومها تولید می گردند.
آیا می دانید هزینه درمان سرطان با آنتی بادی می تواند حدود ۵۰.۰۰۰ دلار باشد؟
در این خصوص پیشنهاد می شود با توجه به سطح توان مالیمان بیمه هایی نظیر بیمه بیمارهای سخت اختیار کنیم، این بیمه به صورت های مختلف می تواند تا سقف ۲.۰۰۰.۰۰۰ دلار معاف از مالیات را پوشش دهد . مبلغ قرارداد در صورت تشخیص به بیماری توسط پزشک، از طرف شرکت بیمه، به فرد بیمه شده پرداخت خواهد شد. این بیمه به دوره زمانهای متفاوت نظیر قرارداد سالانه – ۵ ساله – ۱۰ ساله – ۲۰ ساله و تمام عمر قابل اختیار است. و حتا با برگشت پول در صورت عدم بیماری به بیمه شده پرداخت می شود. بیمه بیماری های سخت از کودک تا بزرگسال را در بر می گیرد. در مدلی از این بیمه نامه فرد تنها کافی ست در یک دوره کوتاه مدت نظیر ۱۰ سال پرداخت کند و بدون هیچگونه پرداختی دیگر ، تمامی عمر بیمه باشد.

با همکاری مشاور علمی، پزشکی شرکت بیمهInsufin آقای دکتر پژمان حنیفی مقدم (ایمونولوژیست)
مطالب این مقالات صرفن در جهت اطلاع رسانی می باشد و به هیچ عنوان جایگزین مشاوره با متخصصین مربوطه نمی شود.

پرسش های خود را در زمینه طرح و برنامه ریزی مالی و سرمایه گذاری و بیمه های مختلف از طریق ایمیل news@insufin.com با ما در میان بگذارید.

محمد رحیمیان کارشناس ارشد بیمه و سرمایه گذاری و عضو رسمی انجمن Advocis به شماره ثبت: ۲۰۶۵۸۱۷ مشاورین متخصص بیمه و امور مالی کانادا است. www.insufin.com www.youtube.com/sherkatbimeh