Farhad-Farsadi-n

داشتن ابزاری برای مقایسه از آن جهت حائز اهمیت است که نشان می دهد هر کس در قیاس با جامعه در کجای جدول قرار دارد و اگر در زیر خط میانگین است با چه اهرمی می تواند توانایی های خود را ارتقاء بخشد.
بیمه عمر و سرمایه گذاری از مواردی است که برای بیشتر ما تازگی دارد و با فرهنگش در ایران کمتر آشنا بوده ایم نه اینکه با آن کاملا غریبه بودیم، خیر، بلکه نیازش به آن صورتی که در کانادا حس می شود قبلا محسوس نبوده است.
همانطور که در بدو ورود به کانادا تلاش کردیم همه سوابق و تجربیات و تحصیلات خود را به نحوی با زیربنای کانادا تطبیق بخشیم، در خصوص بیمه عمر و سرمایه گذاری هم بایستی همین روال را جلو برویم چرا که در زمان مقتضی نداشتن این مهم برایمان ممکن است گران تمام شود و بار مالی زیادی را به خانواده و اطرافیان تحمیل نماییم.
بر طبق آمار در پایان سال گذشته حدود ۱.۵ تریلیون دلار سرمایه بیمه عمر نزد شرکت های
بیمه در کانادا پس انداز شده است. جالب است بدانید که از جمعیت ۱۳.۵ میلیون نفری در
انتاریو حدود ۷.۹ میلیون نفر دارای بیمه عمر چه به صورت ۱۰- ۲۰ یا ۱۰۰ ساله هستند در این میان سهم شما از این مشارکت چیست؟ آیا اقلا دارای یک بیمه عمر هستید یا هنوز نیازش را باور ندارید؟
سرمایه بیمه عمر افراد یاد شده که دارای خانه مستقل نیستند به صورت میانگین حدود۱۸۰ هزار دلار و این میانگین برای خانه داران حدود ۴۰۰ هزار دلار تخمین زده میشود.
علیرغم اینکه بیمه شدگان(خریداران بیمه) حق انتخاب دارند که یا از نماینده و یا از شرکت بیمه مستقیم بیمه بخرند ولی به درستی بالای ۶۵ درصد بیمه نامه های عمر توسط نمایندگان
مجاز بیمه صادر شده است که مهمترین مزیتش گزارشی است که هر نماینده قبل از صدور بیمه ملزم به تهیه آن است، نام این گزارش تعیین نیاز بیمه ای و مالی است.
در پاسخ به آن دسته از افراد که بیمه گروهی شرکت خود را جانشین مناسبی برای بیمه شخصی و مستقل می دانند بایستی بیان کرد که به دو دلیل این فرض نمی تواند درست تلقی شود:
۱ـ سرمایه بیمه عمر گروهی معمولا سقفش بسیار پایین است و بین ۱۰-۲۰-۵۰ هزار دلار
در نوسان می باشد.
۲ ـ در صورت خاتمه فعالیت کاری شخص بیمه شده فقط ۳۰ روز زمان دارد که از یک شرکت بیمه عمر دیگر تقاضا نماید تا بیمه جایگزین را برایش صادر کند و این محدودیت بسیار زیادی است. در سال گذشته حدود ۹۰ درصد بیمه های عمر گروهی در زمان تمدید به شرکت بیمه جدید منتقل شدند.
در سال گذشته در انتاریو سر جمع غرامات و هزینه های بیمه عمر-درمان- حادثه و بازنشستگی و مقرری سالیانه چیزی حدود ۳۴ بیلیون دلار بوده است. از میان بیمه های سرمایه گذاری رقمی حدود ۱.۲ میلیارد دلار به سرمایه گذاران پرداخت شده است.
در بخش سرمایه گذاری معمولا نیازهای افراد با توجه به شخصیت ریسک پذیری یا محافظه کار بودنشان تعیین می شود و در قالب سه طرح ضروری، مفید و مطلوب طبقه بندی می شود.
در طرح ضروری با توجه به بودجه سرمایه گذار طرح پایه ریزی می شود و به تبع آن طرح های مفید و مطلوب در برنامه میان و بلند مدت (۵ و ۱۰ و ۲۰ ساله) به طرح اصلی الصاق می گردد.
از مشورت با نماینده بیمه عمر و سرمایه گذاری خود دریغ نفرمایید.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.
farsadi@insurefar.com